Testsamling: Billige 4x4-biler

Fire billige og bra firehjulstrekkere

Her er bilene du burde kjøpe hvis du skal ha firehjulstrekk på lavbudsjett.

Først publisert Sist oppdatert

Nordmenn elsker biler med firehjulsdrift. Det er praktisk når man skal på hytta, og når man skal besøke kjentfolk som bor på steder "ingen skulle tru at nokon kunne bu". Om man trenger det til vanlig eller ei, er en diskusjon som kommer til å gå i all evighet. De som forsvarer tohjulsdrift, argumenterer med at de aldri har satt seg fast, og at drivstoff- og vektbesparelsen gjør det riktig å velge en bil med tohjulsdrift. I tillegg er firehjulstrekkerne dyrere i innkjøp. Derfor har vi valgt å plukke frem fire forskjellige biler, som alle koster under 325.000 kroner - og som har firehjulsdrift. Det finnes flere biler i denne prisklassen med firehjulsdrift, men dette er våre fire favoritter blant de billigste.

Du finner tester av flere hundre biler i vårt testarkiv - både med og uten firehjulsdrift

To små-SUV-er, én stasjonsvogn og én kompaktbil. Det er noe som burde speile firehjulsdriftsalget i Norge godt. Kompakt-SUV-ene selger godt, og det er det nok flere grunner til. Høy sittestilling, god oversikt, god fremkommelighet og priser som ikke er voldsomt langt unna de tradisjonelle stasjonsvognene, er nok alle grunner som gjør at folk velger disse høyreiste kompaktbilene.

Skoda Yeti

Yeti er en nykommer i dette markedet, og den leverer varene som forventet. Den er en god allrounder, og kan skilte med både god komfort og flotte kjøreegenskaper. Den fleksible bakseteløsningen og den firkantede formen gjør at bagasjeplassen blir enkel å utnytte. Den er verken mest komfortabel eller mest sportslig i sin klasse, men det er heller ikke spesielt dårlig på noen områder.

Billigste Yeti med firehjulstrekk koster fra 308.400 kroner. Da sitter det en 2-liters dieselmotor på 110 hester under panseret. Skoda har også forholdsvis hyggelige utstyrspriser, og det skal dermed være mulig å få en greit utstyrt Yeti for en billig penge.

Vi har testet bilen med 140-hester. Den testen kan du lese her.

Nissan Qashqai

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bilen med det rare navnet har, på samme måte som Yeti, gode kjøreegenskaper og god komfort - uten at den er best på noen av delene. Den takler svinger i forholdsvis høyt tempo uten krangling, og svelger unna det man kan forvente av ujevnheter i veibanen.

Bilen er kompakt, og den føles også slik - både på godt og vondt. Det er med på å bidra til den gode kjørefølelsen, men du føler samtidig aldri at du har voldsomt god plass. Det inntrykket forsterkes når du skal laste inn feriebagasjen, da plassen ikke akkurat er overveldende.

Qashqai med firehjulstrekk starter på 323.500 kroner. Da får du en toliters bensinmotor under panseret. Den yter 141 hester, og det holder i de fleste situasjoner. Bilen føles aldri rask, men det er heller ikke noen prekær kraftmangel.

Vi har testet Qashqai med den nevnte bensinmotoren og trinnløs automatkasse. Les testen her .

Skoda Octavia

Den første, og eneste, stasjonsvognen på lista er Skoda Octavia. Den kan skilte med god plass, ryddige og småsportslige kjøreegenskaper og god komfort.

I en stasjonsvogn har du ofte større bagasjeplass enn i de populære kompakt-SUV-ene, og dermed er disse ofte et godt valg dersom du ikke har behov for den høye bakkeklaringen. Firehjulstrekksystemet er fra svenske Haldex, og kobler inn ved behov. Dette systemet er ikke like lekent som et permanent system, men det fungerer likevel utmerket i de aller fleste situasjoner.

Octavia med firehjulstrekk starter på 303.800 kroner. Da har du den gamle 1,9-literen under panseret. Den er ikke akkurat kultivert, og støyer en god del. På plussiden har den nok krefter til å gi Octavia akseptable ytelser.

Vi har testet Octavia med 4x4 og 1,8-liters bensinmotor. Den testen finner du her.

Subaru Impreza

Impreza er helt klart den mest lekne bilen på denne lista. Den er også den eneste med permanent firehjulsdrift. I denne prisklassen kan du velge mellom to bensinmotorer (1,5 og 2,0) og én dieselmotor (2,0D).

Sistnevnte er en boxerdiesel, og er faktisk den eneste av sitt slag på markedet. Den yter 150 hester og 350 Nm, og er en real kraftpakke i denne bilen. Kombinert med Subarus flotte firehjulsdriftsystem, er dette helt klart en av markedets morsomste biler på vinterføre. Dieselmodellen har også samme understell som nestenverstingen WRX, og det er med på å gjøre kjøreturen enda mer underholdende.

Plassen er ikke noe særlig å skryte av, og designet er av typen elsk eller hat - selv om det virker som de fleste vi har snakket med havner i den siste kategorien.

Du må punge ut med 259.00 kroner for Impreza med 1,5-liters bensinmotor. Vil du ha 2-literen, havner du på 315.900 kroner. Hvis du heller vil ha den kruttsterke og flotte vinterraceren med dieselmotor, må du bla opp 304.900 kroner.

Du kan lese test av bilen med toliters bensinmotor her, og testen av bilen med dieselmotor finner du her.