BMW i8
Her er BMWs grønne superbil på plass i Norge
BMW i8 er lansert i Norge.
Prisen på BMW i8 i Norge er satt til 1 299 000 kroner med LED-lys. Legger du flere kroner i potten får du bilen med laserlys. BMW Norge er ennå usikre på hvor mange biler de får til Norge. Markedssjef i BMW Group Norge, Kjetil Myhre, røper at flere enn en håndfull har bedt om å få BMW i8 reservert. Selskapet vil derfor neppe få problemer med å omsatt de bilene de får til Norge.
- BMW i8 representerer fremtiden, også for Norge. Den kombinerer utslippsfri bykjøring med sportslighet på landeveiene. På samme måte som helelektriske BMW i3 har denne sportsbilen også en gjennomgående bærekraftig livssyklus. Ta interiøret for eksempel, som består av resirkulerbare materialer, samt fabrikken i Leipzig som bruker energi fra vindmøller. BMW i8 kombinerer det beste fra to verdener - miljø og motorkraft, sier Myhre.
BMW i8 ble nylig avduket i Norge for en lukket forsamling på Aker Brygge.
Litt elbil
BMW i8 er på sett og vis en ytelseshybrid. I motsetning til i3, har den en BMW TwinPower Turbo 1,5-liters 3-sylindret bensinmotor på bakakslingen som primærkilde for fremdriften. Denne motoren er en veldig tunet versjon av den 3-sylindrede motoren som er å finne i den nye Mini-en, og som kommer i den forhjulsdrevne BMW 2-serie Active Tourer.
I BMW i8 jobber den 3-sylindrede bensinmotoren sammen med en elmotor som driver forhjulene og som yter 97 hk. På ren eldrift skal bilen ha en rekkevidde i daglig bruk på mellom 25 og 35 kilometer.
Sammen med forbrenningsmotoren yter den over 360 hk og et dreiemoment på 580 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 4,4 sekunder, og har en toppfart på 250 km/t. Bilens konstruksjon består hovedsaklig av lettvektsmaterialer som karbom, og den veier derfor under 1500 kilo.
- En superbil
- Teknologien, ytelsene, materialbruken, BMW i8 er en superbil i alle henseende, sier Ian Robertson, globalt ansvarlig for salg og markedsføring, samt styremedlem i BMW-gruppen.
Ytelsene til tross, forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0.25 liter per mil - med et CO2-utslipp på 49 g/km.
Flere i-biler kommer
Og flere i-modeller skal det bli. BMW har skaffet varemerkebeskyttelse på en rekke modellbetegnelser, alt fra i0 til i9. Robertson vil ikke røpe hvilken i-modell som er først i rekken av planlagte modeller. Det er imidlertid blitt spekulert i at det kommer en i9 i 2016, en firedørs sportsbil basert på i8.
- Norge er et fyrtårn
Rene elbiler kommer også.
- Vi startet med i3 som er en bil for urban bruk. Den har en rekkevidde som vi mener dekker de behovene som urbane jobbpendlere har. Men vi har kunnskapen til å bygge elbiler med lengre rekkevidde. Men alle våre biler skal ha BMWs sportslige DNA, og tunge batteripakker er således en utfordring. Derfor satser vi også tungt på lettvektsmaterialer, sier Robertson, som følger nøye med på markedsutviklingen i Norge når det gjelder elbiler.
- Norge er et fyrtårn på elbilmarkedet, og nordmenn har i langt større grad enn andre akseptert elbilen som et reelt bilalternativ, sier Robertson.
Les også: