Bilnyhetene i Genéve

Her er din neste bil

Fra gjerrige småtasser, via rendyrket familiefornuft til rene superbiler: Her er oversikten.

STORT UTVALG: På bilutstillingen i Genève finner man alt fra Volkswagen Polo til Aston Martin.
STORT UTVALG: På bilutstillingen i Genève finner man alt fra Volkswagen Polo til Aston Martin.
Først publisert Sist oppdatert

GENÉVE/OSLO (Klikk.no/bil): Bilutstillingen i Genéve er vårens viktigste for europeiske bilister. Det er her en først får se bilene vi skal kjøre rundt i - noen allerede om kort tid, andre først om et år eller to.

Se de ferskeste nyhetssakene på Klikk Bil!

Klikk.no/bil er til stede i Genéve. Våre utsendte rapporterer om en utstilling som spenner vidt: På den ene siden satser bilfabrikantene på de små og rimelige bilene, og ikke minst på miljø.

Men de har på ingen måte glemt å gi pur råskap eller glinsende luksus. Her gir vi deg alle de viktigste nyhetene, for folk flest, for deg som drømmer og for deg med mange penger på bok. Vi begynner like gjerne med to ytterpunkter:

Toyota for familien

Dagens Toyota Verso greide ikke å henge på for eksempel VW Touran i salgstall. Den nye sjuseteren har kanskje større muligheter til det.

For det første er den større, for det andre har den fått flere smarte løsninger. Blant annet har styringen fått et system som hindrer for større rattutslag enn hjulene har grep til å greie.

Les mer om den nye Toyota Verso her.

Her finner du tester av Versos viktigste konkurrenter:

Ekstrem Lamborghini

POTENSIELL STORELGER: Toyota Verso kan bli drømmebilen til familier med behov for plass.
POTENSIELL STORELGER: Toyota Verso kan bli drømmebilen til familier med behov for plass.

670 hk og toppfart på 342 km/t. Lambo-nyheten heter SuperVeloce til etternavn, og det betyr rett og slett "superfart". Navnet er definitivt på sin plass.

Det fulle navnet er for øvrig Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce - i tilfelle du skal sende en bestilling.

Den 6,5 liter store V12-en yter nå 670 hk ved 8000 o/min og 660 Nm ved 6500 o/min, samtidig som bilen er slanket i vekt. Når du kommer til fartsdumpene, kan fronten heves per tastetrykk slik at du unngår skraper.

Les mer om Lamborghinis raske nyhet her.

Les også: Vi kjører Audis raskeste

En av 77

One-77 heter den, og det henspiller på at det bare skal bygges 77 eksemplarer av Aston Martins aller råeste og aller dyreste bil.

SUPERLETT: Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce er noe av det råeste som befinner seg på årets utstilling.
SUPERLETT: Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce er noe av det råeste som befinner seg på årets utstilling. Foto: Knack Scharf

En V12-motor på 7,3 liter skal gi den over 700 hk. Var det noen som sa finans- og miljøkrise?

Les alt om Aston Martin One 77 her.

Opels framtidshåp

Ampera heter den, og navnet røper noe av konseptet: Vi snakker om en hybridbil, nærmere bestemt en plugg-inn-hybrid.

Plugg-inn-hybrid betyr i praksis at bilen forener klassiske elbiler og dagens hybrider. Bilens batterier kan nemlig lades fra strømnettet - ikke bare med overskuddskraft fra forbrenningsmotoren og med rulle-/bremseenergi.

ASTONS DYRESTE: Aston Martin One-77 er deres raskeste - og dyreste - bil noen sinne.
ASTONS DYRESTE: Aston Martin One-77 er deres raskeste - og dyreste - bil noen sinne.

Fordelen er at Ampera dermed også kan fungere som en ren elbil ved rolig kjøring ikke altfor mange mil fra ladestasjonen. Forbrenningsmotoren hjelper til når det trengs mer kraft eller når turen blir lang. Bilen skal komme i butikkene i 2011.

Les mer om Opel Ampera her.

Hard konkurrent: Se den nye Toyota Prius her.

Test av dagens Prius.

Prøvekjørt: Honda Insight, Norges rimeligste hybrid

For den sportslige familie

BMW kommer med noe de mener er en helt ny biltype. Vi snakker om 5-serie GT, også kalt PAS.

PAS betyr "Progressive Activity Sedan", og den litt særegne bilen kombinerer lengde på fem meter - altså nær 7-serie - med beinplass bak som 7-serie, hodeplass som i X5 og utseende som en flatklemt X6. Den skal være en slags langturcruiser med visse MPV-egenskaper.

Les mer om BMW PAS her.

EUROPEISK FETTER: Vi har tidligere vist frem Chevrolet Volt. Opel er som kjent en del av GM-konsernet, og Ampera vil bli Volts konsernfetter.
EUROPEISK FETTER: Vi har tidligere vist frem Chevrolet Volt. Opel er som kjent en del av GM-konsernet, og Ampera vil bli Volts konsernfetter.

Les også vår test av BMW 520 DA, med automatgir.

Ny VW Polo

For noen år siden var VW mest opptatt av luksusbiler som Phaeton og Touareg. På årets messe er det "tilbake til røttene" som gjelder.

Den nye Polo framstår som en liten Golf, og fabrikken lover svært lave forbrukstall for et flertall av modellene. I forhold til dagens modell er den litt lengre, bredere og lavere.

Les mer om VW Polo på her.

Tester av ferske konkurrenter:

NY BILTYPE: PAS, eller 5-serie GT, om du vil, er BMWs siste nisjeprodukt.
NY BILTYPE: PAS, eller 5-serie GT, om du vil, er BMWs siste nisjeprodukt. Foto: Thomas von Salomon

Honda Jazz

Ford Fiesta

Mazda 2

SUV fra Skoda

Nordmenn liker SUV-er, og mange av oss liker å få mye for penga. Slik sett kan Yeti være en suksessoppskrift for Skoda.

Nyheten hører til blant de mest kompakte SUV-ene, med en lengde på 4,2 meter. Med et røft, litt kantete utseende og smarte seteløsninger loves god plassutnyttelse.

De billigste og svakeste motoralternativene fås med bare forhjulsdrift, mens de sterkeste (inntil 170 hk) har firehjulsdrift som standard.

Les mer om Skoda Yeti her.

Tester av biler i den kompakte SUV-klassen:

POPULÆR SMÅBIL: Volkswagen Polo har lenge vært en populær bil. Vi ser ingen grunn til at også neste generasjon ikke vil bli det.
POPULÆR SMÅBIL: Volkswagen Polo har lenge vært en populær bil. Vi ser ingen grunn til at også neste generasjon ikke vil bli det.

Her er våre vinterfavoritter!

Norgesbiler fra Saab og Audi

Audi og Saab stiller blant annet med hver sin norgesfavoritt. Vi snakker om versjoner av henholdsvis A4 og 9-3 med firehjulsdrift, noen få centimeter ekstra bakkeklaring og et visst SUV-preg.

Audis bil får navnet A4 Allroad, mens Saaben skal hete 9-3X

Les mer om nyhetene her.

Friske linjer fra Ford

Om Ford i USA sliter tungt, klarer den europeiske avdelingen seg langt bedre. Ikke minst skyldes det satsing på spenstige linjer som har gått hjem hos mange bilkunder.

Årets messenyhet heter Iosis Max og vil etter alt å dømme bli bilen som tar over etter dagens C-Max. Ut fra bildene ser den ut til å være en representant for den nye trenden: En bilmodell MÅ ikke nødvendigvis vokse ved hvert modellskifte.

HØYREIST TSJEKKER: Skoda har hevet seg mange hakk som merke de siste årene, og nå har de sannelig hevet bilene noen hakk også.
HØYREIST TSJEKKER: Skoda har hevet seg mange hakk som merke de siste årene, og nå har de sannelig hevet bilene noen hakk også.

Les mer om Iosis Max her.

Se test av dagens C-Max her.

Råtassene

Selv om årets Genéve som nevnt er noe mer jordnær, mangler de ikke på godsaker heller. Bentleys lyntog er nevnt, men mange flere er verdt å ta med. Vi nevner i fleng, og tar også med noen til noenlunde oppnåelig pris (klikk på lenkene for å lese mer):

- Porsche GT3

HØYREIST A4: Allroad har vært på markedet i flere år. Nå kommer lillebroren A4 Allroad.
HØYREIST A4: Allroad har vært på markedet i flere år. Nå kommer lillebroren A4 Allroad.

- Porsche Cayenne TDI

- Lamborghini Murcielago Superveloce LP 670-4

- Rolls-Royce 200EX

- Mazda 3 MPS

- Audi TT RS

- Nissan 370Z

FUTURISTISK KONSEPT: Dette konseptet skal vise frem Fords designplaner for fremtiden - og neste generasjon C-max.
FUTURISTISK KONSEPT: Dette konseptet skal vise frem Fords designplaner for fremtiden - og neste generasjon C-max.
BABY-ROLLS: Rolls Royce 200 EX er Phantoms lillebror. Det er allikevel ingen grunn til å forvente at prisen blir oppnåelig.
BABY-ROLLS: Rolls Royce 200 EX er Phantoms lillebror. Det er allikevel ingen grunn til å forvente at prisen blir oppnåelig.