Klimakonferansen i gang
Her er framtidens miljøbiler
Den store klimakonferansen i København er i gang. Det er fortsatt fokus på hybridbiler, men elbilen er i ferd med å gjøre et solid come back - kanskje som fremtidens miljøbil nummer én.
For ti år siden var brenselcellebilen det store fremtidshåpet hva miljøet angikk. Men selv om visjonene var tallrike og kreative, stoppet det liksom opp etter hvert. Bransjen innså at teknikken trengte mer tid på seg til å modne, før man kunne tenke på en eventuell serieproduksjon.
Dessuten fikk vi en "høna og egget"-diskusjon.
For hvem vil kjøre på hydrogen når det knapt finnes hydrogenpumper, og hvem vil etablere hydrogenpumper når det knapt finnes biler som går på dette? Tilsynelatende ingen, selv om nedenforstående link viser at bildet fortsatt er uklart.
Dermed så hybridbilen sitt snitt til å ta teten i "kampen" om å bli fremtidens miljøbil. Med fremsynte Toyota i spissen, ble Prius selve "miljømodellen", mens andre bilprodusenter tok opp kampen ved å produsere tradisjonelle bensin- og dieselmotorer med stadig lavere utslipp av CO2.
Men så - nesten umerkelig - har en annen type miløbil gjort et formidabelt come back. Elbilen. I kjølvannet av datarevolusjonene er batteriene forbedret, og med det har elbilenes rekkevidde økt, og ladetiden er blitt mye kortere.
Produsenter som lager designlekre og sågar supersportslige elbiler har meldt seg på markedet. Aldri har det vært kulere å kjøre miljøvennlig!
Frankfurtmessen var høstens store bilbegivenhet i Europa. Utstillingen viste klart at vi vil bli bombardert med hybrider og elbiler i årene som kommer.
BMW Vision EfficientDynamics
I Frankfurt stilte BMW ut sin ekstreme dieselektriske hybrid Vision EfficientDynamics. I tillegg stilte BMW med hybridversjoner av et par tradisjonelle bensinslukere, 7-serie og X6.
Active Hybrid 7 får drahjelp av elmotorer, mens også X6 får elektrisk motor sammen med V8eren med twinturbo. Dessuten kommer 320 med EfficientDynamics neste år, med et CO2-utslipp på 109 g/km.
Hyundai ix-Metro/i10 Electric
I bilindustrien er blått den "grønn fargen", og Hyundai har sin "Blue Drive", der konseptbilen ix-Metro var stjernen under Frankfurt-messen. Koreanerne kaller den for en "Hybrid Electric CUV" ment for det europeiske markedet, og med et CO2-utslipp på drøye 80 g/km.
Vel så interessant er egentlig den elektriske modellen i10 Electric, som skal i vanlig salg i Sør-Korea neste vår. Men Hyundai vurderer å lansere i10 Electric på det europeiske markedet, også.
Den skal ha en rekkevidde på 160 km, og en toppfart på cirka 130 km/t. Med vanlig 220-volts spenning kan batteriet fullades i løpet av fem timer, mens du kan lade det 85 % fullt i løpet av et kvarter med 415 volt.
Regn ut ditt eget CO2-utslipp her!
Mercedes Benz Vision S 500 Plug-in Hybrid / Blue Zero E-cell Plus
Luksussedanen S 500 Plug-in Hybrid har en rekkevidde på tre mil hvis den kjøres utelukkende på batteriene, noe som gjør den potensielt svært miljøvennlig ved bykjøring. Ved "blandet kjøring" - elmotorer sammen med en treliters BlueEfficiency-motor - gjør at den skal ha et CO2-utslipp på kun 74 g/km.
Mercedes-Benz regner med at vi vil få en serieprodusert hybridversjon av S-klasse når neste generasjon av den kommer på markedet.
Samme konsept benyttes av B-klasse-baserte Blue Zero E-cell Plus, som kombinerer muligheten for utslippsfri bykjøring med lang rekkevidde.
Ved hjelp av kombinasjonen batterier og vanlig tresylindret bensinmotor med turbo, kan denne kjøre 100 km på den elektriske motoren, og hele 600 kilometer totalt.
Peugeot RCZ Hybrid4 / iOn / 3008 Hybrid4
Vi har tidligere skrevet om iOn, som lanseres neste år. iOn har fire dører og en rekkevidde på 130 kilometer. Vel så interessant er det at batteriene kan lades 80 % i løpet av en halvtime.
Vi har også skrevet om 3008 Hybrid4, som er en SUV som kombinerer en dieselmotor med en elektromotor, og som også er på markedet neste år.
Peugeot stilte dessuten ut en sportslig modell ved navn RCZ. Neste vår er den på gata, i serieprodusert versjon. I Frankfurt ble en RCZ i kombinasjon med Hybrid4-pakka som finnes i 3008 vist frem; med en toliters HDi-motor foran og en elektromotor bak.
På bakgrunn av dette har RCZ Hybrid4 firehjulstrekk, rundt 200 hk og et utslipp av CO2 på bare 95 g/km.
Toyota Auris Hybrid
Nå skal Toyota putte hybridteknologi inn i samtlige modeller, og først ute i kjølvannet av Prius (som nå dessuten blir ladbar) er Auris. I Frankfurt sto en konseptbil, men forskjellen fra den til en serieprodusert versjon (kommer neste år) er neppe stor.
Toyota fulgte opp med stasmerket sitt. Hovedattraksjonen på Lexus-standen er, symptomatisk nok, også en hybrid. LF-Ch er en miljøgunstig tilnærming til kompaktsegmentet.
Enkle tips til en miljøvennlig familie
Smart
Mange har svevet i den villfarelsen at Smart er en elbil, men det blir den først nå. Etter vellykkede markedstester i Storbritannia, er modellen fortwo nå klar for serieproduksjon i el-versjon. Først i liten skala til leasing, men fra 2012 i vanlig salg.
Den blir utstyrt med lithium-ion-batterier, og skal ha en rekkevidde på 135 kilometer. Vi har allerede prøvekjørt den - les om det her.
Audi e-tron
Med e-tron introduserte Audi en elektrisk drevet versjon av V8. Ingen pingle, dette heller. Et litium-ion-batteri sørger for 313 hk, og kreftene fordeles til en elektromotor på hvert hjul. 0-100 km/ skvetter unna på 4,8 sekunder, og rekkevidden er ved normal kjøring nærmere 250 km.
Reva først med Li-ion-teknologi
Opel Ampera
Opels versjon av Chevrolet Volt ble vist frem under Geneve-messen i vår, men var også på plass i Frankfurt. Ampera er ingen tradisjonell hybrid, siden den kan kjøre på batterier alene (med 6 mil rekkevidde). Opel viste også frem nye Opel Astra med EcoFlex-system, som har et CO2-utslipp på 109 g/km. Også motorer som går på fossilt brennstoff er inne i en periode der utslippene reduseres sterkt!
Konkurransen om å lage de beste batteriene
Ikke overraskende er storprodusenten VW en av de beste på det området. Og i Frankfurt viste de frem den reneste fireseteren i verden, blant biler med vanlige forbrenningsmotorer - en Polo Blue Motion 1,2 TDI som bare slipper ut 87 g CO2 pr. kilometer. Den settes i produksjon i begynnelsen av 2010.
På den internasjonale bilutstillingen i Los Angeles viser VW frem en fireseters personbil - Up! Lite - med et gjennomsnittlig forbruk på 0,24 liter på mila, og et CO2-utslipp på 65 g/km.
Up! Lite er en konsepthybridbil med diesel- og elektromotor, og fronter merkets nye Up-serie med småbiler som har ekstremt lavt utslipp. Disse skal etter planen være på markedet i slutten av 2011.
Selvsagt er bilprodusentene også på plass i København. Blant dem er Renault, som har med seg en haug elbiler som politikerne kan få prøve.
Klimakonferansen
FN's klimatoppmøte avholdes i perioden 7.-18.desember, i København. Dette er regnet som det mest betydningsfulle klimatoppmøtet siden Kyoto i 1997. Ministere fra rundt 190 land forventes å dukke opp, samt tusenvis av embetsmenn og næringslivsfolk. Fokuset er på den globale oppvarmingen og utslippet av drivhusgasser som CO2. Verdens bilpark er selvsagt en av synderne her. Og i de senere år har bilprodusentene hatt et økende fokus på mer miljøvennlige biler, med lavere utslipp av CO2. I 2007 innførte Norge CO2-utslipp som en av hovedkomponentene i utregningen av Engangsavgiften.
Renault er blant de som satser hardest på dette segmentet, og tror selv at 10 prosent av verdens biler vil ha elektrisk drift i 2020.