Video:
Her er morgendagens biler
Våre spionfotografer har vært på Nürburgring og filmet morgendagens biler.
På racerbanen Nürburgring Nordschleife i Tyskland testes det daglig ut kamuflerte biler for morgendagen, men våre fotografer lurer i buskene slik at også du kan få en smak av fremtiden.
Her er noen av bilene fotografene har fanget opp den siste tiden:
Fiat 500 kabriolet
I vår kom ryktene om at Fiat jobber med en liten kabriolet, og nå har de også begynt å teste bilen. Bilen blir hva vi kan kalle en semikabriolet som minner litt om Citroën C3 Pluriel. Dette gjøres sannsynligvis for å skille den litt fra VW New Beetle kabriolet og Mini kabriolet.
Audi R8 Spider
På den nye kabrioleten av Audi R8 ser vi at de typiske karbonfiberdekslene på siden er borte. Bilen får trolig den samme 4,3-liters V8-motoren som sitter i R8 i dag, men vi vet også at Audi har planer om en R8 V10, og denne kan jo også dukke opp i kabrioleten.
BMW PAS
BMW skal lansere en helt ny modell, som foreløpig bare kalles PAS. Bilen, som er basert på plattformen til BMW 5-serie, blir som en slags mellomting mellom BMW X6 og Mercedes R-klasse. Det regnes med at motorene i dagens 5-serie vil være tilgjengelige i denne bilen også.
Mercedes E-klasse stasjonsvogn
Nye E-klasse er ventet lansert på Frankfurt-messa i 2009, men allerede har vi sett noen konseptbiler som sannsynligvis vil likne veldig på den ferdige modellen.
De første bildene kan tyde på at Mercedes-Benz nå hermer litt etter Lexus med blant annet rektangulære lys - noe som er litt ironisk ettersom Lexus før var kjente for å herme etter Mercedes.
Nye E-klasse vil være stappet med ekstrautstyr, og går man for AMG-versjonen, kan man også få en 6,3 liters V8-er på mer enn 500 hestekrefter.
Les også:
Video av Chevrolet Camaro på "Ringen"
Video av tidenes raskeste Mercedes
Mercedes Gullwing
For et år siden så vi at Mercedes-Benz testet denne bilen i USA med flere Dodge Viper-deler, men nå har de kommet enda lengre i utviklingen. Gullwing-dører og LED-lykter er på plass, og nå tror man ikke lenger denne bilen vil hete SLC, men få et eget navn.
Trolig får den sin debut under bilmessen i Genève i 2010, og det ryktes at bilen blir svært dyr og eksklusiv. Kanskje det bare skal produseres rundt 6000 eksemplarer over en periode på to år?
Maserati Gran Turismo Spider
En toppløs Maserati Gran Turismo er ikke å forakte, og vi har sett bilen under testing i Tyskland. Bilen vil trolig få en hardtop, og motor og teknologi vil trolig bli likt som på Gran Turismo.
Mercedes SLR Speedster
Salget av Mercedes McLaren SLR ble aldri som forventet, men kanskje denne speedster-versjonen uten frontrute kan hjelpe? Det er ikke så mye informasjon vi har om denne nostalgiske bilen enda, men vi håper den kommer på markedet.
Porsche Cayenne
Kanskje det kommer en mindre SUV fra Porsche som skal hete Roxter, men dette er nye Cayenne. Bilen kommer sannsynligvis på markedet i 2010, og miljøverstingen skal ha mindre tørste motorer, en hybridutgave og kanskje en diesel.
Peugeot 3008
Peugeots svar på Renault Scenic vil trolig hete 3008, ha skyvedører og sju seter. En rekke nye motorer er ventet for denne bilen.
Opel Meriva
Bilen er kraftig kamuflert på bildet, men vi får i hvert fall et visst inntrykk av hvordan nye Meriva vil se ut. Bilen vil kanskje ha skyvedører, og vi venter spent på fortsettelsen.
Lexus RX
Lexus-SUV-en fornyer seg pent og pyntelig, og denne bilen kommer på markedet allerede til neste år. Bilen er litt større enn forgjengeren, og fortsatt kan du få den med en 3,5 liters V6 - samt en 400 hesters hybridversjon om et par år.
Honda NSX
Heldigvis lar ikke Honda sine japanske rivaler Nissan og Toyota satse på superbilmarkedet alene, så nå kommer det en ny NSX. I motsetning til forgjengeren vil den ikke ha en midtplassert motor, men en front-midtplassert motor for å sørge for best mulig vektfordeling. Dermed kan det være plass for bakseter også.
Honda er ikke så opptatt av hestekrefter, men heller av lav vekt. Uansett vil den nok ha minst 450 hester.
BMW 5-serie
Mykere linjer er hva vi kan vente på nye BMW 5-serie. Bilen vil også ha lengre akselavstand enn tidligere, og totalt vil bilen være et par centimeter lengre enn dagens versjon. En ny M5 er også på vei.