SUV

Har stemmestyrt klimaanlegg

Skal klå konkurrenten med mye utstyr og barsk firehjulsdrift.

Først publisert Sist oppdatert

Nye Jeep Grand Cherokee ble lansert i Norge rett før jul. I juni får den selskapet av den mindre Cherokee. Og som med Grand Cherokee satser importøren på modeller med mye utstyr, drevet av en toliters turbodiesel hentet fra Fiat.

- Vårt hovedfokus er versjonen med 170 hestekrefter, et dreiemoment på 350 Nm og nitrinns automatgir. Den har veldig høyt utstyrsnivå, sier Steinar Dokken, merkeansvarlig for Jeep i Norge. Denne versjonen vil koste rundt 600 000 kroner.

Jeep til rundt 500 000 kroner

Prisene er ikke endelige, men Jeep Cherokee vil etter alt å dømme ha en startpris rett under 500 000 kroner. Da får man en modell med toliters turbodiesel som yter 140 hk og 350 Nm, og som har en sekstrinns manuell girkasse. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,56 liter per mil - med et CO2-utslipp på 147 g/km.

Med 170 hester og nitrinns automatgir fra tyske ZF (som også BMW og Range Rover får girkasser fra), er forbruket ved blandet kjøring oppgitt til 0,58 liter per mil. CO2-utslippet skal da være på 154 g/km.

Stemmestyrt klimaanlegg

I grunnversjonen Longitude har Cherokee blant annet syv airbager, dekktrykksensor, cruisekontroll, parkeringssensor, forbruksdempende stopp/start-teknologi, 17-tommers aluminiumsfelger, berøringsskjerm og multimediasystemet Uconnect. Både navigasjonssystemet, telefonoppringninger og klimaanlegget er stemmestyrt, ifølge Jeep.

TØFFE MÅL: Jeep-importøren har som mål å selge 400 Jeep Cherokee i år. Bildet viser den tøffeste versjonen Trailhawk som ikke blir tilgjengelig med det aller første. FOTO: Jeep
TØFFE MÅL: Jeep-importøren har som mål å selge 400 Jeep Cherokee i år. Bildet viser den tøffeste versjonen Trailhawk som ikke blir tilgjengelig med det aller første. FOTO: Jeep

Enkleste variant av Cherokee med firehjulsdrift har 4WD-systemet Active Drive 1.

Det betyr at den har Jeeps nye Selec-Terrain-system som gjør at du kan velge mellom opptil fire forskjellige innstillinger: Auto, Snow, Sport og Sand/Mud. Ifølge Jeep kontrollerer sensorene i Selec-Terrain 12 forskjellige systemer, blant andre den elektroniske bremsekontrollen, stabilitetskontrollen (ESC), samt kontrollsystemene for girkassen og motoreffekten.

Opp et hakk

Skal du ha lavserie må du opp et hakk på utstyrslisten til Limited-nivå, da følger Active Drive 2 med. Utstyrsnivå Limited plusser også på med blant annet Nappa-skinnseter, 18-tommers lettmetallfelger, panorama soltak, Bi Xenon-lys og elektrisk bakluke.

Differensiallås på bakakslingen (Jeep Active Drive Lock) er kun å få på Trailhawk-versjonen som kommer senere. Trailhawk har i tillegg en egen innstilling (Rock) i Selec-Terrain-systemet for ekstra krevende underlag. Den har også egne skliplater, front- og bakfangere som gir skarpere klatringsvinkler, samt økt bakkeklaring. Differensiallåsen er tilgjengelig i alle terrenginnstillingene i lavgir, men låses automatisk i Rock-modus.

Kjøling og varme i setene

Jeep Cherokee har fått toppscore i kollisjon- og sikkerhetstesten til EuroNCAP, og med såkalt premiumpakke til mellom 30 000 og 40 000 kroner til Limited-versjonen, får du både parkeringsassistent, blindsonevarsling, nødbremsassistent, filskiftevarsling og adaptiv cruise control. Med denne pakka følger også 8,4-tommers skjerm i midtkonsollen, ryggekamera og oppvarmet ratt.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Trådløs mobillading

For de gadgets-interesserte kan Cherokee også fås med trådløs mobillading. I det øverste rommet i midtarmlene kan man legge en mobiltelefon som støtter QI-lading, og den vil lades trådløst. Flere mobiler støtter denne teknologien, blant annet fra Nokia, og det er også mulig å kjøpe deksler som støtter trådløs lading.

De musikkfrelste vil muligens falle for fristelsen å spekke bilen med det feteste anlegget som består av et nihøyttalers lydsystem med en 8-tommers subwoofer og over 500 watts effekt, designet sammen med Alpine.

Stort bagasjerom

MYE UTSTYR: Jeep satser på ta konkurrentene med mye utstyr og avansert firehjulsdrift som de viktigste våpnene. FOTO: Jeep
MYE UTSTYR: Jeep satser på ta konkurrentene med mye utstyr og avansert firehjulsdrift som de viktigste våpnene. FOTO: Jeep

Cherokee er 4, 623 meter lang, 1,859 meter bred og 1,670 meter høy (med rails). Til sammenligning er SUV-bestselgeren Mazda CX-5 456/184/171 meter.

Jeep oppgir Volvo XC60 som den viktigste konkurrenten. Den har målene 463/189/171 meter.

Standard bakkeklaring er 20,1 centimeter, som øker til 20,8 centimeter med Active Drive 2.

Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 714 liter, som øker til 1267 med baksetene nedfelt. Volvo XC60 har bagasjeromsmålene 490-1450 liter.

Les også:

Denne SUV-en kan lades trådløst

Ypper seg mot BMW X3 og Audi Q5

Stramt bilbudsjett? Her er billig-bruktbilene som holder lengst