Test: Citroën Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi og C4 Picasso 1,6 e-HDi ETG6
Smarte biler for deg med tre unger
Hver gang vi har testet en moderne flerbruksbil, spør vi: Hvorfor kjøper “alle” SUV og stasjonsvogn, når de ville vært bedre tjent med en flerbruksbil?
Ok, spørsmålet er for spisset. Selvsagt er SUV et bedre valg for dem som trenger firehjulsdrift. Og det er ikke noen vits i å kjøpe en halvhøy flerbruksbil dersom man har plass nok i ei stasjonsvogn.
Men dere andre, dere med et par-tre unger som driver med idrett, som kjører til trening og kamp og kanskje skal ha med et par passasjerer ekstra innimellom. Eller dere som har hytte dere stadig vekk frakter store ting til.
Eller dere som virkelig liker lange bilferier der dere har behov for å ha med mye bagasje. Eller dere som rett og slett har bruk for den mest allsidige biltypen på markedet. Hvorfor kjøper ikke flere av dere flerbruksbil?
Det er det nemlig fryktelig få som gjør. Ifølge OFV utgjør de under 1 prosent av nybilsalget i 2013.
Nå er de gode
Mindre enn én av 100 nye biler, altså. Det er veldig rart. For flerbruksbilene er blitt gode. De første generasjonene var preget av ulne kjøreegenskaper og distansert kjørefølelse, bussaktig sittestilling og seteløsninger som var for tunge å betjene.
Nå kjører de jevnt over som en komfortrettet stasjonsvogn. Interiøret er pyntet opp, de store hardplastsidene er på vikende front. Setene betjenes med "drag & drop", for å låne et datauttrykk: Dra i en spenne eller hendel, og setet legger seg flatt. Vips, så har du bagasjeplass som i en liten varebil.
Like mye plass som stasjonsvogn
Citroëns to nye C4 Picasso-nyheter er gode eksempler på utviklingen. Den som heter bare C4 Picasso, kan kalles en halvhøy femseters kompaktbil. Ytre mål og relativt lav vekt gjør at den ter seg på lignende vis som kompaktbiler flest - størrelsen er håndterbar og du får kompaktbilenes fine lettkjørthet.
Tross kompakte dimensjoner har du omtrent like mye plass som i en familiestasjonsvogn. Plassen serveres bare på en litt annen måte, i høyden i stedet for i lengden.
Men vi vet på forhånd at femsetersutgaven ikke kommer til å selge godt. Bare tenk på biler som Ford C-Max, VW Golf Plus eller Renault Scénic, som er av samme type. Nordmenn vil ikke ha dem, selv om de er gode og praktiske.
Litt bedre stilt er det for sjuseterne. De med tre barn eller flere tyr gjerne til dem, så det får et visst naturlig salg. Citroëns bil for dem heter Grand C4 Picasso. Den er 17 cm lengre enn lillebror C4 Picasso, og det gjør godt for utseendet. Den blir mer langstrakt, og langt mer elegant.
Mest attraktiv
Grand C4 Picasso er etter vår mening den mest attraktive kompakte sjuseteren per i dag. Citroën har dyrket fordelene ved bilkonseptet. De har gitt bilen store glassflater, og det øker familietrivselen på tur.
Utseendet er funky nok til at folk ser på den en ekstra gang, og det er det ikke ofte vi opplever med sjusetere. Bagasjerommet er større enn i konkurrentene, seteløsningene er praktiske, og ikke minst: Du kan få den med utstyr en luksusbil verdig. Hovedskjermen i dashbordet kan konkurrere med den i nye Mercedes S-klasse både i størrelse og funksjonalitet.
Du kan få full sikkerhetspakke med filskiftvarsling, blindsonevarsling, radarbasert cruisekontroll med autobrems og aktive beltestrammere som eksempler. Og du kan få massasje i ryggen og elektrisk fotskammel i passasjersetet.
Nesten alt man kan ønske seg, egentlig. Unntatt sportslige kjøreegenskaper, det har den ikke. Og med testbilens 1,6-liters diesel har du ikke akkurat for mye kraft tilgjengelig. Begge disse tingene er for øvrig typisk for biltypen. Men det forklarer ikke at så få velger dem.
Girvalg
Sammen med 1,6 diesel tilbyr Citroën en girkasse som girer automatisk, men som ikke er en tradisjonell automatkasse eller dobbeltclutchkasse. Den er grovt forklart en manuell kasse med automatisk clutch. Akselerasjonsmålingene med C4 Picasso viser at denne kassen gjør bilen unødvendig treg når den kjøres med automatisk giring. Girskiftene er dessuten godt merkbare. Vi ville valgt manuelt gir.
Vi Menn Bil Top Gear mener
Grand C4 Picasso, altså sjuseteren, er etter vår mening Citroëns beste bil. Dessuten synes vi den er den mest attraktive modellen i en klasse som på generell basis hadde fortjent mer oppmerksomhet i Norge. Femseteren C4 Picasso er et godt alternativ til en tradisjonell familiestasjonsvogn, om nordmenn hadde fått øynene opp for biltypen. Den testede C4 Picasso hadde en automatisert girkasse som setter karakteren ett trinn ned (se rammesak).
8 flerbruksbiler for deg med tre barn
Bilmodell |
Bredde i baksetet (målt)* |
|
Mye plass i SUVFlere av de store SUV-ene som Range Rover og Mercedes ML har like god minimumsbredde i baksetet som vanlige flerbruksbiler. Vi har målt miniumsbredden i Mercedes ML til 141 cm. En populær folke-SUV som Mazda CX-5 har vi målt til 137 cm. Den har dermed samme minimumsbredde som stasjonsvogner som Mercedes E-klasse, Toyota Avensis og Volvo V70. 151 cm |
143 cm |
|
141 cm |
|
141 cm |
|
137 cm |
|
137 cm |
|
136 cm |
|
134 cm |
* Bredden er målt på smaleste sted i baksetet i hoftehøyde
Les også:
Norges billigste stasjonsvogner
Her er bilene med mest bagasjeplass
Dette er bilene med mest beinplass i baksetet