Nyhet: Skoda Superb Outdoor
Skoda gjør en allroader
Skoda Superb henger seg på motebølgen: Den blir bittelitt SUV.
Stasjonsvogner med firehjulstrekk, høyere bakkeklaring, pyntelister og skliplater er populære i Norge.
- Slike biler inkluderer en imagemessig gevinst som nordmenn liker. De forteller omverdenen at her kommer det aktive mennesker som tilbringer fritiden på sykkelen, på surfbrettet, i skiløypene eller i kajakken, sier Anders Hovde, TNS Gallups bilekspert.
Den store familiestasjonsvogna Skoda Superb følger trenden som ble startet av Subaru Outback for snart 20 år siden, og som Volvo XC70 og Audi-modellene A6 Allroad og A4 Allroad har gjort populær deretter:
En stor stasjonsvogn, som regel med firehjulsdrift og hevet understell, får SUV-pynt i form av kunstoffpaneler rundt hjulbuer, nedre dørkarmer og (minst én av)støtfangerne.
Så gir man den et tilleggsnavn som gir villmarksassosiasjoner, og vips har man en ny modell. I Skoda Superbs tilfelle er tilnavnet Outdoor.
Av tilsvarende modeller har vi nylig fått VW Passat Alltrack og Peugeot 508 RXH. Fra før har Skoda selv gjort noenlunde samme øvelse med Octavia Scout.
Superb Outdoor skiller seg imidlertid litt fra de andre. Her kan du nemlig få SUV-pynten til alle motorversjoner unntatt "miljø-Superben" GreenLine. Det betyr at du kan få den med enten to- eller firehjulsdrift.
Lite som skiller
Normalen for andre store SUV-ifiserte stasjonsvogner er at de kun finnes i versjoner med sterke motorer og for det meste med firehjulsdrift.
Med andre ord vil det være fint lite som skiller en Superb Outdoor fra en vanlig Superb når det handler om egenskaper. Derfor vil du få et godt innblikk i hvordan nyheten er også om du leser en test av en vanlig Skoda Superb.
Vi har testet den i flere versjoner, blant annet disse:
Les også: