Ford GT:
Røkke slo kloa i superbilen
6506 personer søkte om å få kjøpe Fords kommende superbil, GT. Kun én nordmann fikk innvilget kjøp.
– Vi kan bekrefte at en svært bilinteressert nordmann har søkt om og fått innvilget sin søknad om å kjøpe vår stolthet, Ford GT. Den skal etter planen leveres neste sommer, sier administrerende direktør hos Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Og det er ikke småtteri nordmannen, som mange norske medier i dag melder at er ingen ringere enn Kjell Inge Røkke, legger på bordet for å sikre seg superbilen. Prisen er satt til 4,7 millioner kroner FØR moms og avgifter til staten!
Men Ford garanterer en helt rå kjøreopplevelse. Ford GT er den råeste bilen Ford har laget så langt. Bilen er bygget i karbonfiber, og under motorluken skjuler den sterkeste Ecoboost-motoren Ford noen gang har bygget. 3,5-liters V6-eren med twinturbo yter 600 hestekrefter!
- Jeg har hatt et forhold til bilen siden jeg så filmen "Le Mans" med Steve McQueen i Molde i 1971, og synes det er veldig hyggelig at nå får muligheten til å kjøpe en slik unik bil. Med de krav og forutsetninger som Ford har satt til bruk av bilen er også like greit for meg å bekrefte kjøpet. Det er jo umulig å gjemme seg bort i en slik bil, sier Røkke i et intervju med Finansavisen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Skal bli sett, hørt og brukt
Grunnen til at Ford har en søkeprosess for å få mulighet til å kjøpe bilen, er for å luke bort investorer som gjemmer bilen bort i en garasje.
– Ford har ikke laget GT for at den skal stå gjemt bort i en garasje som et investeringsobjekt. Den nye supersportsbilen skal bli sett, hørt og kjørt. Ford GT er summen av alt vi er gode til i Ford. Og det er den samme lidenskapen for innovasjon som kan ses i hele modellutvalget vårt, fortsetter Per Gunnar Berg.
Og det står ikke på interessen, skal vi tro Ford. 6 506 personer søkte om å få kjøpe de første 500 produksjonsbilene, og mer enn 200 000 personer har bygget sin egen versjon av drømmebilen på fordGT.com.
Ford har derfor bestemt seg for å forlenge produksjonen, og i 2018 vil de åpne en ny søknadsrunde for interessenter av supersportsbilen. Det kan derfor hende at ytterligere én bil på sikt får norsk asfalt under hjulene.
– Vi klarer rett og slett ikke å bygge mange nok biler til å tilfredsstille markedet. Vi ønsker å holde Ford GT eksklusivt, men har valgt å opprettholde produksjonen i to ekstra år for å tilfredsstille våre mest lojale Ford-ambassadører, avslutter Berg.
Denne saken ble første gang publisert 31/08 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.