Akselarsjonsfelt og fletting

Her skal du få opp farten

Mange sliter med akselerasjonsfelt og fletting. Vi viser deg hvordan du skal kjøre.

Først publisert Sist oppdatert

Du har sikkert lagt merke til at mange bilister ikke helt har skjønt hvordan akselerasjonsfeltet skal brukes. En vanlig tabbe er å ikke bruke feltet til å akselerere tilstrekkelig slik at man kommer inn på hovedveien med altfor lav fart, noe som bidrar til kødannelser og dårligere flyt.

Hensikten med akselerasjonsfelt, eller felt for fartsøkning, er at kjørende som skal inn på veien bruker dette til å øke farten.

Det finnes både lange og korte akselerasjonsfelt. Der det er skiltet 531 Felt for fartsøkning (se nedenfor) gjelder regler for sammenfletting.

Skiltet angir at felt for fartsøkning føres inn på annet kjørefelt med gjensidig tilpassing i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser.

Der det er fletting er akselerasjonsfeltet langt nok til at man kan oppnå nok fart til å flette inn sammen med trafikken som allerede er på veien. Akselerasjonsfeltet har en viss lengde slik at kjørende som er på hovedveien skal få tid til å oppdage den som skal inn, og vurdere om det passer best at denne fletter inn foran eller bak.

- En grei huskeregel er at den som er foran skal bli foran og den som er bak skal bli bak, sier Grim Ketil Nordhus i Trafikkvideo.no

Ellers kan det minne om kappkjøring, og da er den som ligger i akselerasjonsfeltet dømt til å tape siden veien fortsetter mens akselerasjonsfeltet tar slutt. At det er gjensidig vikeplikt betyr at den som skal inn på veien og den som allerede er på veien skal samarbeide om flettingen.

OPP MED DAMPEN: Akselerasjonsfeltet skal brukes til å øke farten inn mot en motorvei eller høyhastighetsvei. FOTO: Trafikkvideo.no
OPP MED DAMPEN: Akselerasjonsfeltet skal brukes til å øke farten inn mot en motorvei eller høyhastighetsvei. FOTO: Trafikkvideo.no

Sett på blinklysene tidlig

531 Felt for fartsøkning
531 Felt for fartsøkning

Oppmerkingen der det er sammenfletting tilsier at feltskifte til venstre kjørefelt kan være en løsning. Feltskifte kan være nødvendig når trafikken i høyre felt er så tett at det er vanskelig å finne en passende luke i trafikken.

Hvis farten til den som skal inn på veien er for lav i forhold til hastigheten på hovedveien kan det bli vanskelig å komme inn på veien. Dermed vil kjørende som allerede er på veien bli nødt til å skifte kjørefelt, eller bremse opp, for å gi plass til den som skal inn.

Den som skal inn på veien skal planlegge ved å skaffe seg et overblikk over trafikkflyten på veien det skal kjøres inn på.

En fletting man kan være stolt av innebærer også konsekvent bruk av blinklys. Det holder ikke med et kort «samvittighetsblink», det gir ingen veiledning. Alle kan se at en bil beveger seg sideveis, men med tegn i forkant av operasjonen vil alle se hva som kommer til å skje og kan planlegge kjøringen deretter. Sett derfor på blinklyset tidlig slik at andre kjørende tydelig kan se at du skal inn på veien.

Se video: Akselerasjonsfelt og fletting

</p> </div>

Dette er feil:

- Ikke å øke farten før man nærmer seg slutten av akselerasjonsfeltet

- Ikke å skaffe seg overblikk over trafikken eller aktivt finne en luke

- Ikke gi tegn om at man skal inn på veien

- Ikke kontrollere blindsone

- Ikke å hjelpe den som skal inn på veien

Dette er riktig:

- Øk farten før man har kommet halvveis i akselerasjonsfeltet, og bruk mesteparten av akselerasjonsfeltet før man svinger inn på veien

- Gi tegn tidlig, gjerne når man passerer skilt for fartsøkning

- Følg med i innvendig og utvendig venstre speil

- Kontroller blindsone før man svinger inn på veien

- Den som er på veien må vurdere om det passer best å la innkjørende flette inn foran eller bak, eventuelt skifte kjørefelt for å lette innkjøringen

Du finner mer informasjon om riktig kjøring på Trafikkvideo.no

Dette sier Vegtrafikkloven

Vegtrafikkloven § 6. Fartsregler, første ledd

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Om vi tolker fartsreglene med henblikk på fletting og akselerasjonsfelt skal kjørende være bevisst på sin egen fart i forhold til trafikkforholdene på veien det skal flettes inn på. Det skal ikke på noen måte bli farlig eller påvirke andre kjørende. Dette stiller krav til begge i en flettesituasjon, man må beregne farten slik at begge parter får minst mulig trøbbel.

Trafikkreglene § 14. Signal og tegn, andre ledd

Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

Om vi ser på regler for tegn, eller blinklys som det også kalles, skal man gi tegn før innkjøring på veien. Og begrepet veiledning er sentralt. For at noen skal kunne bli veiledet, eller kunne planlegge sin kjøring i forhold til annen trafikant, må i dette tilfellet blinklys settes på i god tid før selve flettingen skal skje.

Trafikkreglene § 8. Kjørefeltskifte, fjerde ledd

Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.

Regelverket definerer hvordan man skal kjøre i forhold til kjørende som skal inn på veien. Her tolker vi det slik at kjørende skal tilpasse farten for å lette innkjøringen. Er det spesielt tett trafikk i kjørefeltet det skal kjøres inn i kan feltskifte være en løsning for å slippe inn annen trafikk.

Les også:

Slik takler du sinker i forbikjøringsfeltet

Test deg selv: Kan du forbudsskiltene?

Slik kjøring irriterer vettet av mange