Testsamling: Luksus-SUV

Favorittsvin

Vi gir deg våre utskjelte favoritter blant luksus-SUV-ene.

UTSKJELT MONSTER: Luksus-SUV-er blir sett på som de store syndebukkene i dagens samfunn.
UTSKJELT MONSTER: Luksus-SUV-er blir sett på som de store syndebukkene i dagens samfunn.
Først publisert Sist oppdatert

Les testene av bilene ved å trykke på lenken!

Merke/modell

Solgt okt

Hele 2008

Hele 2007

BMW X5

9

204

256

Volvo XC90

13

182

246

Lexus RX400h

9

109

150

Mercedes-Benz ML

10

93

211

Land Rover Range Rover

4

41

77

Audi Q7

1

29

33

Volkswagen Touareg

1

23

34

Mercedes-Benz GL

0

20

38

Porsche Cayenne

5

16

26

Jeep Grand Cherokee

1

6

3

Mazda CX-7

0

3

1

Nissan Murano

0

2

1

BMW X5 er den ubestridte salgslederen blant de store SUV-ene på det norske markedet.

728 biler av denne typen var solgt ved utgangen av oktober. Da inkluderer vi absolutt alt.

Se hele lista, med klikkbare tester av samtlige, i rammesaken til høyre!

Modellen som har opplevd det største fallet, i en klasse der nyhetens interesse går foran merkelojalitet, er Audi Q7. I lanseringsåret 2006 ble det solgt 387 biler. Siden har pilen pekt rett ned.

Rett før avgiftsomleggingen 1. januar 2007 ble det også registrert uvanlig mange Volvo XC90. Hele 1982 biler ble solgt det året - tall Volvo neppe vil se igjen i Norge i denne bilklassen.

Lexus er CO2-snillest

Med den femsylindrede dieselmotoren er Volvo XC90 nest best i CO2-klassen med sitt utslipp på 219 gram per kilometer. Best er Lexus RX400h, en av våre favoritter, som med sin hybriddrift nøyer seg med 27 gram mindre. Det er omtrent som en gjennomsnittlig kompakt-SUV med turbodieselmotor.

I den andre enden finner vi Mercedes-Benz ML 63 AMG (392), Porsche Cayenne Turbo S (378) og Range Rover Sport Supercharged (374).

Her er vår favorittliste!

1. BMW X5

Hovedgrunnen til at X5 til syvende og sist blir vår favoritt, er styrefølelsen og den sportslige tilnærmingen. Det er nesten utrolig at en bil som er såpass tung, og har så brede dekk, kan føles så lett og direkte i styringen.

Formene er mer harmoniske enn på den første utgaven, og bedre i stand til å forkle at bilen er stor og tung. X5 oppfører seg sportslig på den måten vi i redaksjonen liker det, og har med seg mye fra BMWs lavere og bakhjulsdrevne biler - gjennom xDrive-systemet.

Versjonen som egner seg best for Norge, totalt sett, er den opptrimmede turbodieselmotoren med 286 hestekrefter. Modellrekka toppes av 4,8 Si, en bensinmotor med 355 hestekrefter.

Sportsligheten til tross, har X5 komfort i godt monn og takler både små og store ujevnheter overbevisende. Støynivået i kupeen er behagelig, men det finnes en som er bedre...

2. Porsche Cayenne

Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Den som noen gang har fått gleden av å kjøre en Porsche Cayenne Turbo S, vil ikke være i tvil om at modellen fortjener plassen i toppen.

Hovedgrunnen til at det ikke blir mer enn en annenplass i vår kåring, er at samtlige modeller har for høye CO2-utslipp til at startprisen blir akseptabel.

Per i dag er V6-versjonen med ytelse på 290 hestekrefter minste modell. Den har akseptable kraftressurser, men det er ikke denne versjonen som gjør at Cayenne tar annenplassen.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

V8-versjonen med turbo, som i utgangspunktet gir 500 hestekrefter, er en annen historie. Når en "S" kommer på bakluken i tillegg, er ytelsen vanvittige 550 hestekrefter. Da blir selv ML 63 AMG parkert, og Cayenne kjører i tillegg svinger med en helt annen selvsikkerhet.

Med den dieselmotoren fra Audi, som er på plass under Cayenne-panseret i februar, faller CO2-utslippet til noe mer moderate 244.

3. Lexus RX400h

RX400h tar ikke tredjeplassen i denne kåringen fordi den ser fantastisk vakker ut. Det synes vi ikke at den gjør.

Den gjør det derimot på grunn av en av de fineste drivlinjene vi vet om i en SUV på denne størrelsen. RX400h har ikke verre miljøutslipp enn en nesten hvilken som helst mellomklassebil med bensinmotor.

Bilen fås også utelukkende med bensinmotor, men det er hybridversjonen som er årsaken til at modellen blander seg inn på vår liste. 272 hestekrefter yter den 3,3 liter store V6-bensinmotoren i kombinasjon med de to elektromotorene. Kraftoverføringen skjer sømløst og behagelig, og i byen kan du krype rundt lydløst ved hjelp av kun elektromotorene.

Neste år kommer en ny versjon på markedet. Vi kunne ha ønsket at den så enda litt friskere ut¿

4. Mercedes-Benz ML

ML 63 AMG, den aller råeste versjonen, utgjør mye av grunnen til at ML blir med på denne lista.

Den er noe av det absolutt minst korrekte du kan finne på å ferdes i langs norske veier, og samtidig noe av det dyreste: 3,2 millioner kroner. ML 63 AMG er en meget spesiell bil. 2,3 tonn drar den på, men ved hjelp av en V8-bensin med 510 hestekrefter fikser den 0-100 på hysteriske fem sekunder. Det er vanskelig å pirke på den når det går fort rett fram. Men skuffelsen er der i sving.

Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Om vi igjen ser generelt på ML-versjonene, er den vår komfortfavoritt i klassen. Understellet tar seg av det aller meste av ujevnheter uten at du kjenner noe til det. Særlig sportslig er det imidlertid ikke. Den som vil ha galskap, og har lomma full, går for AMG.

5. Mazda CX-7

Mazda CX-7 hører strengt tatt ikke med i gruppa, siden den ikke er spesielt luksuriøs. Like fullt er den outsideren i vår kåring, siden den er en av de absolutt mest kjøreglade SUV-ene på denne størrelsen.

I Norge blir den dyr på grunn av avgiftsregimet - 455 000 av de 770 000 kronene bilen koster, havner rett i statskassa. Derfor er også salgstallene elendige. Bare tre biler har fått norske skilter i år.

Utover at bilen har et noe spartansk interiør, og at den er altfor dyr, er det ikke så veldig mye annet å plukke på - utover at den nok har feil navn for de som jakter status.

Foto: FOTO: HM Arkiv

Men når vi nå vet at bilen vil komme med Mazdas nye 2,2-liters turbodieselmotor, som i utgangspunktet yter 185 hestekrefter, er det lov å håpe på et litt annet prisbilde - og forhåpentligvis greie prestasjoner.

Utenfor selskapet

Jeep Grand Cherokee faller rett utenfor femmerbanden, etter å ha tapt avstemningen i redaksjonen knepent mot en annen outsider, Mazda CX-7.

Flere framholder at den på mange måter er den originale SUV-en i denne klassen, og i Overland-utgaven gir den faktisk en nokså påkostet følelse. Men salgstallene i Norge er svake (se under).

Volvo XC90 er den store SUV-en som tradisjonelt har hatt best tak på norske kjøpere. I vår kåring var den nær å komme med blant de fem.

Rett utenfor det beste selskapet faller også Range Rover. Den aller heftigste utgaven, Super Charged, har noe udefinerbart over seg som det er lett å falle for.

Foto: Foto: Ståle Frydenlund

Den grå eminensen Volkswagen Touareg fikk også sine stemmer, men nådde heller ikke helt opp.