Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang

Tiden begynner å løpe fra Volkswagens flerbruksfavoritt.

STØDIG: Volkswagen Touran kjører med en stødighet som få andre i klassen kan matche, men den er langt fra morsom.
STØDIG: Volkswagen Touran kjører med en stødighet som få andre i klassen kan matche, men den er langt fra morsom.
Først publisert Sist oppdatert

Volkswagen Touran har lenge vært en av storselgerne blant flerbruksbilene. Det er forståelig, da den har flere gode egenskaper - og ikke minst fordi den nyter godt av Volkswagen-konsernets vell av motorer og utstyr.

I høst kom det en oppdatert versjon på markedet. Det store spørsmålet er om oppgraderingene er store nok til at bilen fortsatt kan holde følge med de nyere konkurrentene.

Kjøreegenskaper: 4

Touran har ikke spesielt inspirerende kjøreegenskaper, men den utviser en stødighet som kjennetegner flesteparten av Volkswagens modeller. Den ligger trygt på veien, og finner sjelden på noe sprell. Hvis du nærmer deg grensene for hva bilen takler, svarer den med understyring.

Spesielt på glatt føre kunne vi gjerne tenkt oss litt mer tilbakemeldinger fra veien. Det ville ført til at det var lettere å bedømme grepet.

LITE TILBAKEMELDINGER: Man merker ikke hva som skjer gjennom rattet. Det er en ulempe når føret blir vanskelig.
LITE TILBAKEMELDINGER: Man merker ikke hva som skjer gjennom rattet. Det er en ulempe når føret blir vanskelig.

Motor: 5

Tekniske data og testdata VW Touran 1,6 TDI DSG Highline 7-seter

  • MOTOR, CM3:1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500
  • EGENVEKT, KG:1603
  • TILHENGERVEKT, KG:750/1500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:440/179/167
  • BAGASJEROM, LITER:121/695*/1989*
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,51
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:134
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,8
  • TOPPFART, KM/T:183
  • PRIS FRA, KR:312 110 (Comf.line, man) 374 440 (Highline, DSG)
  • PRIS TESTBIL, KR:434 110

Vi har skrytt mye av Volkswagens 1,6-liters dieselmotor tidligere. Den fungerer i de fleste tilfeller glimrende - og hvis den blir plassert i små biler, som eksempelvis Polo, blir den på grensen til sprek.

Den fungerer stort sett godt i Touran også, men en del av dette kan nok tilskrives DSG-girkassen motoren er koblet til. Når vi kjørte bilen i manuell modus la vi merke til at motoren ikke er like fleksibel som andre dieselmotorer på samme størrelse. Dette har likevel ikke fryktelig mye å si i praksis, da man stort sett lar girspaken stå i D. Da velger DSG-kassen det giret som passer best, og det sørger for at du har maksimalt med krefter tilgjengelig når du trenger det.

Ytelser: 4

105 hester og 250 Nm holder i de aller fleste tilfeller i denne bilen. Med fullastet bil savner vi litt ekstra krefter i hastigheter over 80 km/t, men det som kjent få steder i Norge dette er aktuelt.

I mellomakselerasjonstestene gjør Touran det respektabelt. 60-100 går unna på 8,8 sekunder, mens den klarer 80-120 på 12,6 sekunder. Dette oppleves greit, men er godt over sekundet tregere enn for eksempel nye Mazda 5 med 1,6-liters dieselmotor.

Eksteriør: 4

TRANGT: Med alle setene i bruk, er det liten plass til bagasje.
TRANGT: Med alle setene i bruk, er det liten plass til bagasje.

Å få en bil som dette til å se bra ut er ikke lett. Som en tidligere kollega en gang så treffende uttrykte det: Høyt og smalt i bilverdenen tilsvarer lavt og bredt blant oss mennesker.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:10,6
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:14,1
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:12,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:13
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:16,3
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:13,4
  • STØY TOMGANG, dBA:46,9
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,4
  • STØY 80 KM/T, dBA:63,6
  • STØY 100 KM/T, dBA:65,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,6

Den siste ansiktsløftningen har gjort at Touran har blitt noe som kan kalles elegant. Både front- og bakende er forholdsvis likt det vi har blitt vant til fra resten av Volkswagens modellsortiment.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Interiør: 4

Førermiljøet er velkjent for alle som har sittet bak rattet i en nyere Volkswagen-modell. Kvalitetsfølelsen er tilstede - spesielt i vår bil som hadde det høyeste utstyrsnivået.

Sittestillingen er fortsatt ikke helt på personbilnivå, og skjermen til radio og navigasjon sitter for lavt montert. Det fører til at man må ta blikket fra veien unødvendig lenge.

Det viktigste i en bil som dette er imidlertid plassen, og takket være den firkantede formen er den forholdsvis god. Setene på andre rad er individuelt justerbare, og har god komfort. De er litt for smale for tre bredskuldrede voksne, men for to voksne eller tre barn fungerer de utmerket.

Setene kan legges ned eller løftes opp mot forseteryggen. I motsetning til en del av konkurrentene kan man ikke legge setene flatt. Til gjengjeld har man muligheten til å ta de helt ut av bilen. Det er riktignok forholdsvis tungt, og man trenger et sted å oppbevare setene, men man får god plass.

Den bakerste seteraden er ikke laget for voksne. Dersom de på andre rad skal sitte komfortabelt, vil en voksen person innta en ekstremt ukomfortabel sittestilling for å klemme seg inn i et av de bakerste setene.

Bagasjeplassen er voldsom hvis man kun bruker de to første radene. Takket være den firkantede formen er den også lett å utnytte. Bruker man derimot alle setene blir det ikke mye plass igjen til pikkpakk.

Komfort: 4

Man sitter godt, og støynivået er forholdsvis lavt. Det som finnes av støy er forholdsvis lavfrekvent, og blir ikke plagsomt.

TYPISK TYSK: Interiøret har en god kvalitetsfølelse, og skiller seg ikke mye fra andre VW-modeller.
TYPISK TYSK: Interiøret har en god kvalitetsfølelse, og skiller seg ikke mye fra andre VW-modeller. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Vår testbil sto på 17-tommere, og det må nok ta noe av skylden for at det oppfattes som litt vel stump på isete vinterveier. Bilen hadde også såkalt DCC - eller adaptivt understell som det heter på norsk. Det lar deg velge mellom tre forskjellige modi: Comfort, normal og sport. Førstnevnte utligner en del av ubehagelighetene som de store felgene fører med seg, mens sistnevnte blir for stivt på vinterføre.

Sikkerhet: 5

Dagens Touran har ikke blitt krasjtestet av EuroNCAP, men grunnkonstruksjonen er fortsatt den samme som i den første modellen. Da den ble lansert i 2003 fikk den fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne.

Dette var før barnesikkerhet ble tatt med i vurderingen, så hvordan den gjør det på det punktet er uvisst. Den fikk imidlertid tre av fire stjerner for beskyttelse av forgjengere.

ESP er selvfølgelig standardutstyr. Det samme gjelder det som forventes av kollisjonsputer og Isofix-fester.

Pris/utstyr: 4

Som syvseter koster Touran, med denne motoren, fra 312 110 kroner. Da får man manuell girkasse og utstyrsnivået Comfortline. Hvis du legger på drøye 16.000 kroner får du også den flotte DSG-girkassen.

Vår testbil hadde det høyeste utstyrsnivået, Highline, som starter på rundt 375.000 kroner. Da får du en god del ekstrautstyr som navigasjon og bi-xenon med på kjøpet. Vår bil var beviset på at det fortsatt er mulig å stappe inn en god del ekstrautstyr. For med blant annet skinnseter havnet prisen på drøye 434.000 kroner.

ELEGANT: Etter den siste ansiktsløftningen kan Touran kalles elegant.
ELEGANT: Etter den siste ansiktsløftningen kan Touran kalles elegant. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Til sammenligning koster for eksempel en Peugeot 5008 med 112-hester dieselmotor og syv seter fra drøye 335.000 kroner. Da får du også med mer utstyr enn du gjør i billigste Touran-versjon.

SMÅ ENDRINGER: Det er ikke så stor forksjell fra den forrige modellen. Hekken og fronten har fått de største endringene.
SMÅ ENDRINGER: Det er ikke så stor forksjell fra den forrige modellen. Hekken og fronten har fått de største endringene. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 4

Med et oppgitt forbruk på 0,51 l/mil, skal Touran være på linje med likt motoriserte biler i klassen. I vår testrunde brukte den 0,6 l/mil, men en kombinasjon av forholdsvis ny bil og en del løssnø enkelte steder gjorde nok sitt for å øke forbruket litt. På sommerføre med innkjørt motor er det ikke usannsynlig at den ville klart seg med rundt halvliteren på mila.