Kaos i trafikken
Hendelsene som stopper Norge
Motorstans og kollisjoner bidrar sterkt til bilkøproblene i og rundt storbyene våre
157 timer i kø i løpet av et år må en person som bor en halv time unna Oslo og kjører til jobb hver dag regne med. En hel uke er 168 timer. Det vil si at du bruker nesten en hel uke i året, på å sitte i kø.
Det viser tall fra TomToms «Nordic Congestion Index», som ved hjelp av data fra GPS-enheter kartlegger trafikkforholdene i en rekke storbyer verden rundt.
I Oslos ettermiddagsrush må du regne med å bruke en time og 45 minutter på en strekning du vanligvis kun ville brukt en time på. Det er ikke lenger fredag som har det verste ettermiddagsrushet, men torsdag. På mandag er ettermiddagsrushet minst.
Oslo er faktisk verst i Norden hva rushtidsproblemer og bilkøer angår. Ifjor ble Oslo kåret til Europas syttende verste by hva rushtidsproblemer angår - oppsiktsvekkende høyt, med tanke på at Oslo bare er nr. 45 på listen over de største europeiske byene.
Nå har situasjonen riktignok bedret seg. På TomToms siste undersøkelse er Oslo nå nummer 29 på verstinglista, og Stockholm har totalt sett verre rushtidsproblemer. Men ettermiddagsrushet er verre i Oslo.
Køene skapes selvsagt når forholdet mellom veikapasitet og trafikk vipper i gal retning. Men de skapes i stor grad av noe som teoretisk sett kunne vært helt unngått. Det som Veitrafikksentralen "hendelser", altså motorstans, kollisjoner og store vogntog med blankskurte dekk på glatt føre.
De 10 mest trafikkutsatte byene i Norden
Undersøkelsen oppgir trafikkbelastning i prosenttall. Eksempel: 75 % betyr at reisetiden er 1,75 ganger lengre enn ved «fri flyt»
By |
Ettermiddagsrush |
Oslo |
75 % |
Stockholm |
70 % |
Stavanger |
56,6 % |
Gøteborg |
52 % |
Bergen |
42,1 % |
Aarhus |
40,1 % |
Helsinki |
40 % |
Trondheim |
38,6 % |
København |
34 % |
Turku |
31,9 % |
Disse byene har det verste ettermiddagsrushet i Europa
Moskva er ikke stedet å dra med bil dersom du hater kø
By |
Ettermiddagsrush |
Moskva |
138 % |
Istanbul |
125 % |
Warszawa |
88 % |
Brussel |
81 % |
Marseille |
77 % |
Oslo |
75 % |
Stockholm |
70 % |
Stuttgart |
67 % |
Paris |
65 % |
Palermo |
64 % |
Les også:
Her er det meningen at du skal få opp farten
Dro inn over 30 millioner kroner på denne parkeringstabben