Volvo XC90
Skal ikke være tvil om hvilken bil som kommer bak deg
Toppmodellen kommer med 400 hk med et oppgitt CO2-utslipp på 60 g/km
Volvo viser for første gang bilder av fronten til helt nye XC90. Et særtrekk er de T-formede kjørelysene, som ble introdusert med Concept Coupé-bilen. Designteamet i Volvo Cars har døpt lysene Tors hammer, etter formen på hammeren til den norrøne tordenguden Tor.
- Alle som ser denne bilen i bakspeilet vil umiddelbart se at de har en XC90 bak seg, sier Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design i Volvo Car Group.
Toppmodell med 400 hk
Volvo XC90 kommer med en rekke såkalte Drive-E-motoralternativer som har en bedre kombinasjon av ytelser og forbruk sammenlignet med dagens motorer. Familien av toliters, firesylindrede diesel- og bensinmotorer har flere turboladernivåer for å dekke hele spekteret - fra kraftige høymomentmotorer til drivstoffeffektive varianter.
Toppmodellen XC90 Twin Engine kombinerer en toliters, firesylindret bensinmotor med kompressor og turbo med en elektrisk motor. Den yter rundt 400 hestekrefter med et oppgitt CO2-utslipp på 60 g/km.
Alle på samme fleksible plattform
Volvos helt nye XC90 skal lanseres i Stockholm senere denne måneden, og vil være den første bilen som bygges på Volvo Cars egen skalerbare produktplattform, Scalable Product Architecture (SPA).
SPA har vært under utvikling hos Volvo de siste fire årene og er hjørnesteinen i selskapets utviklingsplan. SPA introduseres med helt nye XC90 og rulles deretter ut på flere modeller i fremtiden.
Blant fordelene som Volvo trekker frem med SPA-strategien er bedre kjøreegenskaper, introduksjonen av nye sikkerhetsfunksjoner, ny og innovativ teknologi og mer innvendig plass. Fleksibiliteten i SPA-plattformen gjør at modeller modeller, drivlinjer, elektriske systemer og teknologier kan monteres på samme produktplattform - fordi den er skalerbar.
Dette betyr at alle Volvo-modellene fra 60-serien og oppover kan bygges på samme produksjonslinje. Det gir stordriftsfordeler.
Les også:
Test: Bilene som bruker minst drivstoff
Test: Speedometeret stemmer nesten aldri
Test: Skal du velge bensin eller diesel
Denne saken ble første gang publisert 12/08 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.