Bilnyheter

Her er vårens nyheter

Våren er høysesong for nye biler. Vi har samlet de viktigste.

CHEVROLET SPARK: Chevrolet skal prøve seg på det europeiske markedet med Spark - i 2011.
AUDI TT RS: Dette blir Audis råeste TT noensinne. Turbofemmeren som kjennetegnet Audis verstingmodeller på 80- og 90-tallet er tilbake. Bare lyden av en slik motor burde få hårene til å reise seg på enhver bilentusiast.
FIAT 500 KABRIOLET: Sist Fiat lanserte en toppløs versjon av 500 var i 1957, og de hevder at de er tro mot forgjengeren i denne nye bilen.
ALFA ROMEO MITO GTA: Italienerne skal prøve å hevde seg i GTI-klassen ved å utstyre MiTo med en 240-hesters turbofirer.
PEUGEOT 3008: Peugeots nye crossover ble vist frem for norsk presse forrige uke, men vil få sin offisielle verdenspremiere på Genève-messen.
MERCEDES E-KLASSE COUPÉ: Mercedes E-klasse Coupé skal ta over for dagens CLK-modell. Forvent samme motoralternativer som sedan-utgaven – noe som også vil inkludere en AMG-versjon etter hvert.
ASTON MARTIN V12 VANTAGE: V8 Vantage har vært på markedet en stund, men hvis det ikke er rått nok for deg kommer det nå en modell med V12-er. Motoren yter massive 517 hester og 570 newtonmeter, noe som burde være nok for de fleste.
PORSCHE CAYENNE TDI: Porsche viser frem sin første dieselbil noen sinne på Genève-messen. 3-litersdieselen er plukket fra konsernfetteren Audi, og burde gi miljøverstingen Cayenne et litt mer levelig forbruk.
OPEL AMPERA: Dette er tyskernes versjon av Chevrolet Volt. Det vil si en plugg inn-hybrid som vil komme på markedet rundt 2011.
BMW CONCEPT 5-SERIES GRAN TURISMO: Dette ser ut som en krysning mellom X6 og 5-serie, selv om den er lengre enn begge disse modellene. BMW selv kaller den en PAS – Progressive Activity Sedan.
NISSAN 370Z: Nissan er et annet merke som har lange sportsbiltradisjoner, og Z-serien er en av de sportsbilseriene som har overlevd lengst. Siste tilskudd til stammen heter 370Z, og er utstyrt med en 3,7-liters V6 som yter rundt 330 hester.
AUDI A4 ALLROAD: A6 Allroad har vært på markedet lenge, og nå kommer lillesøsteren A4 Allroad. Konseptet er det samme, med hevet understell og røffere styling.
PAGANI ZONDA R: Denne bilen er ikke ment for gatebruk, men med en pris på omkring 1,5 millioner euro vet vi ikke om vi hadde turt å kjøre den på veien dersom det var lov.
FORD FOCUS RS: Ford har lange tradisjoner i motorsport, og denne tradisjonen har også resultert i et knippe heftige gatebiler. Vi kan nevne både Lotus Cortina, Sierra Cosworth og nå også nye Focus RS.
BMW Z4: BMWs roadster kommer i ny drakt denne våren. Nye Z4 har blant annet droppet stofftaket til fordel for en stålcab-løsning.
Publisert Sist oppdatert

Samtidig som snøen smelter, og dagene blir stadig lengre, forbereder bilfabrikantene seg på årets vårslipp.

Selv om 2009 allerede er blitt spådd nord og ned av mange, har ikke bilfabrikantene sluttet å utvikle nye biler av den grunn.

En av årets aller største begivenheter er Genève-utstillingen, som går av stabelen i begynnelsen av mars. Det er der mange av de største europeiske produsentene viser fram sine nyheter for første gang.

Vi har tatt en kikk på hva som kommer til å bli vist frem på utstillingen i år, og valgt ut de viktigste modellene. Noen er potensielle suksesser - som for eksempel Audi A4 Allroad - mens andre bare er vanvittig heftige.

I bildegalleriet på toppen av siden kan du se bilder av flere av årets nye modeller. Noen er fortsatt bare konsepter, mens andre allerede er produksjonsklare.

Mercedes-Benz E-klasse Coupé

Her er bilen som skal ta over for CLK. Nye E-klasse ble vist fram på Detroit-utstillingen tidligere i år, men da kun i sedan-utførelse. På Genève-messen vil Mercedes avduke kupé-varianten.

Du kan lese mer om sedanversjonen her.

MERCEDES E-KLASSE COUPÉ: Mercedes E-klasse Coupé skal ta over for dagens CLK-modell. Forvent samme motoralternativer som sedan-utgaven – noe som også vil inkludere en AMG-versjon etter hvert.

Audi TT RS

I løpet av våren kommer Audis verstingversjon av TT. Bilen som får - ikke overraskende - navnet TT RS, og vil gjenopplive Audis rekkefemmer-tradisjon. De turbomatede, femsylindrete motorene var nemlig noe Audi stappet nedi de fleste av sine grombiler på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet.

Turbofemmeren i TT RS vil yte i overkant av 300 hester, noe som burde gjøre dette til en verdig lillebror til superbilen R8.

Vi har tidligere testet den hittil grommeste versjonen, TT S, og den kan du lese mer om her.

Fiat 500 Cab

Det lille sjarmtrollet Fiat 500 kommer nå i toppløs versjon. Bilen er blitt lovprist verden over, og vi ser ingen grunn til at kabrioleten skal få det så veldig annerledes.

Bilen leveres med stofftak og bakrute i glass, en forholdsvis uvanlig kombinasjon. På motorfronten blir det de samme alternativene som i varianten med fast tak, noe som betyr en 1,3-liters dieselmotor med 75 og to bensinmotorer på 69 og 100 hestekrefter.

Les vår test av Fiat 500 1,3 multijet her.

Pagani Zonda R

Pagani lager noe av verdens aller råeste biler, og deres nyeste kreasjon er intet annet enn spinnvill.

FIAT 500 KABRIOLET: Sist Fiat lanserte en toppløs versjon av 500 var i 1957, og de hevder at de er tro mot forgjengeren i denne nye bilen.

En 6-liters V12-er med 750 hester og 710 Newtonmeter dytter dette monsteret av gårde, og det tar ikke lange tiden før du er langt over maksimal lovlig fart her til lands. Nærmere bestemt 2,7 sekunder...

Lovlige hastigheter er på en annen side ikke så mye å bry seg om, da dette ikke er noen gatebil. Pagani Zonda R er kun ment for banebruk, og er dermed en konkurrent til Ferrari FXX.

Volkswagen Polo

Storselgeren Golf kom i ny versjon for noen måneder siden, og nå er det lillebror Polos tur.

Den oppdaterte minibilen vil nok hente mange designtrekk fra storebror Golf, noe den alltid har gjort.

PAGANI ZONDA R: Denne bilen er ikke ment for gatebruk, men med en pris på omkring 1,5 millioner euro vet vi ikke om vi hadde turt å kjøre den på veien dersom det var lov.

Det er lite informasjon om bilen tilgjengelig, da Volkswagen har valgt å ikke slippe noe som helst informasjon før Genève-messen åpner, men vi har likevel fått bekreftet at bilen kommer til Norge i august.

Når det gjelder motorer, blir nok utvalget mye av det samme som i dag, med en hel rekke av både diesel- og bensinmotorer. Det ryktes også at en GTI-versjon er på vei - da med 1,4 TSI-motoren vi kjenner fra blant annet Scirocco.

Les alle våre Volkswagen-tester her

Se bilder av flere nyheter i bildegalleriet i toppen av saken.