Test: Bilspill på proffnivå

Frakjørt og utkjørt

Redaksjons egen bilspillmester prøver seg mot eliten. Og får både bank og gode tips.

Sist oppdatert

Hvordan bli best?

- Skal man bli blant landets beste i bilspill, må man kjøre konkurranser, sier Jørn Danielsen. - Mange konkurranser, med mye trening i forkant.

Benny Charles Fredstad og Per Christian Grobstok, er enige, men de sier det ikke. De nikker, for man vil jo ikke forstyrre Jan Balan som er i gang med det som skal vise seg å bli dagens bestetid på en trang etappe i Rally Japan. Alle fire kan trygt regnes blant de beste bilspillsjåførene i Norge.

Per Christian - kjent som Grobby i bilspillverdenen - trente over 500 timer før en konkurranse i fjor - hver kveld i en måneds tid i tillegg til å ta ut ferie i uka før mesterskapet. Kun for å trene.

Vi hører historier der 7-8 timers økter i stolen er dagligdags. Betegnelsen "bilspillnerd" er ros, ikke ris. Dessuten er ikke disse gutta nerder.

- De ekte nerdene er de som går på trygd, sover om dagen og kjører online-løp om natta sammen med folk fra Japan, mener Benny.

Unnskyldningene hagler idet motorredaksjonens mester i bilspill, Petter Handeland, snurrer i den første svingen.

- Jeg byttet synsvinkel, prøver han seg med. Utrolig nok virker unnskyldningen, selv i selskap med noen av Norges mest ihuga bilspillentusiaster.

Under sterk tvil får Petter en sjanse til å gjenopprette redaksjonens ære. Han starter på nytt, men det tar ikke lang tid før unnskyldningene kommer igjen. Det går helt klart ikke fort nok, og Petter skylder på alt fra banen til bilen til lufta i rommet. "Jeg har bare kjørt med hjelpemidler." "Det er uvant å kjøre med firehjulsdrift." "Det er så varmt her."

Les også:

Firehjulsdrift på ordentlig: Tester av 76 firehjulsdrevne biler

Vi befinner oss i lokalene til Inline Technology AS, et selskap som driver med distribusjon av diverse spillutstyr. Lokalene er fylt til randen av elektroniske duppeditter og leker, og det er helt tydelig at her er det lov til å ha det gøy på jobb. I etasjen under kontorene finner vi to rom, begge utstyrt med hver sin spillstol, ratt, pedaler og en flatskjerm-TV.

Grunnen er enkel: Vi skal kjøre mot noen av Norges desidert beste i bilspillet "Richard Burns Rally". Bare sånn at det er nevnt: Petter ble redaksjonsmester i "Gran Turismo 5 Prologue". Til dere uinnvidde der ute, så er det noe helt annet enn "Richard Burns Rally". Ifølge en av ekspertene Petter skal kjøre mot, er "Gran Turismo" vanvittig kjedelig og latterlig enkelt.

Han har i hvert fall rett i at "Richard Burns Rally" er noe helt annet. Det ser vi fort når Petter setter seg til rette i stolen. Reglene er strenge, og det skal være så realistisk som over hodet mulig. Det betyr at hvis du kjører inn i et tre, er det slutt. Noe som etter hvert viser seg å være fort gjort.

Vår vert Benny Charles Fredstad satset litt for hardt og endte i grøfta.
Vår vert Benny Charles Fredstad satset litt for hardt og endte i grøfta.

Glatt føre

Spillene

Richard Burns Rally

Et spill trenger ikke å være rykende ferskt for å være bra. "Richard Burns Rally" er fra 2004, men både grafikk og fysikkmotor imponerer fortsatt. Fysikken, som enkelt forklart er hvordan bilen faktisk oppfører seg, er det aller viktigste. For å gi en liten pekepinn om hvor realistisk dette spillet er, kan vi fortelle at Henning Solberg har brukt det til å forberede seg til løp.

Spillene

Gran Turismo 5 Prologue

Dette er spillet for deg som er mer glad i asfaltracing enn å sladde rundt i de finske skoger. Du finner en god del biler, og nok baner til å more deg i mange timer. Spillet er riktignok kun en forsmak på fullversjonen av "GT5", som ventes å være i butikken i løpet av året. I prologen har du valget mellom 71 biler, mens du i fullversjonen vil få tilgang til mer enn 600 forskjellige modeller.

Den første banen vi skal kjøre, er en av fartsetappene fra Rally Finland - noe som betyr snøføre. Når et spill er så realistisk som dette, sier det seg selv at snø ikke er det lureste underlaget å starte på. Men her er det automatisk trekning av baner fra et egendesignet datasystem og ingen kjære mor.

Les også:

Norgesmester tester rally med vanlige biler for Klikk Bil

Det trekkes lodd om hvem som skal kjøre først, og vår vert Benny Charles Fredstad blir førstemann ut i etappen.

- Denne løypa er lang, så her gjelder det å konsentrere seg lenge. De andre kjørte på rundt fem minutter, sier han idet han setter seg ned i stolen.

40 sekunder senere er det over, og vi ler. Vi øyner et håp om at vi ikke skal komme helt sist, noe som vil være en seier i seg selv i dette selskapet.

Selvtilliten er på topp da Petter setter seg i stolen - han har jo tross alt akkurat tatt rallylisens. Det burde vel være mulig å komme seg til mål. Det er det eneste som trengs for ikke å komme sist.

- Jeg klarer jo ikke å holde denne j. . . bilen rett, roper han over motorbrølene rett etter starten har gått.

Mer motorbrøl: Se video av Audis raskeste bil

Bilen slenger fra side til side og er farlig nær den dype snøen ved siden av veien. Petter kommer seg på mirakuløst vis gjennom den første svingen, og nærmer seg den neste med litt for stor fart.

Bang, sier det. Det blir helt stille i noen sekunder, før bilen plutselig tar fyr. Der gikk både selvtilliten og bilen åt skogen. På klokka står det 30 sekunder, og håpet om å redde redaksjonens ære går bokstavelig talt opp i røyk.

Rett vest i Østen

Pål André i full konsentrasjon.
Pål André i full konsentrasjon.

Neste etappe er i Japan, og den blir også sett på som vanskelig av ekspertene. Vi værer grisebank.

Dette trenger du

Både PC og Playstation er godt egnet til bilspillene vi kjørte. De proffe gutta velger å kjøre på PC, for her er nedlastningsmulighetene så mange at du kan skreddersy både bil og bane til det du liker best. Er du ikke så hardcore, er Playstation et mer enn bra nok alternativ.

Inline anbefaler at PC-en bør ha en 2,6G HZ prosessor og 512 megabyte ram. 3,10 gigabyte ledig plass på harddisken er også et minimum, sammen med et 128 MB grafikkort med det som kalles pixelshader. Alt for at resultatet og opplevelsen skal bli så god som mulig.

Skal man få den rette følelsen, bør også ratt, pedaler og selvfølgelig skikkelig bøttestol være på plass. Vi kjørte med ratt og pedaler fra Logitech (G25 til kr 2499 eller GT til kr 1299) og stol fra Playseat (Evolution til kr 2990).

Red.anm: Inline Technology AS har gått konkurs etter at denne saken ble lagd.

Benny er førstemann ut på denne banen også, og han klarer seg bedre denne gangen. I alle fall i en liten stund. Idet han setter opp bilen for å komme seg rundt en sving, ryker han rett ut i det som ser ut til å være gress. Det viser seg imidlertid at det gjemmer seg en grøft bak det grønne gresset, og bilen smeller fronten rett i bakken. Game over - igjen.

Petter setter ut på etappen med imponerende bilkontroll. Om det er flaks, hjelp fra oven eller dyktighet skal vi ikke si noe sikkert om, men han kommer seg relativt helskinnet gjennom de første svingene. Men en 90-graders sving nærmer seg med voldsom hastighet.

- Bremsene funker ikke, skriker Petter. Realismen i spillet er overveldende, og det virker som om vår mann er genuint redd for å treffe skogen som nærmer seg med stormskritt. Plutselig funker bremsene igjen, og Petter klarer så vidt å manøvrere bilen over brua.

- Å, nå skjønner jeg hvorfor bremsene ikke fungerte. Jeg tråkka på clutchen. . .

Ikke akkurat det utsagnet du forventer å høre fra en motorjournalist, kanskje.

Biler uten clutchpedal, et utvalg fra vår store samling av tester:

Mercedes E300 Bluetec - Ren og fin

Skoda Superb 2,0 TDI DSG - Luksus til lavpris

Nissan Qashqai+2 2,0 DCi - Nyttig Qashqai-kompromiss

Etter en god del skogsturer kommer omsider Petter seg i mål, etter å ha kjørt de siste to minuttene med to punkterte hjul. Tiden blir ikke akkurat imponerende, 5 minutter og 24 sekunder er nesten to og et halvt minutt etter bestemann.

Ettersom reglene til gutta vi spilte med sier at de som kjører ut får samme tid som den dårligste, pluss 30 sekunder, betyr det at Petter ikke kom sist. Fjerdeplass høres jo ikke så ille ut. At det kun var seks stykker med i konkurransen, og at sjettemann måtte bryte begge løpene, snakker vi ikke så høyt om. . . .

Denne saken ble første gang publisert 19/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også