Lotus' nye biler

Fem modeller for fremtiden

Lotus satser alt på fem kort. Nå vil de slåss mot Ferrari.

ETERNE: Lotus lanserer Eterne i 2015.
ETERNE: Lotus lanserer Eterne i 2015. Foto: Foto: Lotus
Først publisert Sist oppdatert

Del

Lotus sjokkerte bilverdenen ved å presentere en splitter ny modellrekke under bilmessen i Paris. Fem biler skal ut på markedet i løpet av de neste fem år. Det har neppe noen gang skjedd før.

Modellene heter Esprit, Elan, Elite, Elise og Eterne.

Toppfart ligger mellom 270 og 330 km/t.

Prisklassene strekker seg fra 324.000 til 1,1 million kroner.

Modellene skal representere et hamskifte for den erkebritiske sportsbilprodusenten - nå eid av malaysiske Proton.

Og med disse modellene tar Lotus uten tvil et skritt bort fra grunnleggeren Colin Chapmans filosofi om å bygge enkle og fremfor alt lette sportsbiler. Biler der mangel på vekt har like mye å si for ytelsen som størrelsen på motoren. Biler der bekvemmelighet må vike for rendyrket kjøreglede.

Men om produktene har vært lette, har det rent finansielt gått tungt for Lotus i mange år. Modellene har utviklet seg lite, og Lotus har tjent mer penger på å levere ingeniørtjenester til andre bilprodusenter enn på egne produkter.

ESPRIT: Lotus lanserer denne modellen, Esprit, i 2013. Toppfart blir 330 km/t.
ESPRIT: Lotus lanserer denne modellen, Esprit, i 2013. Toppfart blir 330 km/t. Foto: Foto: Lotus

Noe måtte gjøres. Og dagens eiere - malaysiske Proton - har investert 1 milliard euro (!) for å gi merket en kickstart mot en bedre fremtid.

Økt status

Offensiven startet for ett år siden, med at håndplukkede toppsjefer hos Ferrari, Aston Martin og Mercedes-Benz fikk "tilbud de ikke kunne si nei til".

ELISE: Lotus Elise lanseres i 2015.
ELISE: Lotus Elise lanseres i 2015. Foto: Foto: Lotus

"Vi respekterer fortsatt Colin Chapmans filosofi", sa en av dem - Dany Bahar, tidligere høyre hånd for Ferrari-boss Luca de Montezemolo - under presentasjonen i Paris.

"Men vi må utvikle oss mot en fremtid som gir Lotus plassen merket fortjener. For 20-30 år siden ble vi nevnt sammen med Ferrari, Porsche og Aston Martin. Og det er der vi hører hjemme i fremtiden."

Klar tale. Ord som betyr at Lotus nå vil lage biler som er mindre primitive, mer utstyrstunge og komfortable, og - som et resultat av økt vekt - sterkere motoriserte. Og dermed dyrere.

Som et eksempel - dagens Elise R veier 860 kilo og har en motor som utvikler 189 hk, mens den nye vil veie 1095 kilo med en motor som yter 320 hk.

Den nye pickup-kongen
Pluss ikon
Den nye pickup-kongen

Det er ikke lenger trackdays og moro for entusiastiske men ikke nødvendigvis spesielt bemidlede lønnsmottakere som er målet, men derimot Ferrari, Porsche og Aston Martin.

ELITE: Lotus Elite er den eneste av de fem nye Lotus-modellene som lanseres i 2014.
ELITE: Lotus Elite er den eneste av de fem nye Lotus-modellene som lanseres i 2014. Foto: Foto: Lotus

Slik lanseres de:

2013: Esprit. 1450 kilo. Femliters V8 med 620 hk. 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Toppfart 330 km/t. Pris: 1 million kroner pluss avgifter.

2013: Elan. 1295 kilo. Fireliters V6 med 450 hk. 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Toppfart 310 km/t. Pris: 700 000 kroner pluss avgifter.

2014: Elite. 1650 kilo. 2+2 GT. Midt/frontmontert femliters V8 med 620 hk. 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Toppfart 315 km/t. Pris: Drøye 1 million kroner pluss avgifter.

ELAN: Lotus Elan er den ene av to nye Lotus-modeller som kommer i 2013.
ELAN: Lotus Elan er den ene av to nye Lotus-modeller som kommer i 2013. Foto: Foto: Lotus

2015: Elise. 1095 kilo. Firesylindret midtmontert motor med 320 hk. 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Toppfart 270 km/t. Pris: 324 000 kroner pluss avgifter.

2015: Eterne. 1800 kilo. Firedørs, fireseters GT. Femliters V8 med 620 hk. 0-100 km/t på 4,0 sekunder. Toppfart 315 km/t. Pris: 1,1 millioner kroner pluss avgifter.

Les også:

Billig-Lotus

Prøvekjøring Lotus Evora

De grønne sportsbilene

Tre ting som går fortere enn ferdigpizza