Prøvekjørt: Nye Nissan Leaf

Forbedret Leaf snart klar for kunder

Nissan har hatt stor suksess med Leaf. I sommer kommer en forbedret versjon i salg.

SAMME DESIGN: Bortsett fra en liten endring i grillen, vil du ikke se forskjelle på Leaf før og etter sommeren 2013. FOTO: Geir Svardal
SAMME DESIGN: Bortsett fra en liten endring i grillen, vil du ikke se forskjelle på Leaf før og etter sommeren 2013. FOTO: Geir Svardal
Først publisert Sist oppdatert

I 2010 dukket Nissan Leaf opp (til Norge i 2011), og med det var det klart for en ny tid for elbilen. Den er Norges suverent mest solgte elbil, og ved utgangen av mars var den Norges sjette mest solgte bil, ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det selges faktisk flere Leaf enn biler som Ford Focus, VW Passat og Volvo V40.

Da Leaf kom var den ingen snålt utseende mikrobil. Den var på størrelse med en Golf, hadde bra bagasjeromkapasitet, ditto bakseteplass og gode kjøreegenskaper. Og den fikk - som første elbil - fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest.

Kundene strømmet til. Ikke minst i Norge, som er verdens elbil-land nummer én, takket være svært så gavmilde insentiver, som avgiftsfritak, momsfritak, gratis bomring-passering, gratis parkering og - kanskje det viktigste for en del av kundene nær storbyene - lovlig kjøring i kollektivfeltene.

I et par år har Nissan Leaf knapt hatt reelle konkurrenter. Nesten 60 000 eksemplarer er solgt på verdensbasis. I Norge selges flere Leaf enn samtlige elbil-konkurrenter til sammen. I 2012 var rundt hver tredje solgte Nissan en Leaf. Det er bare én ting å si om det: Suksess!

Nå blir det tøffere

Men det er skyer å skue i horisonten. For Nissan, vel og merke - ikke for elbil-kundene. Nye og langt tøffere konkurrenter enn den "lillesøte" iMiev-gjengen er på gang. VW Golf kommer som elbil neste år. Ford Focus kanskje allerede i år. Begge velkjente storselgere med el-drivverk som garantert kommer til å levere varene.

Angrep er det beste forsvar, også i bilverdenen. Så nå lanserer Nissan en Leaf med endringer og forbedringer. Ingen revolusjon. Mer en evolusjon.

KONGE I KOLLEKTIVFELTET: Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor Akerhus er det største elbil-fylket. FOTO: Geir Svardal
KONGE I KOLLEKTIVFELTET: Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor Akerhus er det største elbil-fylket. FOTO: Geir Svardal

Viktig endring

STØRRE BAGASJEROM: Leaf har fått 40 nye liter i bagasjerommet, og har dermed plass til en reisekoffert ekstra. FOTO: Geir Svardal
STØRRE BAGASJEROM: Leaf har fått 40 nye liter i bagasjerommet, og har dermed plass til en reisekoffert ekstra. FOTO: Geir Svardal
HJEMMELADER: En hjemmelader på 32 A kan halvere ladetiden fra 8 til 4 timer. FOTO: Geir Svardal
HJEMMELADER: En hjemmelader på 32 A kan halvere ladetiden fra 8 til 4 timer. FOTO: Geir Svardal

Nissan har gjort bruk av eksisterende Leaf-eieres nettfora for å finne ut hvor de burde sette inn forbedringene. Videre er data fra telematikksystemet Carwings benyttet for å foreta endringer.

Kortversjonen er at rundt 100 endringer er foretatt. Resultatet er blant annet noe bedre rekkevidde (men samme batteripakke), større grad av gjenvinning, bedre ladekapasitet, bedre plass og mer og bedre utstyr.

Den kanskje mest betydelige endringen sett med vinterfrossent norsk blikk, er at varmeapparatet nå suger langt mindre energi, og at bruken derfor ikke lenger stjeler såpass mye rekkevidde som før.

Av andre ting som er nytt, er at du nå kan velge mellom utstyrsversjonene andre Nissan-modeller har - Visia (220 00 kroner), Acenta (242 000 kroner) og Tekna (265 000 kroner).

Tekna byr på godbiter som 360 graders monitor, 17-tommers hjul, BOSE-anlegg med syv høyttalere, ledlamper og skinnseter.

Den nordiske spesifikasjonen består for øvrig av batterivarmer, oppvarmede seter både foran og bak, samt rattvarmer og lyktespyler.

Mer bagasjeplass

Ellers er den største tekniske endringen en ny helintegrert drivlinje, som fører ladeenheten, inverteren og motoren sammen i en pakke.

Og ved å flytte ladeenheten frem til under panseret, er bagasjeplassen økt med 40 liter.

En modifikasjon av grillen bidrar til en smule redusert luftmotstandskoeffisient. Og alt i alt skal endringene øke Leafs rekkevidde fra 175 til 199 kilometer (New European Driving Cycle).

Interessant for noen er det nok også at Leaf har fått en ny innebygget 6,6 kW-lader, som gir mulighet for lading med 32 A. For den som kan installere dette i heimen, kan den konvensjonelle ladetiden halveres fra 8 til 4 timer.

Den forbedrede 2013-versjonen skal ellers ikke, som tidligere, produseres i Japan. Sunderland i England er stedet. Salget starter i sommer.

Slutt på rekkeviddeangst?

LAVT TYNGDEPUNKT: Drivlinjeenheten og batteriene ligger lavt i Leaf, og bidrar til bra kjøreegenskaper. FOTO: Geir Svardal
LAVT TYNGDEPUNKT: Drivlinjeenheten og batteriene ligger lavt i Leaf, og bidrar til bra kjøreegenskaper. FOTO: Geir Svardal

I sin pressemelding skriver Nissan at en forbedret drivlinje, lenger levetid for batteriene og stadig utbygging av hurtigladere vil fjerne folks rekkeviddeangst.

Men vi er nok ikke helt der, ennå. Rekkevidden forespeiles å være 144 kilometer da vi starter opp ved Vestbanen i Oslo. Ikke lenge etter er vi i Bærum, der vi kjører litt frem og tilbake for å nyte det frie livet i kollektivfeltet, mens vi smiler blidt til alle som står i kø til venstre.

Leaf er stødig og komfortabel, og en annen endring - muligheten til å kjøre i såkalt B-modus, der den regenerative bremsingen økes når gassen slippes - prøves ut. Slipper du gassen her, er bremseffekten påtagelig. Men ikke så sterk som vi opplevde i en førserie-versjon av el-Golfen.

Med bånn gass er akselerasjonen herlig kontant på typisk elbilvis, men sportslig er nye Leaf langt i fra. Til det er den for myk og styringen for vag. Men så kjøper man vel heller ikke en slik bil hvis aktiv kjøring er hensikten.

Derfor er det også lett å tilgi at kjøring i Eco Modus fjerner mye av sjarmen ved å kjøre Leaf, siden den da knapt reagerer på gasspådrag, og kjøreopplevelsen blir mye tam og uinspirert.

Vi tar videre en kjapp tur til Asker, før vi setter kursen mot byen igjen. Og da er det at de 144 forespeilede kilometerne allerede er blitt til 72. Halvparten av forventet rekkevidde er brukt opp allerede, og vi har da ikke rørt mye på oss, synes vi.

Og da en kollega tre mil og tjue minutter senere setter undertegnede av på Manglerud, har i hvert fall han litt rekkeviddeangst.

Les også:

Det beste sommerdekk-merket

TOM: Det tar nok en tid ennå, før rekkeviddeangsten forsvinner og de store massene strømmer til elbilen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
TOM: Det tar nok en tid ennå, før rekkeviddeangsten forsvinner og de store massene strømmer til elbilen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

BMW med gedigen lastekapasitet

Volvo V60 Plug-in - en miljøbombe

De beste sommerdekkene