Kollisjonstest

Får ikke toppscore i sikkerhetstest

Nye BMW i3 får sikkerhetsanmerkning i kollisjonstest.

Først publisert Sist oppdatert

Lenge har det vært normalen at nye bilmodeller fra de store merkene har fått fem av fem mulige stjerner som hovedkarakter i EuroNCAPs kollisjonstest. Bare unntaksvis har biler fått fire stjerner eller mindre.

Nå har splitter nye BMW i3 - de første bilene kommer til Norge i disse dager - fått fire stjerner som hovedkarakter.

Les vår prøvekjøring av BMW i3 her.

På detaljnivå er beskyttelsesnivået for voksne om bord vurdert til 86 prosent, og for barn til 81 prosent. Fotgjengersikkerheten vurderes til 57 prosent, mens den får 55 prosent for sikkerhetsutstyr. Det er de to siste som trekker hovedkarakteren ned.

Fotgjengersikkerheten får anmerkninger for at flere områder i fronten framstår som lite fotgjengervennlige. Når det gjelder sikkerhetssystemer, mangler bilen varsling for bruk av setebelter i baksetet. I tillegg møter bilens fartsbegrensningssystem ikke EuroNCAPs standarder.

Om passasjerbeskyttelsen vurderes som god, har EuroNCAP funnet ting å sette fingeren på her også. Her bruker EuroNCAP et vurderingssystem der ulike detaljer vurderes i fem grader - god, tilstrekkelig, marginal, svak og dårlig.

I sideveis kollisjon mot stolpe blir beskyttelsesnivået for voksne i forsetet vurdert som svakt, den neste dårligste graden. Nakkeslengbeskyttelsen graderes til marginal, i likhet med påkjenningen mot sjåførens venstre legg i frontkollisjon.

For barns sikkerhet peker EuroNCAP på at et system for å slå av kollisjonsputa i passasjersetet foran ikke er standard. Dette kan fås som ekstrautstyr, men EuroNCAP mener at sjåføren ikke blir godt nok informert om kollisjonsputa er deaktivert eller ikke.

SVAKT: I sideveis kollisjon mot stolpe blir beskyttelsesnivået for voksne i forsetet vurdert som svakt, den neste dårligste graden. FOTO: EuroNCAP
SVAKT: I sideveis kollisjon mot stolpe blir beskyttelsesnivået for voksne i forsetet vurdert som svakt, den neste dårligste graden. FOTO: EuroNCAP

- Vant til bedre

- Vi er blitt vant til at nye biler fra de store merkene får fem stjerner, så sånn sett er vi litt skuffet over dette resultatet. Her er det sikkerhetsutstyr og fotgjengersikkerhet som trekker ned. At dette er en elbil, er ingen grunn til at den ikke skal greie toppscore - Nissan Leaf har jo fått fem stjerner, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF, som samtidig understreker at i3 ikke er en utrygg bil.

BMW har sendt ut en pressemelding om kollisjonstesten der hovedkarakteren fire ikke er omtalt med et eneste ord. I stedet fokuserer BMW blant annet på at sikkerheten for voksne og barn totalt sett er høy, og at bilen har sikkerhetsutstyr som per i dag ikke gir poeng hos EuroNCAP. Et eksempel er et automatisk nødoppringingssystem ved ulykke.

Også BMW Norge påpeker at i3 er en trygg bil, selv om den ikke har fått toppscore.

- Kravene er blitt strengere og strengere, og resultatene er ikke nødvendigvis sammenlignbare med det man har sett tidligere år. Vi mener det er viktig å se på underkategoriene. Resultatet er godt for beskyttelsen av voksne og barn, og scoren for forgjengersikkerhet og sikkerhetsutstyr (det som trekker hovedkarakteren ned, red.anm.) tilsvarer en sterk firer, sier Kjetil Myhre, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Som i pressemeldingen fra BMW sentralt påpeker Myhre at i3 kan fås med utstyr som gir høy grad av aktiv sikkerhet, som fotgjengervarsling og autobrems.

- Men konkurrenten Nissan Leaf greide fem stjerner. BMW liker vel ikke at i3 vurderes som dårligere?

- Nei, det er ikke bra. Men i3 er produsert etter BMWs strenge regler for sikkerhet, og det er viktig å nevne det som ikke er tatt med i en slik test, sier Myhre.

Firer til flere

BAK KONKURRENTEN: Konkurrenten Nissan Leaf greide fem stjerner i EuroNCAP-testen. Det greide ikke BMW i3. FOTO: EuroNCAP
BAK KONKURRENTEN: Konkurrenten Nissan Leaf greide fem stjerner i EuroNCAP-testen. Det greide ikke BMW i3. FOTO: EuroNCAP

I alt har EuroNCAP sluppet resultatene fra kollisjonstester av i alt elleve bilmodeller.

Også Fords nye mini-SUV kalt EcoSport må nøye seg med fire stjerner. Også denne bilen får kun 55 prosent for sikkerhetsutstyr, mens beskyttelsesnivået for voksne ved en kollisjon er vurdert til solide 93 prosent.

Mercedes Citan, som ble mye omtalt da den kun fikk tre stjerner fra EuroNCAP tidligere i år, har nå fått mer sikkerhetsutstyr og greier fire av fem stjerner.

Samme hovedkarakter blir den nye Nissan Note til del, i likhet med VW T5 (Transporter/Caravelle/Multivan).

Toppscore til seks

I alt seks av de elleve bilene som er testet i denne omgangen får fem av fem stjerner som hovedkarakter.

Toppscore får kompaktbilene Mazda 3 og Peugeot 308, familiekassebilen Ford Tourneo Connect, hybridutgaven av Mitsubishi Outlander og luksusbilene Maserati Ghibli og Infinity Q50.

Les også:

Toppresultater i kollisjonstest

De tryggeste bilene i 2012