Forsikring: Bilder av ulykke
Dette kan avgjøre forsikringssaken
Du skal ikke ta bilde av bulken når du har krasjet.
De siste årene har mobiltelefonen med kamera blitt like selvfølgelig å ta med seg på vei ut av huset som nøklene. Det har også ført til at forsikringsselskapene får mer informasjon å jobbe med når ulykken er ute. Fagsjef for bilskader hos If, Ivar Kristian Andersen, kan fortelle at de får inn mer enn tusen mobilbilder hver eneste måned. Også hos konkurrenten Tryg har mobilbilder blitt en viktig del av arbeidet med forsikringssaker.
- Vi får flere og flere bilder fra kundene i forbindelse med skadesaker, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens til Klikk.no.
At det blir tatt mange bilder betyr imidlertid ikke at alle er like nyttige. Mange velger å ta bilder av skadene, men forsikringsselskapene er mer interessert i det som er rundt bilen.
- Skadene på bilen får vi uansett taksert i ettertid, så det er bilder av situasjonen rundt bilen vi er mest interessert i, sier Andersen i If. Han får støtte av Irgens, som sier at jo mer informasjon forsikringsselskapene har å jobbe med, jo bedre er det for alle parter.
Mindre uenighet
Ifølge tall fra Finans Norge koster skader på bil mer enn fem milliarder kroner hvert år. I fjor sto rygging for kostnader på 524 millioner kroner, mens påkjørsel av parkert bil sørget for utgifter på 429 millioner for forsikringsselskaper og bileiere.
I enkelte tilfeller er det åpenbart hvem som har skylden for uhellet, men når det først er uenigheter kan gode bilder bidra til å oppklare disse. Andersen i If anslår at uenighet forekommer i én av ti kollisjonssaker med to eller flere parter involvert.
– Det kan være forskjellig oppfatning av hvordan bilene sto eller nøyaktig hvor sammenstøtet skjedde, ved innkjøringen til rundkjøringen eller fem meter inn i den? Og det kan oppstå tvil om uhellet alene kan ha ført til så store skader som den ene parten hevder i ettertid. Hvis slike ting er fotografert på stedet, begrenses mulighetene for uenighet mye, sier han.
Om bilder har endret utfallet av en sak eller ikke er vanskelig å si, ifølge Andersen.
- Som regel er det sånn at vi enten får inn bilder og bruker dem eller ikke får inn bilder. Men vi får inn en del bilder som gjør at det ikke er noe å diskutere, siden disse blant annet viser veldig godt hvor kollisjonen har skjedd, forteller han.
Finansklagenemda behandler uenigheter som oppstår mellom forsikringsselskapene og deres kunder. De har sett en generell nedgang i antall saker de siste fem årene (på alle forsikringsområder), men det er ifølge nemda vanskelig å si om dette har noe med bildebruk å gjøre. Likevel er ikke administrerende direktør Harald Sverderup fremmed for tanken om at godt bildemateriale kan bidra til å redusere antall tvister.
- Hvis det er sånn at forsikringsselskapene får inn godt og relevant bildemateriale i flere av sakene, så kan det tenkes at det bidrar til at de ikke ender opp hos oss, sier han til klikk.no.
Video også nyttig
Irgens hos Tryg forteller at det de siste årene også har blitt flere som kjører rundt med såkalte dashcams i bilen. Dette er små videokameraer som tar opp kontinuerlig, og som deretter kan stoppes når noe skjer. Det finnes også løsninger som gjør at du kan bruke mobiltelefonen som dashcam.
- Det gjør at vi får se hvordan situasjonen skjer, og kan være med på å gi oss et enda klarere bilde, sier han til klikk.no. Selv om du ikke har et slikt kamera i bilen, kan en videosnutt av skadestedet også være nyttig, legger han til.
Selv om bilder og film har fått en viktig rolle i oppklaringen av slike forsikringssaker, oppfordrer Irgens folk til å huske de rådene som har vært gjeldende i alle år.
- Jo mer informasjon vi får inn, jo bedre er det. Derfor er det viktig å ikke glemme å innhente informasjon om vitner til uhellet, avslutter Irgens.