Krasjtest

Gammel mot ny

Se video av hvordan det går når en 50 år gammel bil krasjer med en 2009-modell.

INGEN OVERRASKELSE: At den nye bilen kommer best ut av denne kollisjonen, burde ikke overraske noen.
INGEN OVERRASKELSE: At den nye bilen kommer best ut av denne kollisjonen, burde ikke overraske noen. Foto: Skjermbilde: Youtube
Først publisert Sist oppdatert

Det er nok ingen som tviler på at vi har kommet langt på trafikksikkerhetsfronten de siste 50 årene. Men hvor stor er egentlig forskjellen på en 1959-modell og en 2009-modell når det kommer til sikkerhet?

Amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) er 50 år i år, og i den anledning hentet de inn en gammel Chevrolet Bel Air og en 2009-modell Chevrolet Malibu. Disse bilene blir brukt til å vise hvor stor forskjell det er på dagens biler, og biler fra den tid da sikkerhet dreide seg mer om ren størrelse enn deformasjonssoner og airbager.

I videoen du ser nederst i saken, er det tydelig at det går ille med sjåføren av den 50 år gamle bilen. Ifølge IIHS' målinger ville han blitt drept momentant. Føreren av 2009-modellen, derimot, ville kunne fått lettere skader i knærne. Kollisjonen ble gjennomført ved at bilene traff hverandre med 60 prosent av fronten, med en fart på 64 km/t.

Les også:

Verdens 11 dyreste biler

Se neste års familiebiler

Slik sikrer du barn i bilen

TESTER SIKKERHETEN: Euro NCAP krasjtester de fleste biler som er relevante for det europeiske markedet. Her er det en BMW 3-serie som får smake på barrikaden.
TESTER SIKKERHETEN: Euro NCAP krasjtester de fleste biler som er relevante for det europeiske markedet. Her er det en BMW 3-serie som får smake på barrikaden. Foto: Foto: Euro NCAP

De siste resultatene

Her i Europa er det Euro NCAP som står for flesteparten av krasjtestene. De krasjer flere titalls bilmodeller årlig, og alle blir vurdert etter hvor godt de beskytter voksne passasjerer, barn og fotgjengere, samt hvilket sikkerhetsutstyr som er tilgjengelig.

Tidligere i år ble det også innført en ny standard, og denne gir et mer detaljert bilde av hvor sikker bilen er. Da ble nevnte sikkerhetsutstyr-vurdering tatt inn i poengsummen. Samtidig gikk de bort fra å gi stjerner på de tre andre områdene. Nå får bilene en prosentmessig vurdering av de fire kategoriene, samt en helhetlig vurdering av bilen, hvor fem stjerner er maks.

Under ser du de siste resultatene Euro NCAP har publisert. (Klikk på bilmodellen for å lese vår test av den).

Se videoen av krasjtesten under tabellen

Modell

Ant. stjerner

Voksne, %

Barn, %

Fotgjengere, %

Utstyr, %

Citroën C3

4

83

74

33

40

Honda Insight

5

90

74

76

86

Kia Sorento

5

87

84

44

71

Renault Grand Scenic

5

91

76

42

99

Skoda Yeti

5

92

78

46

71

Subaru Legacy

5

79

73

58

71

Toyota Prius

5

88

82

68

86

Volkswagen Polo

5

90

86

41

71

Se alle våre biletester her