Bilnyhetene i Genéve
Her er din neste bil
Fra gjerrige småtasser, via rendyrket familiefornuft til rene superbiler: Her er oversikten.
GENÉVE/OSLO (Klikk.no/bil): Bilutstillingen i Genéve er vårens viktigste for europeiske bilister. Det er her en først får se bilene vi skal kjøre rundt i - noen allerede om kort tid, andre først om et år eller to.
Se de ferskeste nyhetssakene på Klikk Bil!
Klikk.no/bil er til stede i Genéve. Våre utsendte rapporterer om en utstilling som spenner vidt: På den ene siden satser bilfabrikantene på de små og rimelige bilene, og ikke minst på miljø.
Men de har på ingen måte glemt å gi pur råskap eller glinsende luksus. Her gir vi deg alle de viktigste nyhetene, for folk flest, for deg som drømmer og for deg med mange penger på bok. Vi begynner like gjerne med to ytterpunkter:
Toyota for familien
Dagens Toyota Verso greide ikke å henge på for eksempel VW Touran i salgstall. Den nye sjuseteren har kanskje større muligheter til det.
For det første er den større, for det andre har den fått flere smarte løsninger. Blant annet har styringen fått et system som hindrer for større rattutslag enn hjulene har grep til å greie.
Les mer om den nye Toyota Verso her.
Her finner du tester av Versos viktigste konkurrenter:
Ekstrem Lamborghini
670 hk og toppfart på 342 km/t. Lambo-nyheten heter SuperVeloce til etternavn, og det betyr rett og slett "superfart". Navnet er definitivt på sin plass.
Det fulle navnet er for øvrig Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce - i tilfelle du skal sende en bestilling.
Den 6,5 liter store V12-en yter nå 670 hk ved 8000 o/min og 660 Nm ved 6500 o/min, samtidig som bilen er slanket i vekt. Når du kommer til fartsdumpene, kan fronten heves per tastetrykk slik at du unngår skraper.
Les mer om Lamborghinis raske nyhet her.
Les også: Vi kjører Audis raskeste
En av 77
One-77 heter den, og det henspiller på at det bare skal bygges 77 eksemplarer av Aston Martins aller råeste og aller dyreste bil.
En V12-motor på 7,3 liter skal gi den over 700 hk. Var det noen som sa finans- og miljøkrise?
Les alt om Aston Martin One 77 her.
Opels framtidshåp
Ampera heter den, og navnet røper noe av konseptet: Vi snakker om en hybridbil, nærmere bestemt en plugg-inn-hybrid.
Plugg-inn-hybrid betyr i praksis at bilen forener klassiske elbiler og dagens hybrider. Bilens batterier kan nemlig lades fra strømnettet - ikke bare med overskuddskraft fra forbrenningsmotoren og med rulle-/bremseenergi.
Fordelen er at Ampera dermed også kan fungere som en ren elbil ved rolig kjøring ikke altfor mange mil fra ladestasjonen. Forbrenningsmotoren hjelper til når det trengs mer kraft eller når turen blir lang. Bilen skal komme i butikkene i 2011.
Hard konkurrent: Se den nye Toyota Prius her.
Prøvekjørt: Honda Insight, Norges rimeligste hybrid
For den sportslige familie
BMW kommer med noe de mener er en helt ny biltype. Vi snakker om 5-serie GT, også kalt PAS.
PAS betyr "Progressive Activity Sedan", og den litt særegne bilen kombinerer lengde på fem meter - altså nær 7-serie - med beinplass bak som 7-serie, hodeplass som i X5 og utseende som en flatklemt X6. Den skal være en slags langturcruiser med visse MPV-egenskaper.
Les også vår test av BMW 520 DA, med automatgir.
Ny VW Polo
For noen år siden var VW mest opptatt av luksusbiler som Phaeton og Touareg. På årets messe er det "tilbake til røttene" som gjelder.
Den nye Polo framstår som en liten Golf, og fabrikken lover svært lave forbrukstall for et flertall av modellene. I forhold til dagens modell er den litt lengre, bredere og lavere.
Tester av ferske konkurrenter:
SUV fra Skoda
Nordmenn liker SUV-er, og mange av oss liker å få mye for penga. Slik sett kan Yeti være en suksessoppskrift for Skoda.
Nyheten hører til blant de mest kompakte SUV-ene, med en lengde på 4,2 meter. Med et røft, litt kantete utseende og smarte seteløsninger loves god plassutnyttelse.
De billigste og svakeste motoralternativene fås med bare forhjulsdrift, mens de sterkeste (inntil 170 hk) har firehjulsdrift som standard.
Tester av biler i den kompakte SUV-klassen:
Norgesbiler fra Saab og Audi
Audi og Saab stiller blant annet med hver sin norgesfavoritt. Vi snakker om versjoner av henholdsvis A4 og 9-3 med firehjulsdrift, noen få centimeter ekstra bakkeklaring og et visst SUV-preg.
Audis bil får navnet A4 Allroad, mens Saaben skal hete 9-3X
Friske linjer fra Ford
Om Ford i USA sliter tungt, klarer den europeiske avdelingen seg langt bedre. Ikke minst skyldes det satsing på spenstige linjer som har gått hjem hos mange bilkunder.
Årets messenyhet heter Iosis Max og vil etter alt å dømme bli bilen som tar over etter dagens C-Max. Ut fra bildene ser den ut til å være en representant for den nye trenden: En bilmodell MÅ ikke nødvendigvis vokse ved hvert modellskifte.
Råtassene
Selv om årets Genéve som nevnt er noe mer jordnær, mangler de ikke på godsaker heller. Bentleys lyntog er nevnt, men mange flere er verdt å ta med. Vi nevner i fleng, og tar også med noen til noenlunde oppnåelig pris (klikk på lenkene for å lese mer):
- Lamborghini Murcielago Superveloce LP 670-4