Porsche Macan

Her er billig-Porschen

Usikkert om den kommer til Norge.

KUN TO: Utseendemessig skiller det lite mellom den firesylindrede versjonen av Macan og de kraftigere søsknene. Men den har kun to eksosrør mot fire på Macan S, Macan S Diesel og Macan Turbo. FOTO: Porsche
KUN TO: Utseendemessig skiller det lite mellom den firesylindrede versjonen av Macan og de kraftigere søsknene. Men den har kun to eksosrør mot fire på Macan S, Macan S Diesel og Macan Turbo. FOTO: Porsche
Først publisert Sist oppdatert

Porsche Macan er nylig blitt lansert i Norge, men som så ofte ellers med Porsche er det de dyreste versjonene som kommer først. Billigste Macan er S Diesel 211-modellen. Dette er en slags norgestilpasset modell der Porsche har elektronisk nedjustert den 3,0-liter store motoren med seks sylindre og 258 hk til å yte 211 hk. Den koster fra 815 900 kroner.

Da vi prøvekjørte Porsche Macan fikk vi bekreftet at en rimeligere modell kommer i form av en firesylindret motor til høsten. Nå er både tekniske data og bilder av bilen kommet.

Det er snakk om en tuboladet firesylindret motor som yter rundt 240 hk og 350 Nm. Etter alt å dømme er dette en motor fra Volkswagen, og samme motor som sitter i VW Golf GTI.

Firesylindrede Macan skal greie 0-100 km/t på 6,9 sekunder med et oppgitt forbruk på 0,75 liter per mil.

Som med de andre modellene er Porsche Doppelkupplung-automatgir (PDK) med sju trinn standard. Den kommer også med blant annet 18-tommers felger og tosone klima som standard.

Større felger, PASM-luftfjæring (Porsche Active Suspension Management), panoramatak, power steering Plus, cruisekontroll og parkeringsassistent er imidlertid ekstrautstyr, ifølge Paultan.org.

GOLF-MOTOR: Porsche Macan med fire sylindre blir etter alt å dømme den billigste versjonen, men det usikkert om den kommer til Norge. FOTO: Porsche
GOLF-MOTOR: Porsche Macan med fire sylindre blir etter alt å dømme den billigste versjonen, men det usikkert om den kommer til Norge. FOTO: Porsche

Bare to potter

Når det gjelder utseende er den helt lik sine kraftigere søsken, men må nøye seg med to eksospotter i stedet for fire.

Den firesylindrede turbobensinen kommer etter det vi kjenner til kun til Kina i første omgang. Om den kommer til Norge, er et spørsmål om etterspørsel og produksjonskapasitet, ifølge Porsche

Om det også kommer en firesylindret diesel, som ville redusert prisen betydelig her i Norge, er foreløpig svært usikkert.

Les også:

2014 - De beste sommerdekkene

2013 - De beste sommerdekkene - testet av Forbrukerrådet

2013 - De beste sommerdekkene - testet av NAF