Oppgradert: BMW X3
Storselger-SUV fornyer seg
BMW X3 skal bli penere og sterkere, men bruke mindre drivstoff.
X3, BMWs mellomstore SUV, har vært ettertraktet vare i Norge. I 2012 var den Norges mest solgte firehjulsdrevne premium-SUV, mens den i fjor ble nummer to (forbikjørt av Volvo XC60). Andre direkte konkurrenter er Audi Q5 og Mercedes GLK.
At den er en dyr bil, har ikke vært noe hinder for suksessen: Gjennomsnittsprisen for en ny X3 ligger over 700.000 kroner, ifølge BMW i Norge.
For dagens generasjon av X3, som kom på markedet i ved årsskiftet 2010/2011, er tida nå inne for en oppgradering som skal holde den frisk og fristende også i de kommende årene.
Jo, det vises
Endringene som vises på utsiden, er typiske for en midtlivsoppgradering - det handler grovt sagt om nye lykter, litt feitere grill og støtfangere som har fått nye former.
BMW pleier å være veldig moderate ved midtlivsoppgraderinger. Ofte må man være riktig godt kjent med modellene deres for å se om det er snakk om en "ny" eller "gammel" utgave.
Med X3-fronten går BMW litt lenger enn de pleier. Trolig kan du se det som et tegn på at også premiummerker nå jevnlig må fornyes på mer tydelig vis..
Helheten i fronten er nemlig såpass forskjell at det denne gangen er lettere å skille ny fra gammel. Lyktene smalner mer av inn mot midten, der grillen har fått bredere kromlister. Luftinntakene i støtfangeren foran endres fra å være kantete til å ha betydelig mer avrundede former.
Også bak er støtfangeren ny, med en mer synlig skliplate nederst. Nye lakkfarger og aluminiumsfelger hører også med til oppgraderingen.
Innvendig skryter BMW av nye materialer som skal heve kvalitetsinntrykket. Og av en ny koppholder som skal gli ut av en lett modifisert midtkonsoll.
BMW nevner det ikke i sin produktomtale, men på produsentens bilder av den fornyede X3 er navi-/infoskjermen noe større enn det vi har sett i X3 til nå. Dette kan imidlertid handle om nivået på ekstrautstyr.
Kraft opp, forbruk ned
På motorfronten handler det også om typisk midtlivsfornyelse: Litt sterkere, men likevel skal forbruket gå en tanke ned.
I Norge er det tolitersdieselen 20d det først og fremst handler om. BMW omtaler den "internasjonale" versjonen som ny, for den har nå 190 hk i stedet for de 184 hestene den har hatt hittil.
I Norge har en mer avgiftsvennlig versjon av toliteren med 163 hk vært den store slageren. Markeds- og kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre hos BMW i Norge opplyser at denne versjonen blir videreført.
Til å være en temmelig stor firehjulstrekker, er de oppgitte forbrukstallene imponerende lave: 0,50 til 0,54 l/mil, avhengig av blant annet dekk og annet utstyr. Det er 7 prosent mindre enn for forgjengeren.
Vi tillater oss å skyte inn at vi sjelden er i nærheten av BMWs oppgitte tall for forbruk når vi kjører vår faste forbrukstest. Om det vil være tilfelle også med "nye" X3, gjenstår å se.
I alt tilbys X3 med fire dieselmotorer og tre bensinmotorer. Billigste X3-versjon, sDrive18d, har kun drift på bakhjulene. Markeds- og kommunikasjonsdirektør Myhre gjør det klart at denne modellen er en programhelt. Ingen nordmenn vil ha X3 med kun bakhjulsdrift, selv om det er penger å spare på det. Startprisen for den i dag - justeringer vil komme med oppgraderingen - er 484.200 kroner.
Billigst med xDrive blir som før 20d. I dag koster den rimeligste versjonen fra 541.000 før ekstrautstyr og leveringskostnader. Også prisen for denne (og de andre motoralternativene) vil bli justert, men hvor mye det kan dreie seg om, kan Myhre ikke si i dag.
Les også:
Test av BMW X3 xDrive20d 2012-modell
Så bra er de populære SUV-ene som bruktbil