Ny VW Golf

Fremskritt på alle fronter

Lettere, med bedre utstyr og mer moderne teknikk. Men den nye VW Golf blir ikke dyrere.

Først publisert Sist oppdatert
SLANKET: Ny produksjonsteknikk og smartere materialbruk har slanket grunnstrukturen i nye VW Golf med nesten 40 kilo.
SLANKET: Ny produksjonsteknikk og smartere materialbruk har slanket grunnstrukturen i nye VW Golf med nesten 40 kilo.

Den nye VW Golf er nå lansert i Berlin. Det er årets største bilbegivenhet i Europa.

Siden den ble lansert i 1974 er VW Golf produsert i mer enn 29 millioner eksemplarer og er den viktigste enkeltmodellen på det europeiske markedet.

Den syvende generasjonen av VW Golf er den største oppgraderingen av modellen siden VW Golf V kom på markedet i 2003.

I forhold til forgjengeren VW Golf VI er den nye modellen 5,6 cm lenger, med 1,5 cm ekstra benplass i baksetet og et bagasjerom som vokser fra 350 til 380 liter.

Den nye VW Golf er en tvers gjennom ny modell, med gjennomgripende tekniske endringer.

Selv om bilen har fått mer utstyr, skal prisene holdes på samme nivå som tidligere.

Og en ny versjon med 105 hk dieselmotor og firehjulsdrift skal friste enda flere nordmenn til å bli Golf-eiere.

LETTERE OG STØRRE: Den nye VW Golf er blitt lettere enn forgjengeren. Dessuten er innvendig plass noe større.
LETTERE OG STØRRE: Den nye VW Golf er blitt lettere enn forgjengeren. Dessuten er innvendig plass noe større.

Leker med byggeklosser

Den nye modellen baserer seg på konsernets helt nye plattformkonsept, den såkalte MQB (Modularer Querbaukasten).

VW Golf er den andre av konsernets modeller som tar denne teknologien i bruk. Først ut var den nylig lanserte Audi A3.

I første rekke betyr den nye plattformen lettere vekt for nye VW Golf. Mellom 40-100 kilo vektreduksjon avhengig av modell, sammenlignet med forgjengeren.

Dernest gir det større fleksibilitet på motor og drivverk, noe som etterhvert betyr hybrid- og elversjoner av nye VW Golf.

Med 4WD til under 300 000

KJENT: Interiørdesignet er typisk VW, med fler og mer avanserte utstyrsdetaljer enn forgjengeren.
KJENT: Interiørdesignet er typisk VW, med fler og mer avanserte utstyrsdetaljer enn forgjengeren.

Når bilen lanseres i Norge 12. november, er det stort sett kjente motorer som står på programmet.

Den mest spennende motornyheten er utvilsomt 1,4-liters bensinturbo på 140 hk. Den kutter to sylindre når det ikke er behov for ekstra kraft.

I kombinasjon med 7-trinns DSG automatkasse gir det et forbruk ved blandet kjøring på 0,48 liter per mil og et C02-utslipp på kun 111 gram per kilometer.

Grunnmodellen heter 1,2 TSI og har bensinmotor med 85 hk. Forbruket ved blandet kjøring er på 0,49 liter per mil og CO2-utslipp på 113 gram per kilometer.

Rimeligste dieselversjon er 1,6 TDI som yter 105 hk. Den nøyer seg med et forbruk på 0,38 liter per mil og CO2-utslipp på 99 gram per kilometer.

VW Golf kommer også i en ny modellversjon som passer spesielt godt i Norge: 1,6 TDI 4Motion har den populære dieselmotoren på 105 hk i kombinasjon med firehjulsdrift. Den vil koste fra rett under 300 000 kroner.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Bedre utstyrt

VW Golf VII kommer med aktivt sikkerhetsutstyr som tidligere var forbeholdt større biler. Eksempelvis filskift- og blindsoneassistenter, avstandsradar og adaptiv cruisekontroll samt nødbremsfunksjon ved bykjøring.

SPARER: Drivstofforbruket er redusert med inntil 23 %. Minst bruker den nye BlueMotion-versjonen med 0,32 liter per mil.
SPARER: Drivstofforbruket er redusert med inntil 23 %. Minst bruker den nye BlueMotion-versjonen med 0,32 liter per mil.

Den nye Golf har mer standardutstyr enn forgjengeren, som radio med DAB+ og bluetooth, elektronisk håndbrekk og bakkestartassistent.

Utstyrslinjene er som før; Trendline, Comfortline og Highline.

Prismessig vil modellene modellene ligge på samme nivå som tidligere, med rimeligste modell fra 225 900 kroner.

Les også:

Quiz: Hva kan du om VW-biler?

Masse bil for pengene og sju års garanti

FORSPRANG: VW ønsker å ha nesa foran i kompaktklassen. Både teknisk og designmessig. Da det visuelle inntrykket av interiøret viktig.
FORSPRANG: VW ønsker å ha nesa foran i kompaktklassen. Både teknisk og designmessig. Da det visuelle inntrykket av interiøret viktig.

Vanskelig å gjøre tryggere bruktbilkjøp enn dette

Gjør et bruktkupp på BMW