Lamborghini Huracán
Hard kamp om rikingene
Kampen om rikingene tilspisses.
Ooh-ra-kahn. Slik skal navnet på nye Lamborghini-en Huracán uttales. Og selvsagt er det snakk om en okse, nærmere bestemt en fryktløs en som herjet med matadorene i Alicante i 1879.
Huracán betyr orkan på spansk, og med en ny 5,2-liters V10-motor på 610 hk er det grunn til å tro at Huracán vil greie noen meter i sekundet. Og det gjør den uten verken turboer eller hybridteknologi. Her er det snakk om en selvpustende motor. Den har 50 hk mer enn en standard Lamborghini Gallardo.
Dreiemomentet er på 560 Nm ved 6500 omdreininger, og den skal greie 0-100 km/t på 3,2 sekunder og 0-200 km/t på 9,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 325 km/t. Et innsprøytningssystem som Lamborghini kaller «Iniezione Diretta Stratificata» skal gi Huracán har lavere forbruk og CO2-utslipp enn V10-motoren i Gallardo.
Stor fargeskjerm og miljøhensyn
Den nye Lambo-en har også stopp/start-teknologi, og forbruket er oppgitt til 1,25 liter per mil med et CO¿-utslipp på 290 g/km. En sjutrinns dobbeltclutch-girkasse som Lamborghini kaller «Lamborghini Doppia Frizione» sørger for overføringen av kreftene. Den har også elektronisk kontrollert firehjulsdrift og tre forskjellige kjøreinnstillinger: Strada, Sport eller Corsa, akkurat som Aventador.
En 12,3-tommers fullfarget skjerm på dashbordet fôrer sjåføren med nødvendig info, i tillegg til de tradisjonelle instrumentene. Chassiset er satt sammen av karbon og aluminium, og egenvekten er på cirka 1500 kilo.
Kamp om rikingene
Huracán erstatter Gallardo som har vært en stor suksess for Lamborghini. Før Gallardo solgte bilprodusenten fra Sant' Agata rundt 250 biler i året.
Men med introduksjonen av Gallardo i 2003 skjedde det noe. I løpet av 10 år er det omsatte nesten 14 000 eksemplarer av bilen. Huracán får imidlertid mye tøffere konkurranse.
Siden Gallardo kom på banen er det kommet flere superbiler i denne klassen, som Ferrari 458, McLaren MP4-12C og Audi R8. Man kan også legge til Porsche 911 Turbo S og den siste på stammen, BMW i8. Det blir definitivt kamp om rikingene.
Les også: