Langtest: TomTom One Europe 22
Hardkjør for småtass
Lille TomTom One Europe 22 har fått kjørt seg i Vi Menn Bil-redaksjonens tjeneste. Rundt 7000 kilometer kjøring i Sverige og Norge har avslørt sterke og svake sider.
Denne TomTom-modellen er liten og kompakt, med en 3,5-tommers skjerm. Sammen med EasyPort-montering gjør det navigatoren enkel å plassere og lett å ta med seg eller plassere ute av syne når bilen er parkert.
Kartdekningen for Europe-modellen er gjennomført god for hele Vest-Europa, og om du ønsker å spare noen hundrelapper, finnes også en versjon med kart for bare Norge, Sverige, Finland og Danmark. Kartgrafikken er relativt enkel. I automatisk modus ligger TomTom'en nesten for tett zoomet inn på ruten; vi hadde satt pris på om den zoomet seg litt ut når det er en stund til neste instruksjon.
Les også:
Betjeningen er det lite å utsette på. Du kommer greit til de fleste funksjoner, og favorittfunksjonen som gjør at du kan ha de tingene du bruker oftest tilgjengelig via en knapp fra forsiden, glatter over at noen funksjoner er gjemt i undermenyer.
Godt grensesnitt
TomTom Home er for tiden det beste grensesnittet mellom navigator, PC og internettbaserte tjenester. Blant annet med såkalte gratis MapShare-oppgraderinger fra andre TomTom-brukere, og mulighet for å laste ned fotoboks- og kartoppgraderinger. Disse abonnementene er såpass dyre at det nesten koster like mye som å kjøpe seg en ny navigator av rimelig type en gang hvert annet år.
Les også:
TomTom Go 930 - Smartere til målet
70 km/t blir 80
Fotoboksdatabasen holder grei kvalitet, men kan ikke stoles på 100 %. Det gjelder i enda sterkere grad fartgrenseoversikten, som man egentlig bare bør glemme. Den har såpass mange feil - spesielt dårlig er den på å plukke opp 70-soner, hvor den ofte sier 80 km/t. Spesielt merkbart var dette i Midt- og Nord-Norge.
I det store og hele viser TomTom One Europe 22 deg veien fram på en tilforlatelig måte. Den gir en bra blanding av stemmeinstruksjoner og visuelle retningsgivere, men gjør også av og til noen dårlige rutevalg.
Tidsberegningen for ankomst er ganske god, og tar brukbart hensyn til fartgrenser og veistandard. Litt underlig blir det imidlertid i Nord-Norge, hvor navigatoren legger opp til 55-60 km/t snittfart på E6 med mange 80- og noen 90-soner.
TomTom One Europe 22 er klargjort for trafikkinformasjon, og kan nyte godt av TomToms samarbeid med Destia som gir TMC-informasjon på de fleste viktige veier og områder i Norge. Prisen ligger på ca. 1600 kroner.
Les også:
TomTom One XL Europe 22 - Referanse-GPS i budsjettversjon
Denne saken ble første gang publisert 29/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.