Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG 2014

Enkel, oversiktlig og litt liten SUV

Skoda Yeti har egenskaper som ikke er så vanlige blant SUV- og crossover modeller med 4WD.

Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG
Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Skoda Yeti har ikke vært noen stor suksess i Norge. I 2013 endte bilen på en 34. plass blant de mest solgte modellene med 4WD.

Bilen er litt kortere og smalere enn de bestselgende SUV-modellene i Norge, men omtrent like høy. Dermed får den et litt annet utseende og bruksområde enn de mest populære SUV-ene.

Facelift-versjonen av Skoda Yeti debuterer nå på det norske markedet, og i vår test sjekker vi hvilke fordeler og ulemper Yeti-konseptet gir.

Kjøreegenskaper: 4

Skoda Yeti er av den typen bil som blir bedre, jo verre forholdene er. Bakkeklaring på 18 cm lar seg høre også i SUV-sammenheng og selv om 4WD-systemet er av Haldex-typen (kobler inn bakhjulene automatisk ved behov), gnager den seg godt fremover på snødekte veier.

Den kjennes også stabil og trygg på glatt føre. Om du sklir, er det som regel forhjulene som slipper først. Slipper du gassen brått i en sving, kan også hekken svinge ut. Uansett er stabilitetskontrollen satt opp såpass strengt at bilen fort kommer på rett spor.

STANDARD VARE: Typisk Skoda-interiør, vi savner at rattet ikke kan trekkes lenger ut for langbente sjåfører.
STANDARD VARE: Typisk Skoda-interiør, vi savner at rattet ikke kan trekkes lenger ut for langbente sjåfører. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Tekniske data

Skoda Yeti

  • Motor, cm3: 1968
  • Effekt, hk ved o/min: 140/4200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750
  • Egenvekt, kg: 1560
  • Tilhengervekt, kg: 2100/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 422/179/169
  • Bagasjerom, liter: 405-1760
  • Standard dekkdimensjon: 225/50-17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,63
  • CO2-utslipp, g/km: 164
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,2
  • Toppfart, km/t: 187
  • Pris fra, kr: 389 500
  • Pris testbil, kr: 434 730

Skoda Yeti kan leveres med et bredt spekter av bensin- og dieselmotorer. Er det 4WD du er interessert i, kan du velge mellom toliters diesel på 110 og 140 hk, sistnevnte også med DSG automatgir.

Skal du ha bensin og 4WD er det 1,8-liters bensin på 160 (manuell) eller 152 hk (DSG) som gjelder.

Vi kjørte bilen med 140 hk diesel og DSG. Det er en super kombinasjon, der du har masse ekstra kraft. Dermed kan du kjøre med lett gassfot og et gir som sjalter behagelig i bakgrunnen.

Dieselmotoren er en av de bedre når det gjelder støy og gange, når du kommer opp i 30-40 km/t merker du lite til dieseltaktene.

Ytelser: 4

Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG akselerer omtrent slik du forventer av en bil i denne klassen. Det betyr forbikjøring med kickdown fra 60-100 km/t på 6,6 sekunder, ikke ulikt typiske konkurrenter som BMW X1 xDrive18d eller Mazda CX-5 2,2D 150 hk.

Det betyr at du har et greit overskudd i trafikken, men motoren er ingen typisk sprinter. Det er når den jobber i mellomregisteret uten å pine turtallet helt ut at den fungerer best.

Eksteriør: 3

VINTERKLAR: Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG liker seg godt på vinterveier og kjennes stabil på glatt føre.
VINTERKLAR: Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG liker seg godt på vinterveier og kjennes stabil på glatt føre. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Facelift eller ikke, vi synes fortsatt at Skoda Yeti ikke er skjønnhetsdronningen i SUV-klassen, om det i det hele tatt finnes en slik. Den ser kort, høy og nesten litt varebilaktig ut. Du får i alle fall ikke den SUV-pondusen mange vil ha, ei heller de langtrukne linjene, best representert ved Mazda CX-5.

Testdata

Skoda Yeti

  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,0
  • 60-100 km/t, 6. gir: 15,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,4
  • Støy tomgang, dBA: 51,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,61

Interiør: 4

Det er helt grei innvendig plass i Skoda Yeti. Spesielt takhøyden foran og bak, samt benplassen i baksetet er av god familiebilstandard. Den taper noen centimeter i bredden og har et litt kortere bagasjerom enn de mest typiske SUV-konkurrentene. Bagasjeromsmålet er på 405 liter, mens standarden i SUV-klassen klassen ligger fra ca. 500-550 liter.

Instrumentering og betjening preges av den kjente blandingen av Skoda- og VW-elementer. Det vi merker best er en litt lavere standard på materialer og utstyrsutvalg enn på den nye Skoda Octavia, en bil som opererer i samme prisområde som Yeti.

Komfort: 4

Bilen tar godt unna for ujevnheter og rugler på norsk vintervei. På fartsdumper får du en markert opp-bevegelse på hekken, så de forserer man gjerne i moderat tempo. Støydempingen er normalt bra for klassen, vi måler snaut 67 dBA på piggfri vinterdekk i 100 km/t.

PLASS: Bra benplass og takhøyde, men i bredden er det nok med to personer i baksetet.
PLASS: Bra benplass og takhøyde, men i bredden er det nok med to personer i baksetet. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Kort karosseri og høy sitteposisjon er et tveegget sverd. Vi setter pris på den fine oversikten og at bilen har liten svingdiameter, spesielt ved parkering og bykjøring. Derimot lider sitteposisjonen: Særlig personer på over 180 cm har problemer med for kort lengdejustering av rattet og dermed litt sammenkrøkt sittestilling.

Sikkerhet 5:

Skoda Yeti ble testet av EuroNCAP i 2009 og oppnådde da et godt resultat, med fem av fem stjerner. Beskyttelsen av voksne fikk en score på 92 %, for barn 78 % og fotgjengere 46 %.

I kommentarene til testen sier EuroNCAP seg godt fornøyd med beskyttelse av voksne; Yeti oppnår god eller tilstrekkelig beskyttelse i front- og sidekollisjon. Unntaket er sidekollisjon med stolpe, der beskyttelsen av brystregionen klassifiseres som marginal.

BAKKEKLARING: Skoda Yeti har 18 cm å gå på til moder jord, det hjelper når forholdene er smårøffe.
BAKKEKLARING: Skoda Yeti har 18 cm å gå på til moder jord, det hjelper når forholdene er smårøffe. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Du ser forgjeves etter moderne aktivt sikkerhetsutstyr på utstyrslisten, men alle unntatt den rimeligste utstyrsversjonen leveres som standard med ni kollisjonsputer, med sidekollisjonsputer i baksetet.

Pris/utstyr: 3

Vår Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG har nest høyeste utstyrsnivå (Elegance) og det burde holde for de fleste. Samtidig er det ikke tvil om at bilen er ganske dyr i denne utgaven. Du betaler tett på 390 000 kroner og da er ikke tilsvarende versjoner av eksempelvis Mazda CX-5 og Toyota RAV4 mer enn 20 000 kroner unna.

Men den sterkeste konkurransen får Yeti fra eget hus: Skoda Octavia 4x4 får du med 180 hk bensinmotor og DSG fra 360 000 kroner og med 150 hk diesel og manuelt gir fra 343 000 kroner.

Forbruk: 4

MIDDELS: Bagasjeplassen er ganske middels.
MIDDELS: Bagasjeplassen er ganske middels. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

I følge EU-normen, skal denne utgaven av Skoda Yeti bruke 0,63 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 164 g/km av CO2. I vår faste forbruksrunde, sniker bilen seg sågar litt under dette tallet og ender med et testforbruk på 0,61 l/mil. Det gjør at Yeti plasserer seg pent sammen med andre SUV-modeller med diesel og automatgir.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi synes Skoda Yeti er en trivelig bil, samtidig skjønner vi hvorfor den ikke opplever en voldsom salgssuksess i Norge. Til det blir den litt for dyr og litt for liten i forhold til hva du får fra de viktigste konkurrentene. Og introduksjonen av den nye Skoda Octavia 4x4 hjelper heller ikke på Yetis sjanser. At den føles liten og svært manøvrerbar gjør nok ikke noe stort inntrykk på flertallet av norske SUV-kunder.

Les også

Test: BMW X5 - mest sporty

IKKE SÅ GODT: Personer over 180 cm vil antakleig få problemer med for kort lengdejustering av rattet og dermed litt sammenkrøkt sittestilling.
IKKE SÅ GODT: Personer over 180 cm vil antakleig få problemer med for kort lengdejustering av rattet og dermed litt sammenkrøkt sittestilling. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Test: Range Rover Sport - slik skal en luksus-SUV være

De 10 beste bilene vi testet i 2013