Audi Sport quattro concept
Henter frem legendarisk Audi
Denne bilen forteller mye om Audis planer fremover.
I 1983 viste Audi den legendariske Audi Sport Quattro på bilutstillingen i Frankfurt. Nå, 30 år senere, vises konseptbilen Audi Sport Quattro Concept på samme sted, både som en hyllest til historien og som en markering av nye veier.
Siden lanseringen av Audi Ur-Quattro i 1980, er firehjulsdriftsystemet Quattro blitt en viktig merkevare for Audi. En moderne tolkning av bilen så først dagens lys på bilutstillingen i Paris for tre år siden, da som konseptbilen Audi Quattro Concept.
Plug-in hybrid
Nå, 30 år etter premieren til den originale Audi Sport quattro, presenterer Audi nå det som kan bli den rettmessige etterfølgeren; Audi Sport Quattro Concept. En plug-in hybrid med totaleffekt på 700 hk og en coupédesign med klare aner av historie og linjer til kommende Audimodeller.
Den aktuelle bilen er 4,60 meter lang, 1,96 meter bred, 1,39 meter høy - med en akselavstand på 2,78 meter. De kraftige hjulbuene med sine fremhevede linjer og kurver over hjulene på 21 tommer, skal være en moderne tolkning av 1983-utgaven.
Ny teknologi
Som nye Audi A8 har quattro-konseptet Matrix LED-frontlys. Dette er en type lysteknologi som består av en rekke individuelle lysdioder som aktiveres, deaktiveres eller dimmes individuelt i forhold til situasjonen. Denne teknologien åpner for langt flere muligheter sammenlignet med LED-teknologien som vi allerede kjenner.
Konseptet har digitalt instrumentpanel og head-up display. Både instrumentpanelet og det nye multifunksjonsrattet gir ifølge Audi et glimt av fremtidens sportslige produksjonsmodeller.
Konseptet har fire seter, og baksetet gjøres tilgjengelig ved at de to bøttesetene foran med integrerte hodestøtter, kan vippes. Bagasjerommet er på 300 liter.
700 hk og 800 Nm
Under panseret sitter en 4,0-liters TFSI twin-turbo V8-er på 560 hk som allerede benyttes i nye Audi RS6 Avant og Audi RS7 Sportback. Men i konseptet er bensinmotoren koblet sammen med en elektrisk motor som produserer 110 kW. Elmotoren får kreftene fra et veskekjølt lithium-ion batteri. Den samlede effekten av de to motorene er 700 hk, med et dreiemoment på 800 Nm.
Når V8-motoren og elektromotoren arbeider sammen, akselererer Quattro-konseptet fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder. Det er omtrent den samme tiden som de kraftige Audi-rallybilene brukte på samme øvelse i sin tid. Toppfarten er 305 km/t.
Overføringen skjer med en modifisert åttetrinns tiptronic girkasse til quattro permanent firehjulsdrift, som har en egen sportsdifferensial på bakakselen.
Forskjellige kjøreinnstillinger
Konseptbilen er en plug-in hybrid, og har tre kjøreinnstillinger. Ifølge Audi kan den kjøres opptil 50 kilometer på elektrisk kraft alene (EV-modus). Hybrid-modus er innstillingen for maksimal effektivitet, mens Sport-modus er for maksimal ytelse.
Forbruket er oppgitt til 0,25 liter per mil i snitt, basert på EU-syklus. Forbruket tilsvarer et C02-utstlipp på 59 g/km.
Ingen lettvekter
Konseptbilens chassis er basert på aluminium, mens dører, sidepaneler, panser, tak og bakluke er i karbonforsterket plast.
Inklusive den kraftfulle V8-motoren, Quattro-drivlinjen og den store batteripakken, veier bilen 1850 kg.
Les også: