Tesla

Slik blir Teslas firehjulstrekker

Over 800 nordmenn har bestilt Tesla Model S, men nå viser selskapet en modell som passer norske preferanser enda bedre.

MÅKEVINGER: Tesla Model X har såkalte ""måkevinger"" bak, noe som skal gjøre det lettere å komme inn og ut av seterad to og tre. FOTO: Newspress
MÅKEVINGER: Tesla Model X har såkalte ""måkevinger"" bak, noe som skal gjøre det lettere å komme inn og ut av seterad to og tre. FOTO: Newspress
Først publisert Sist oppdatert

Mellom 800 og 1000 nordmenn har reservasjonsbetalt 31 000 kroner for å sikre seg Tesla Model S. Nå venter de på å få bilen levert. Målt i volum er Norge blant de største markedene for den mye omtalte elbilen.

På den pågående bilutstillingen i Detroit viser imidlertid Tesla frem en modell som kanskje passer nordmenn enda bedre, nemlig Tesla Model X. Den er en slags crossover/SUV med firehjulstrekk, samt høyere bakkeklaring enn Model S. Med tanke på at hver fjerde nybil i Norge i fjor var en SUV, kan den passe nordmenns preferanser enda bedre enn Model S.

Model X er bilen Morten Harket ønsker seg. A-ha-stjernen var blant de spesielt inviterte da Tesla åpnet butikk i Oslo i fjor vår.

- Jeg bor på landet, og må ha noe med større bakkeklaring. Derfor er jeg mer interessert i en elbil som Tesla Model X, sa Harket da vi spurte ham om hva han syntes om Tesla Model S.

Model X er basert på Model S, men har en ekstra elektrisk motor foran som gir den firehjulstrekk. Dessuten har den "måkevinger" i stedet for konvensjonelle bakdører, noe som gjør det lettere å komme inn og ut av seterad to og tre. Som Model S har X-en tre seterader med sitteplasser for opptil syv personer.

Den er som S-modellen utstyrt med en 17-tommers berøringsskjerm, som er bilens dashbord.

4WD: Sammenlignet med Tesla Model S har X-en høyere bakkeklaring og firehjulstrekk. FOTO: Newspress
4WD: Sammenlignet med Tesla Model S har X-en høyere bakkeklaring og firehjulstrekk. FOTO: Newspress

Superlader

Crossoveren kommer med de samme batterialternativene som Tesla Model S, altså 60 og 85 kWt. Men den blir litt tregere og har noe kortere rekkevidde grunnet mer vekt og mer luftmotstand. 0-100 km/t på fem sekunder er likevel respektabelt.

Model X ble vist frem for første gang i Tesla Design Studio i Los Angeles i fjor, men bilutstillingen i Detroit er den første brede presentasjonen av bilen.

I forbindelse med Detroit-utstillingen promoverte også Tesla sine planer for såkalte superladestasjoner. Det finnes nå ni slike i USA, og Tesla mener å skulle ha 100 stasjoner på plass innen utgangen av 2015.

Superladeren skal gi halvfullt batteri på 30 minutter, som skal holde til cirka 240 km med 85 kWt.

Les også:

DASHBORD: Som Model S har Model X en 17-tommers berøringsskjerm som dashbord. FOTO: Newspress
DASHBORD: Som Model S har Model X en 17-tommers berøringsskjerm som dashbord. FOTO: Newspress

Ny SUV-gigant fra Volkswagen

Dro inn 30 millioner kroner på denne parkeringstabben

Sjekk hvilket firehjulstrekk du bør velge

Skal bli verdens beste bil å kjøre

Video: Morten Harket om drømmebilen

</p> </div>

X: Når bilen vil bli lansert er foreløpig ukjent - altså x. FOTO: Newspress
X: Når bilen vil bli lansert er foreløpig ukjent - altså x. FOTO: Newspress