Bilavgifter
Her er avgiftsvinnerne
Avgiftene på Golf-råskinn kuttes med over 40 000 kroner.
I forslaget til statsbudsjett ønsker Regjeringen å nedjustere innslagspunktene i CO2-komponenten og samtidig øke satsene i CO2-komponenten for biler med CO2-utslipp over 160 g/km.
I tillegg foreslås det å øke satsen for NOX-utslipp. Regjeringen foreslår at satsen for NOX-utslipp økes med 30 prosent fra 1. januar 2014.
Inntektene fra engangsavgiften holdes om lag uendret ved at avgiften på motoreffekt blir redusert.
- Bilavgiftene vil være redusert med over 800 millioner kroner siden 2011, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.
Ifølge Regjeringen vil dette gjøre at endringene i engangsavgiften samlet sett skjer innenfor en provenynøytral ramme på kort sikt (at Statens samlede inntekter fra skatter og avgifter fra bilistene ikke skal påvirkes av en omleggelse av avgiftsystemet).
Lite fornøyd bransje
Ser vi kun på endringene nominelt og reelt, er det ladbare Volvo V60 som er blant vinnerne. Men Volvo-sjefen i Norge synes ikke endringene er kraftige nok.
- Dette er nok et steg i riktig retning, men det utgjør ikke det helhetlige grepet som trengs for å rette opp feilene i avgiftspolitikken, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Personbil Norge.
- Bilavgiftene er gammeldagse og tar ikke tilstrekkelig høyde for at det ikke lenger er en entydig sammenheng mellom hestekrefter og utslipp, sier Herland.
Han ønsker mer helhetlige grep og vil ha vekk hk-aviften på ladbare hybrider.
- Dersom man fjernet hk-avgiften på biler med teknologi som slipper ut mindre enn for eksempel 80 g/km, så ville det utgjøre 400-500 millioner kroner i tapte avgifter. Men dette er penger man kan hente inn igjen med små justeringer av bilavgiftene, sier Herland.
Rammer Toyota
Redusere omregistreringsavgiften
Regjeringen foreslår å redusere omregistreringsavgiften med om lag 250 millioner kroner. Satsene i omregistreringsavgiften foreslås redusert med i gjennomsnitt 12,5 prosent reelt fra 2013 til 2014. Det gis størst lettelser i satsene for typiske næringskjøretøy og tilhengere.
Omregistreringsavgiften for tyngre kjøretøy (totalvekt på 7 500 kg eller mer) blir fjernet helt. Samtidig økes satsene i miljødelen av vektårsavgiften med 25 prosent, slik at endringen blir provenynøytral.
Heller ikke Herlands kollega i Toyota Norge er begeistret.
- Regjeringen har på sett og vis fulgt bransjens ønske om å redusere effekt-komponenten, men balansen er helt feil. Bilene som har bidratt med volum til den positive utviklingen og nedgangen i CO2-utslippet blir kraftig straffet, uttaler Lars-Erik Årøy administrerende direktør i Toyota Norge til Bilnytt.
Småbilen Yaris Hybrid, som har et et CO2-utslipp på 79 g/km, får en avgiftsøkning på 4400 kroner. Prius Plug-in Hybrid, som har et CO2-utslipp på 49 gram, påføres 2000 flere avgiftskroner.
Modeller som Mazda CX-5, VW Tiguan og Mitsubishi Outlander får derimot lavere avgifter.
- Her er det klart at gode hensikter har gitt utilsiktede resultater. Folkelige miljøbiler med moderat effekt straffes, mens luksusbiler med høy effekt blir billigere, sier Årøy.
Høyere på Up!
Direktør i Volkswagen, Ulf Tore Hekneby, jubler heller ikke.
- Vi ser dessverre at endringene som foreslås får uheldige utslag for våre minste modeller med lave CO2-utslipp, sier Hekneby.
Forslaget til avgiftsendringer vil føre til høyere avgifter på modeller som VW up! og Polo på mellom 4000 og 6000 kroner.
- Det er også uheldig at modellene som har et CO2-utslipp mellom 80 og 110 g/km i utslipp vil gå vesentlig opp. En VW Polo BlueMotion 1,2 TDI med 75 hk og et CO2-utslipp på 89 g/km vil få en avgiftsøkning på 6001 kroner, sier Hekneby.
Billigere Golf R
Siden Regjeringen forslår å legge mindre vekt på motoreffekt, vil derimot flere modeller med de største bensin- og dieselmotorer gå ned i pris.
En VW Golf R med 300 hk og DSG automatgir går ned med 43 710 kroner.
En VW Passat Alltrack Exclusive 2,0 med DSG-kasse, 177 hk og firehjulsdrift får 3789 færre avgiftskroner, mens prisen på VW Golf Highline 1,4 TSI ACT med DSG kuttes med rundt 3000 kroner i avgifter.
Avgiftsvinnere og tapere
Merke |
Modell |
Effekt kW |
Vekt |
CO2 |
NOx |
Endring* |
Volvo |
V60 Plug-in |
158 |
1874 |
48 |
35 |
-24 700/-27 000 |
VW |
Golf 1,4 |
103 |
1241 |
110 |
37 |
-3000/-4100 |
Mazda |
CX-5 2,2 |
110 |
1490 |
144 |
72 |
-2600/-4700 |
BMW |
X3 xDrive 2,0 |
120 |
1725 |
147 |
159 |
-2200/-5200 |
Toyota |
RAV4 2,2 |
110 |
1605 |
149 |
123 |
-1600/-4200 |
Mitsubishi |
Outlander 2,2 |
110 |
1580 |
153 |
139 |
-1500/-4000 |
Mitsubihi |
Outlander 2,2 |
110 |
1610 |
153 |
139 |
-1400/-4000 |
VW |
Tiguan 2,0 |
103 |
1589 |
158 |
120 |
-700/-3200 |
Opel |
Ampera |
54 |
1657 |
27 |
1 |
100/0 |
Ford |
Kuga 2,0 |
103 |
1632 |
162 |
159 |
2100/-600 |
Tapere |
||||||
Volvo |
XC60 2,4 |
120 |
1729 |
179 |
130 |
5100/1500 |
Hyundai |
i20 1,2 |
62 |
970 |
114 |
18 |
4700/4100 |
Volvo |
V40 1,6 |
84 |
1282 |
99 |
164 |
4700/3800 |
VW |
Up! 1,0 |
44 |
865 |
95 |
9 |
4600/4200 |
Toyota |
Yaris Hybrid |
55 |
1095 |
85 |
6 |
4500/4200 |
Toyota |
Yaris Hybrid |
55 |
1085 |
79 |
6 |
4400/4200 |
Honda |
CR-V 2,0 |
114 |
1538 |
179 |
7 |
3900/1000 |
Toyota |
Auris Hybrid |
73 |
1310 |
91 |
6 |
3200/2700 |
Ford |
Focus 1,0 |
92 |
1204 |
114 |
39 |
1800/900 |
* Nominell/reell endring i kroner (Nominelt betyr at det ikke er korrigert for normal prisjustering i perioden, det vil si en ren sammenligning av satsene. Reelt betyr at det tas hensyn til normal prisjustering, det vil si at satsene er omregnet til samme år.)
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og Finansdepartementet.
Les også:
Krever kutt i disse bilavgiftene
Disse hybridbilene kommer snart
Her sitter du høyt til en rimelig penge
Slik gjør du bilens ytre klar for vinter og høst, med smart egeninnsats