Tuning

Antall hestekrefter er nær doblet

Her snakker vi muskelbil i særklasse.

Først publisert Sist oppdatert

Ikke bare har Tyskland flere av verdens mest solgte og kjente bilmerker. Landet har også svært mange spesialister, såkalte tunere, som utelukkende jobber med å gi serieproduserte biler mer krefter, gjerne ved chiptuning, spesiallagde eksosanlegg, kompressorer og turboer. Egendesignede spoilere, sideskjørt, diffusere, felger og andre komponenter hører også med. Mange av de tyske tunerne har spesialisert seg på tyske bilmerker, som Mercedes, BMW og Audi, men GeigerCars.de i München fokuserer amerikanske biler.

Blant selskapets nyeste meritter er en Ford Mustang GT, der antall hestekrefter er nær doblet. Originalt kommer Mustang GT med en 5,0-liters V8-er som yter 418 hk og 530 Nm. Geiger-versjonen derimot har hele 820 hk og et dreiemoment på 760 Nm. Det har tyskerne fått til ved å plassere en 2,9-liters kompressor i motorrommet. I tillegg er det satt inn et system for å kjøle ned ladeluften, samt et sportseksosanlegg i rustfritt stål. Veivaksel, stempler og fjæring er oppgradert.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TUNING: En 2,9-liters kompressor bidrar til at denne versjonen av Ford Mustang GT med 5,0-liters V8-er produserer 820 hk. FOTO: GeigerCars.de
TUNING: En 2,9-liters kompressor bidrar til at denne versjonen av Ford Mustang GT med 5,0-liters V8-er produserer 820 hk. FOTO: GeigerCars.de

Kostbart

I tillegg er Geiger-Mustangen utstyrt med et bodykit i karbonfiber som inkluderer en grill uten «rist», en diger «leppe» (spoileren helt nederst foran) i karbonfiber, samt sideskjørt, spoiler på bagasjerommet og diffuser i karbon. Muskelbilen har også 20-tommers smidde aluminiumsfelger kledd med high performance-dekk fra Michelin.

En liten ulempe med muskeløkningen er at forbruket også øker. Geiger oppgir mellom 1,08 og 2,08 l/mil – avhengig av kjøremønster - med et CO2-utslipp på 328 g/km. Prisen på Mustang GT komplett fra Geiger er 109 450 euro. Ifølge importkalkulatoren til Skatteetaten må du regne med å betale avgifter for rundt 1,4 millioner kroner dersom du ønsker å ta Geiger-Mustangen til Norge, slik at totalprisen blir på minst 2,4 millioner kroner

ALTERNATIVET: Det finnes alternativer til "Stang"-en fra GeigerCars. Dette er Shelby Terlingua fra Shelby American, basert på Ford Mustang GT. Med en Whipple-kompressor produserer den 750 hk. FOTO: Shelby American
ALTERNATIVET: Det finnes alternativer til "Stang"-en fra GeigerCars. Dette er Shelby Terlingua fra Shelby American, basert på Ford Mustang GT. Med en Whipple-kompressor produserer den 750 hk. FOTO: Shelby American