Prøvekjørt: Peugeot 308 CC
Fransk åpning
Endelig er sommeren her, kabriolettid nummer 1. Vi har kjørt nye Peugeot 308 CC.
Etter en lang og våt vinter er endelig sommeren her - i hvert fall nesten. Sol og is på 17. mai ble raskt gjort om til regn og vind dagen derpå. Men uansett vær og vind, sommeren står for tur - og hva passer egentlig bedre enn en kabriolet i under sommersolen? Vi har kjørt Peugeot 308 CC.
Testoversikt: De beste roadsterne
Varm bris
CC, eller Coupé Cabriolet som den så fint heter, har ikke stofftak men foldetak. 20 sekunder går fra man trykker på knappen i midtkonsollen til taket ligger flatpakket i bagasjerommet.
Uten folk i baksetene er det praktisk å ha vindskjermen montert, så slipper man trekk i nakken. I 308 CC kan man også få en vifte, bygget inn i nakkestøtten i setet, som gir en svak varm bris og firhindrer stiv nakke.
308 CC er en fullblods fireseter - med fire ordentlige seter. Bakseteplassen er på ingen måte enorm, men den er romslig nok for at fire personer kan dra på dagstur. I førersetet kan selv lange personer finne seg godt til rette, da setet kan justeres helt tilbake til det butter i baksetet.
Førersetet er riktignok ganske flatt da bilen er ganske lav. Setene er fine å se på og sportslige nok med god støtte i sidene.
Sportsligere
Peugeot har alltid satt komfort foran sportslige kjøreegenskaper, men i 308 CC er det tradisjonen brutt - for bilen svinger mye bedre enn før. Den er stivere og krenger mindre, styreresponsen er også blitt bedre.
På steder med fin asfalt og tette svinger overrasker den oss positivt, og selv om den har blitt stivere så er komforten fortsatt til stede. Et godt kompromiss vil vi si.
Det er lett å se at Peugeot har gjort 308 CC mer sportslig. Den spisse fronten har aner i deres LeMans-racer 908, mens bakfangeren har fått en såkalt Venturitunnel for bedre aerodynamikk.
Sportslige seter, hvite målere i dashbordet og girkule frest ut i aluminium drar også i samme retning.
De beste bruktbilene til under 100 000 kroner.
Fine motorer
Diesel og bensin er som vanlig på menyen når vi kommer til motoralternativene. Vi var heldig og fikk kjørt 308 CC med både og.
Først og fremst den velkjente 1,6 HDi med 112 hestekrefter, som gjør bilen til en cruiser - uten de største fartsressursene.
Downsizing er jo i vinden og Peugeot viser at de vil være med. Vi lar oss imponere over Peugeots 1,6 liter store bensinmotor med turbo. 150 meget kultiverte hester drar godt oppover i turtallsregisteret - med turboens velkjente snerr i eksospotta.
240 Newtonmeter ved lave 1400 omdreininger gjør bilen mer enn lettkjørt, og forbikjøringer kan gjøres uten å jage etter mer turtall.
Foruten disse to motorene kommer også 308 CC med 1,6 bensin uten overladning på 120 hester og 1,6 bensin turbo med automatgir og 140 hester. På dieselfronten finner vi 2,0 HDi med 140 hester og 320 Newtonmeter, både med manuell og automatgir.
Test av 19 kabrioleter finner du her.
Pris
Naturlig nok er det det motorsvake alternativet som kommer best ut prismessig - Peugeot 308 med 1,6 bensin har en startpris på 342 900 kroner, mens dyreste alternativ blir 1,6 turbo automat og 2,0 HDi automat med sine 418 900 kroner.
Cruiseren som vi kjørte, 1,6 HDi med 112 hester og seks trinns manuell, koster fra 348 900 kroner.
Les også:
TEKNISKE DATA, Peugeot 308 CC |
1,6 Vti |
1,6 THP |
1,6 HDi |
MOTOR, CCM: |
R4 / 1598 |
R4 / 1598 |
R4 / 1560 |
EFFEKT, HK VED O/MIN: |
120 / 6000 |
150 / 5800 |
112 /3500 |
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: |
160 / 4250 |
240 / 1400 |
270 / 1750 |
EGENVEKT, KG: |
1480 |
1512 |
1525 |
LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM |
440 x 181 x 142 |
440 x 181 x 142 |
440 x 181 x 142 |
DEKKDIMENSJON: |
215/55R16 |
215/55R16 |
215/55R16 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,71 |
0,56 |
0,53 |
CO2-UTSLIPP, G/KM: |
165 |
177 |
139 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
12,5 |
9,8 |
12,2 |
TOPPFART, KM/T: |
195 |
215 |
192 |
PRIS FRA, KR: |
342 900 |
398 900 |
348 900 |
Denne saken ble første gang publisert 23/05 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.