Amcar
Glad i amerikanske biler?
Nå kan du ta nye Suburban, Ford Raptor og Ram i nærmere øyesyn.
Denne helgen (10.- 12. oktober) går Oslo Motor Show av stabelen, og som tidligere år er selvsagt Vi Menn Bil TopGear behørig til stede med en 29 x 12 meter stor stand i D-hallen.
Her kan du plukke med deg blader, kjøpe billetter og få info om Top Gear Live, teste verdens råeste bilsimulator og sjekke ut to drøye hotrodder.
I år klinker vi også til med noen virkelig store doninger. Større biler må du til Hall E for å finne, der truckene holder hus. På standen vår kan du se SUV-bobilen Hymer ML-T, og og ta en nærmere titt på fire heftige amerikanske biler.
Disse bilene kan du se:
Chevrolet Suburban 1500 LTZ: Gigant-SUV-en som vises frem har en 5,3-liters V8-er som yter 360 hk og 520 Nm. Vortec-motoren har såkalt Active Fuel Management, som veksler mellom drift på fire og åtte sylindere, og som sørger for nok av krefter og mest mulig fornuftig forbruk.
Suburban kan leveres som syvseters personbil, eller varebil på grønne skilter. Den kan fås med opptil 12 ladepunkter, 15 koppholdere og en lasteplass på rundt 3400 liter med andre og tredje seterad felt ned. Forbruket er oppgitt til rundt 1,1 liter per mil.
Ford F-150 SVT Raptor: Av de serieproduserte bilene er F-150 Raptor det tøffeste du får i Norge. Bare sjekk tallene: 2,7 tonn, 420 hestekrefter, 600 Newtonmeter, firehjulsdrift, 0-100 km/t på 7,4 sekunder, 30 centimeter fjæringsvei.
Firehjulsdrift og en Torsen-differensial på framakselen fordeler kreftene til det hjulet som har best grep. Sammen med digre mud & snow-hjul sikrer det framdrift på din elleville ferd over sanddynene.
Hjulopphenget er heller ikke hyllevare. Det kan det ikke være, skal det tåle landingene etter store hopp i høy fart. Demperne er byttet ut med bypassdempere fra Fox som gir bedre kontroll over kompresjon og dekompresjon
Dodge Ram 1500 Quad Cab: Varianten som vises frem kommer med turboladet 3,0-liters EcoDiesel V6-er som yter 240 hk og 570 Nm. Den har åttetrinns automatgir, og er en av de mest drivstoffeffektive pickup-ene fra USA. Forbruket skal ligge rundt en liter på mila. I USA kan Ram 1500 også fås med 3,0-liters V6 bensin og 5,7-liters HEMI V8 med TorqueFlite automatgir.
Ram kan trekke over fire tonn. I løpet av første halvår i 2013 ble det solgt en Ram hvert 81. sekund i USA
Chevrolet Corvette Stingray C7: Corvette generasjon nummer sju, derfor kalles den nye for C7. Den er raskere og mer avansert enn forgjengeren. Amerikanske sportsbiler har generelt vært enklere og billigere byggverk enn de europeiske, men ikke nå lenger. Chevrolet har brukt aluminium i chassiset, noe som ifølge produsenten har senket vekten med 45 kg. Samtidig oppgis vridningsstivheten til å være dramatisk forbedret sammenlignet med forgjengeren C6, som også gikk for å være en svært god sportsbil.
Med en nye 6,2-liters V8-motor med 455 hk og 610 Nm skal Corvette dermed ha et bedre vekt/effekt-forhold enn biler som Porsche 911 Carrera og Audi R8. Det gir i sin tur heftige ytelser: 0-96 km/t (60 miles i timen) skal ifølge produsenten gå unna på under fire sekunder.
Offroad-bobil: Hymer lanserer en bobil som er basert på Mercedes-chassis, nærmere bestemt Sprinter 313-chassis. Den kan fås med firehjulsdrift noe som betyr at du kan komme litt lenger på dårlig underlag enn kollegaene dine med trekk på kun to hjul. Høyere bakkeklaring og større hjul bidrar også til fremkommeligheten.
Hymer ML-T er det fulle navnet på bilen, og konstruksjonen er såpass lett at den halvintegrerte bobilen kommer i klassen under 3.5 tonn. Den er 6,95 meter lang, 2,22 meter bred og den totale høyden er 2,9 meter. Høyden under taket i oppholdsrommet er 1,98 meter. I basisversjon med trekk på to hjul koster den fra 753 400 kroner.
Les også:
Så rå at den har egen knapp for naboene
Kan en toppspekket "billigbil" hamle opp med en langt dyrere bil?
Test deg selv: Hva kan du om amerikanske biler?