Volvo XC60

Volvo-SUV blir koseligere

Volvo fornyer XC60.

STUGA: Som inne i et varmt svensk hjem en kald vinterkveld. FOTO: Henrik Ottosson
STUGA: Som inne i et varmt svensk hjem en kald vinterkveld. FOTO: Henrik Ottosson
Først publisert Sist oppdatert

Volvo XC60 har vært en salgsuksess i Norge. Siden introduksjonen i 2008 har SUV-en solgt over 8000 biler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Den fikk et lite ansiktsløft i 2011, men nå står en noe mer omfattende fornyelse for tur. Den får blant annet en innvendig oppgradering med nye trepaneler, ny topplist, B-stolpe i stoff, samt silkemetallrammer rundt lufteventiler og lysbrytere. Koselig, som i en bagarstuga kanskje.

- Som inne i et varmt svensk hjem en kald vinterkveld, sier Lene Jisebord, designsjef for farger og tekstiler, til svenske automotorsport.se

Nytt er også muligheten for rattgir på modellene med automat. Har bilen regnsensor følger elektrisk oppvarmet frontrute med. Det fungerer på samme vis som opptining av bakruten med varmetråder i glasset, en arv fra Ford-tiden.

Et Sensus Connected Touch-system gjør bilen online.

Utvendig har XC60 fått ny fasong på panseret, som gjør at den ser bredere ut.

- Vi har fjernet den sorte pyntelisten slik at hele karosseriet nå har samme farge. De nye frontlysene ser veldig fokuserte og målbevisste ut, og de horisontale linjene i grillen med skinnene i krom understreker bilens bredde, sier Fedde Talsma.

BREDERE: Endringene foran gjør at nye Volvo XC60 ser bredere ut. FOTO: Henrik Ottosson
BREDERE: Endringene foran gjør at nye Volvo XC60 ser bredere ut. FOTO: Henrik Ottosson

Lavere forbruk

Hva gjelder den mer kjøretekniske biten blir kurvekontrollfunksjonen Corner Traction Control (CTC) nå standard. Systemet bidrar til å motvirke understyring ved å bremse hjulene med innersving og overføre kraft til hjulene med yttersving.

Forbruk og CO2-utslipp skal også forbedret på modellene med D4-motoren (163 hk) og D5-motoren (215 hk). Med firehjulstrekk og manuell girkasse oppgis forbruket til 0,53 liter per mil ved blandet kjøring med et CO2-utslipp på 139 g/km.

Mer tekno

Listen over ekstraustyr har vokst, med blant annet såkalte permanente fjernlys (Active High Beam Control). Systemet skifter automatisk mellom fjernlys- og nærlys på riktig tidspunkt.

Et annet nytt hjelpemiddel er svinglys, som fungerer ved lav fart. Som en forlengelse av dagens system Active Bending Light, lyser det opp det området som bilen styres mot.

Ytterspeil med auto-dim er også på listen over ekstrautstyr. Det samme er Blind Spot Information System (BLIS), som nå er radarbasert. Denne teknologien varsler føreren om kjøretøy som kommer opp i stor fart opp til 70 meter bak bilen, samtidig som det holder føreren informert om blindsoner på begge sider av bilen. Fotgjengervarsling med full autobrems, som oppdager fotgjengere på vei inn i veibanen, er også ekstrautstyr.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Cross Traffic Alert-system som varsler føreren om kryssende sidetrafikk hvis man for eksempel rygger ut fra en parkeringsplass, er også tilgjengelig.

Gjelder ikke XC90

SUV: Nye Volvo XC60 vises fem på bilutstillingen i Genève i mars. FOTO: Henrik Ottosson
SUV: Nye Volvo XC60 vises fem på bilutstillingen i Genève i mars. FOTO: Henrik Ottosson

Også Volvo V60 og S60 er omfattet av Volvos fornyelse. Volvo V60 D2 med 115 hk og manuelt gir oppgis å ha et forbruk på beskjedne 0,41 liter per mil, med et CO2-utslipp på 109 g/km.

- Dette er den største videreutvikling av eksisterende modeller i selskapets historie. Modellene har fått et kraftig løft og gjøre dem mer konkurransedyktige, sier Lex Kerssemakers, Senior Vice President, Product Strategy & Vehicle Line Management i Volvo Car Group.

Store XC90 er ikke omfattet av endringene. En ny versjon er ventet neste år. Modellene C30 og C70 forsvinner.

Les også:

Test: Mazda CX-5 mot Honda CR-V og Mitsubishi Outlander

Dette er den sikreste SUV-en

SUV-en som alle andre må se langt etter

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet