Fotobokser
Første tunnel med streknings-ATK
Flere tunneler får de nye og mer effektive fotoboksene.

Gjennomsnittsmålinger med fotobokser er nå startet i den undersjøiske veitunnelen Tromsøysundtunnelen. Den er dermed landets første tunnel med såkalt streknings-ATK.
Flere tunneler står imidlertid for tur. Både Eikesundtunnelen på Sunnmøre og Helltunnelen mellom Hommelvik og Hell skal utrustes med streknings-ATK.
Årsaken til at Statens vegvesen har fått klarsignal til å utstyre flere tunneler med streknings-ATK, er flere alvorlige ulykker og problemer med høy fart. Tromsøysundtunnelen har to adskilte løp. Likevel har det skjedd flere dødsulykker og ulykker med alvorlig personskade siden tunnelen ble åpnet i 1994.
- Målet med gjennomsnittsmålinger i Tromsøysundtunnelen er å få ned farten. Det vil forhåpentlig bidra til å redusere antall skadde og drepte i tunnelen, sier Rigmor Thorsteinsen, fungerende avdelingsdirektør i Statens vegvesen
Streknings-ATK i begge løpene i Tromsøysundtunnelen koster 5 millioner kroner.
Les også: