Nyhet: Volkswagen Golf GTI
Her er nye Golf GTI
Nye Golf GTI, den syvende i rekken, har dobbelt så mange hestekrefter enn første GTI som kom i 1974. Nye GTI er den råeste hittil.
De første bildene av nye Golf GTI ble sluppet allerede under den store bilutstillingen i Paris i fjor høst, men det er først nå den offiselle pressemeldingen og de første bildene er sluppet.
Det var ikke mye info å hente om GTI under Paris-utstillingen, foruten at nye GTI skulle være raskere og mer sportslig enn dagens GTI. Og Volkswagen ser ut til å holde hva de lover. Nye GTI er den sterkeste GTI gjennom tidene.
Lavere vekt, mer effekt
Mer sportslig blir den ved at bilen, som er bygget på Volkswagens nye MBQ-modulplattform, er rundt 50 kg lettere enn dagens modell (1350 mot 1400 kg). I tillegg er den litt lengre, litt bredere og litt lavere, og har litt bredere sporvidde og lengre akselavstand. Mindre overheng foran og bak er en kjent formel på å gjøre en bil mer stødig på veien.
Vekten bidrar selvfølgelig til at den blir raskere. Motoren får jo mindre vekt å dra på. Motoren er i bunn og grunn den samme som i dagens GTI, en toliters bensinturbomotor, som i syvende generasjon vil yte 220 hestekrefter og 350 Newtonmeter. Det gir en 0-100-tid på 6,5 sekunder.
En morsom nyhet Volkswagen introduserer i nye Golf GTI er en såkalt Performace-pakke. Den inkluderer større bremser, annen differensial på framakselen og ytterligere ti hestekrefter, og gjør GTI ett tidel raskere til hundre og øker toppfarten fra 246 til 250 km/t.
- Vi kommer ene og alene til å satse på Performance-modellen i Norge, sier Jan Erik Haugen, Informasjonssjef i Volkswagen. Prisen vil starte på ca 460.000 kroner, forteller han.
Klassiske elementer
Volkswagen følger bokstavelig talt en rød tråd med nye GTI. Det klassiske rutede stoffet i setene er selvfølgelig på plass, og det er røde kontrastsømmer i interørelementene i skinn.
Det røde går også igjen utvendig. Akkurat som i utgående modell har nye GTI også en rød linje på tvers i fronten gjennom grillen og lyktene. To eksosutblås - ett på hver side - i hekkdiffusoren, gjør den bredere og gir den det sportslige preget en GTI skal ha.
Snillere mot miljøet
Med lavere vekt og en mer effektiv motor, lover Volkswagen at også forbruket skal gå ned. Oppgitt forbruk på nye GTI er 0,64 l/mil. - GTI vil ha den nye EU6 normen når den kommer til Norge neste sommer, sier direktør i Møller Ulf Tore Hekneby.
- Golf GTI har alltid vært en spydspiss for Volkswagen og er ikke minst viktig for merkevaren Volkswagen, fortsetter han.
Prisene på nye GTI er foreløpig ikke klare, men Jan Erik Haugen hos Møller forteller at prisene vil ligge på dagens nivå korrigert for hk-avgiften.
Les mer om nye Volkswagen Golf her.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 27/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.