Tesla Model S
Så rask er Tesla Model S
Når det gjelder akselerasjon parkerer den en av BMWs råeste biler i Norge.
Vi har testet over 660 biler, og blant "dei faste postane" i testrutinene er å måle akselerasjonen. Og når det gjelder Tesla Model S Performance er jobben fort gjort. Stram nakkemusklene, trykk på pedalen til høyre og hyperspace er neste destinasjon. Tallenes tale er klar; 60-100 km/t på 2,5 sekunder og 80-120 km/t på 3,1 sekunder.
Det plasserer bilen blant de aller raskeste bilene vi har testet de siste tre årene. Bare Mercedes-Benz SLS AMG, Audi R8 V10 og Mercedes-Benz CL 500 4Matic havner foran på listen.
Og hva med for eksempel et råskinn som BMW M550d xDrive? Parkert. Her går de nevnte forbikjøringsakselerasjonene på 3,4 og 4,0 sekunder.
Tallene forteller bare en del av historien. Den umiddelbare responsen og lineære kraftutviklingen i elmotoren gir sørger for at det ikke eksisterer forsinkelse på gasspedalbevegelser. Akselerasjonskommandoer utføres som når du slår på lyset.
På en søndagsstille landevei er det bare noen få ganger vi får prøvd forbikjøringskapasiteten i det virkelige liv. Full gass er overkill. I praksis trenger vi kun ett kort dytt på pedalen for å komme opp i sikker passeringshastighet. Holder du den inne et halvsekund for lenge, er det med fare for lengre innhopp bak murene på statens bekostning.
På de svingete partiene blir det fort klart at du ikke bør bruke hele potensialet i veigrep og akselerasjon fullt ut på offentlig vei. Det går rett og slett for fort og henger for godt i svingene til at det er akseptabelt eller fornuftig å nærme seg bilens grenser. Egne banedager på Rudskogen eller Våler med hurtigladere i depotet anbefales på det sterkeste om Teslakundene skal kjenne hva bilen er god for.
Sjekk Teslas ytelser mot din bil
Vi har testet mange biler, men få kan matche ytelsene til Tesla Model S Performance. Med sine opptil syv seter er den dermed en stor familiebil med ytelsene til en sportsbil. Den største batteripakken kommer i ulike effektversjoner. Den viktigste forskjellen er om du vil fra 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder for normalutgaven eller 4,6 sekunder for Performance-versjonen.
Ser du kun på akselerasjonstall, er det ingen tvil om at Model S er et røverkjøp. Slike ytelser koster bunkevis av avgiftstusenlapper for bensin- og dieseldrevne biler. Eksempelvis koster BMW M5 (0-100 km/t på 4,4 sekunder) 1.753.700 kroner.
Her er tallenes tale
Sammenlignet med de gjerrigste bilene vi har testet
(i perioden 2010 til 2013, uansett bilklasse)
Merke |
Modell |
60-100 km/t |
Støy 100 km/t, dBA |
Testforbruk, l/mil |
Pris |
Tesla |
Model S Performance |
2,5 |
71 |
0,21* |
595 000 |
* Omregnet på ecomodder.com ut fra et energiforbruk i vår testrunde på 185 Wh/km.
Merke |
Modell |
60-100 km/t |
Støy 100 km/t, dBA |
Testforbruk, l/mil |
Pris fra |
Honda |
Civic 1,6 i-DTEC |
5,6 |
69,9 |
0,38 |
239 900 |
Renault |
Clio 1,5 dCi |
6,7 |
68,2 |
0,4 |
185 000 |
Sammenlignet med de gjerrigste i storbilklassen
Her sammenligner vi Tesla-en mot de gjerrigste bilene i storbilklassen, der Tesla Model S størrelsesmessig hører hjemme. Den raskete av bilene i tallen er to sekunder tregere.
Men det kommer også frem at den USA-spesifiserte Tesla-en med Continental ExtremeContact-hjul i dimensjon 245/35 ZR 21 Y har et støyproblem.
Merke |
Modell |
60-100 km/t |
Støy 100 km/t, dBA |
Testforbruk, l/mil |
Pris |
Tesla |
Model S Performance |
2,5 |
71 |
0,21* |
595 000 |
* Omregnet på ecomodder.com ut fra et energiforbruk i vår testrunde på 185 Wh/km.
Merke |
Modell |
60-100 km/t |
Støy 100 km/t, dBA |
Testforbruk, l/mil |
Pris fra |
Audi |
A6 2,0 TDI 177 hk |
4,7 |
66,7 |
0,53 |
484 900 |
Mercedes |
CLS 250 CDI |
4,5 |
66,8 |
0,57 |
736 000 |
BMW |
520dA sedan |
4,8 |
67,6 |
0,58 |
485 600 |
Mercedes |
E 200 CDI T |
6,4 |
68,1 |
0,61 |
494 000 |
BMW |
525AT xDrive stv |
4,6 |
66,0 |
0,63 |
649 300 |
Sammenlignet med raske luksusbiler
Tallene viser Tesla-en sammenlignet med et utvalg luksus- og storbiler med heftige ytelser. Sortert etter akselerasjon 60-100 km/t.
Mercedes CL 500 4Matic er noe raskere, ellers ligger de andre modellene i tabellen fra halvsekundet bak.
Merke |
Modell |
60-100 km/t |
Støy 100 km/t, dBA |
Testforbruk, l/mil |
Pris |
Tesla |
Model S Performance |
2,5 |
71 |
0,21* |
595 000 |
* Omregnet på ecomodder.com ut fra et energiforbruk i vår testrunde på 185 Wh/km.
Merke |
Modell |
60-100 km/t |
Støy 100 km/t, dBA |
Testforbruk, l/mil |
Pris fra |
Mercedes |
CL 500 4Matic |
2,3 |
63,9 |
0,99 |
Drøyt 2 mill |
Jaguar |
Xj 5,0 V8 LWB |
3,0 |
66,2 |
0,99 |
1 580 900 |
Audi |
A8 4,2 TDI |
3,1 |
66,8 |
0,69 |
1 286 000 |
Lexus |
GS 450h |
3,2 |
67,3 |
0,72 |
835 900 |
Audi |
A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk |
3,4 |
67,1 |
0,73 |
801 700 |
BMW |
M 550 xDrive Touring |
3,4 |
68,3 |
0,82 |
1 213 200 |
Sammenlignet med Norges 20 mest solgte biler
Bestselgere i Norge første kvartal 2013. Populære modellversjoner som vi har testet. Sortert etter salgstall 1. kvartal 2013.
Merke |
Modell |
60-100 km/t |
Støy 100 km/t, dBA |
Testforbruk, l/mil |
Pris |
Tesla |
Model S Performance |
2,5 |
71 |
0,21* |
595 000 |
* Omregnet på ecomodder.com ut fra et energiforbruk i vår testrunde på 185 Wh/km.
Merke |
Modell |
60-100 km/t |
Støy 100 km/t, dBA |
Testforbruk, l/mil |
Pris fra |
VW |
Golf 1,4 TSI 140 |
4,6 |
68,1 |
0,61 |
288 100 |
Mazda |
CX-5 2,2D 4x4 aut |
5,9 |
68,8 |
0,63 |
370 800 |
Toyota |
Yaris Hybrid |
7,4 |
71,4 |
0,46 |
189 500 |
Toyota |
Auris Hybrid |
7,0 |
69,7 |
0,56 |
251 000 |
Mitsubishi |
Outlander 2,2 DI-D aut 4x4 |
5,6 |
70,7 |
0,64 |
396 500 |
Nissan |
Leaf |
6,5 |
67,3 |
231 790 |
|
Ford |
Focus 1,0 125 hk |
7,0 |
70,5 |
0,56 |
233 000 |
VW |
Passat 2,0 TDI DSG stv |
6,2 |
70,2 |
0,57 |
407 900 |
Volvo |
V40 D2 |
6,7 |
69,8 |
0,48 |
251 900 |
VW |
Tiguan 2,0 TDI 4Motion DSG |
6,6 |
69,3 |
0,6 |
411 000 |
Nissan |
Qashqai 1,6 dCi |
6,0 |
66,6 |
0,63 |
281 000 |
Volvo* |
V70 1,6 Drivé |
8,8 |
66,8 |
0,55 |
359 900 |
Mercedes |
A180 CDI |
6,2 |
69,7 |
0,51 |
274 500 |
Honda |
CR-V 2,2 i-DTEC |
5,6 |
69,0 |
0,58 |
401 600 |
Toyota |
Avensis 2,0 D-4D stv |
7,0 |
68,5 |
0,55 |
302 800 |
Toyota |
Prius+ Seven |
7,1 |
70,7 |
0,57 |
312 100 |
Skoda |
Octavia 1,8 TSI Kombi |
4,0 |
69,4 |
0,58 |
237 400 |
Volvo |
V60 D2 |
8,0 |
68,5 |
0,56 |
324 900 |
Peugeot |
208 1,6 Hdi |
7,3 |
71,5 |
0,48 |
211 400 |
Audi |
A4 Avant 2,0 TDI 120 hk |
6,3 |
68,4 |
0,57 |
361 200 |
* Volvo V70 i oppgitt versjon har senere fått noe sterkere motor og nytt navn, D2.
Lynrask familiebil
Av tallene går det frem at Tesla-en har en ekstrem akselerasjon, men det kommer også frem at det støyer bra. Bilen vi testet hadde USA-spesifikasjoner og var satt opp med Continental ExtremeContact-hjul i dimensjon 245/35 ZR 21 Y. Det er et ganske "sinna" hjulvalg som gir barskt utseende og godt veigrep. Men støymåleren viser da også at du betaler for ekstreme veiegenskaper og lider for utseendet. Med 71 dBA i 100 km/t er det veistøyen som dominerer.
Vi har målt 11 ulike versjoner av Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse på sommerdekk, og snittet for disse er 67,5 dBA i 100 km/t. De mest ekstremt skodde versjonene er BMW M550d xDrive Touring med 20-tommere (68,3 dBA) og Audi A6 3,0 TDI quattro med 19-tommere (69,6 dBA).
Konklusjonen er todelt: Den komfortorienterte Tesla-kunden bør holde seg til 19-tommere, og Tesla kan uansett ta en nærmere kikk på støyisolering. Særlig fra bakhjulene er det merkbar romlestøy på piggslitt asfalt. Det er grunn til å tro at dette blir bedre i den europeiske versjonene.
Les også:
Her er bilene med mest bagasjeplass