VW Golf GTD

Her er VW Golfs nye dieselracer

184 hk, men et forbruk under halvliteren.

NY: Dieselraceren VW Golf GTD kommer til Norge i juli. FOTO: VW
NY: Dieselraceren VW Golf GTD kommer til Norge i juli. FOTO: VW
Først publisert Sist oppdatert

Golf GTD er på sett og vis dieselalternativet til Golf GTI, og nå kommer en ny versjon med bedre ytelser og lavere forbruk enn forgjengeren. TDI dieselmotoren på 2,0 liter yter 184 hestekrefter og dreiemomenter er på 380 Nm. Forrige generasjon GTD hadde 170 hk og 350 Nm.

Lavere vekt skal gi merkbart bedre ytelser. Akselerasjonen fra 0-100 går unna på 7,5 sekunder, og toppfarten er på 230 km/t.

2,0 TDI dieselmotoren er tilpasset de nye kravene til utslipp som kommer i 2014, den såkalt EU6 normen.

Golf GTD har et oppgitt gjennomsnittsforbruk på 0,42 liter per mil. Da vi testet forgjengeren vi får faste testrunde endte vi med et forbruk på 0,53 liter per mil.

Nye GTD leveres med sekstrinns manuell gearkasse eller sekstrinns DSG automat.

Bilen har verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars, og vil være tilgjengelig i Norge i juli.

Nye Golf GTI er også underveis og vil være hos Volkswagen-forhandlerne i slutten av mai.

Prisene på GTI er ikke klare, men Golf GTD vi få en startpris på rundt kr 400 000 med manuell girkasse. Tillegget for DSG girkasse vil være cirka 20 000 kroner.

KOSTER: Prisen er ikke endelig, men regn med rundt 400 000 kroner med manuelt gir. FOTO: VW
KOSTER: Prisen er ikke endelig, men regn med rundt 400 000 kroner med manuelt gir. FOTO: VW

Les også:

Ny rapport: Bilene med best kvalitet

Nødløsninger for glatt føre

Den gjerrigste familiebilen

SUV-en de andre ser langt etter