Akselerasjon

Så rask er bilen din egentlig

Du trenger ikke den største motoren for å ha krefter nok. Her er over 80 biler som er testet i forbikjøringsakselerasjon.

HOLDER: Toyota Avensis er ikke blant de sprekeste bilene, men ytelsene holder i massevis. FOTO: Petter Handeland
HOLDER: Toyota Avensis er ikke blant de sprekeste bilene, men ytelsene holder i massevis. FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Å velge rett bil er ikke alltid enkelt. Bedre blir det ikke av at det ofte finnes et mylder av motorer til hver modell, og at det i tillegg finnes ulike effektversjoner av samme motor. For eksempel er det listet opp 11 ulike motor- og effektversjoner på de norske prislistene for Ford Focus, som er blant bestselgerne i kompaktklassen.

- Det er ikke nødvendigvis innlysende hvilken motor som er sterkest og raskest, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear. Pris eller sylindervolum trenger ikke å si noe entydig om ytelsene.

To modeller av norgesfavoritten VW Golf kan illustrere dette. Det skiller kun 4700 kroner mellom Golf 1,6 TDI DSG og Golf 1,4 TSI ACT DSG av samme utstyrsnivå. Men i akselerasjonsytelser er det et lite hav imellom dem:

Dieselbilen bruker 7 sekunder fra 60-100 km/t. Den bensindrevne 1,4-literen trenger bare 4,6 sekunder.

- Forskjellen merker du hver gang du trykker på gassen, sier Bjørnsen, som kanskje er den biljournalisten i Norge som har testet flest biler.

I tabellene finner du tall for en typisk forbikjøringsakselerasjon for over 80 av de 350 bilene Vi Menn Bil Top Gear har testet siden 2010. For hver bilklasse finner du noen av de raskeste modellene samt et utvalg av populære motorversjoner for ulike bilmodeller.

STOR SOM LITEN: Ford Focus 1,0 Ecoboost demonstrere at en liten bensinmoto kan det meste en diesel kan - pluss litt til. FOTO: Terje Bjørnsen
STOR SOM LITEN: Ford Focus 1,0 Ecoboost demonstrere at en liten bensinmoto kan det meste en diesel kan - pluss litt til. FOTO: Terje Bjørnsen

Hva er "nok" og hva er "sprekt"?

Å definere hva som er en tilstrekkelig rask akselerasjon, er nærmest umulig. Det vil avhenge av blant annet hva man er vant til, hvor og hvordan man kjører og hva bilen er ment å brukes til. Likevel er Vi Menn Bil Top Gears fagredaktør Terje Bjørnsen villig til å gi et anslag.

- En bil som greier 60-100 km/t på 7 sekunder, er rask nok. Da vil den også tåle last og bratte bakker uten at det blir altfor tungt. Bruker bilen over 7 sekunder, kan den føles veik og vil trenge hyppige girskift når belastningen er stor. Jo høyere belastning, desto større forskjell, sier Bjørnsen.

- Etter dagens standard, som nå mer og mer settes av de nye bensinturbomotorene, føles bilen sprek hvis den greier 60-100 km/t på ned mot 5 sekunder, mener Bjørnsen.

For bilkundene er det en god nyhet at stadig flere modeller i den rimelige enden av prislista begynner å bli ganske så spreke. For eksempel greier den aller billigste BMW 316i (fra 327 600 kroner) 60-100 km/t på 5,4 sekunder.

Kompaktbiler, automatgir

Bilmerke

Modell

Drivstoff

0-100 km/t

Toppfart

60-100 km/t, kickdown

BMW

M135i 3-dør

B

4.9

250

2,6

VW

Golf GTI

B

6,4

248

3,4

Skoda

Octavia 1,8 TSI 5-dørs

B

7,4

231

4,0

VW

Golf 1,4 TSI 140 hk

B

8,4

212

4,6

BMW

120dA

D

7,9

224

4,7

Mercedes

A 180 CDI

D

10,6

190

6,2

Nissan

Leaf

E

11,9

145

6,5

VW

Golf 1,6 TDI DSG

D

10,7

192

Toyoya

Auris Hybrid

BE

10,9

180

7,0

Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid

Forbikjøringsakselerasjon viktigere enn 0-100 km/t

GOLFSLAGET: VW Golf med bensinturbo banker dieselalternativet til omtrent samme pris. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GOLFSLAGET: VW Golf med bensinturbo banker dieselalternativet til omtrent samme pris. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Alle testbiler måles med svært nøyaktig GPS-utstyr spesiallagd for å måle ytelsen til biler. Målingene skjer på lukket bane. Akselerasjonen måles i alle aktuelle girtrinn i 60-100 km/t og 80-120 km/t. Også spurten fra 0 til 100 km/t blir målt.

Her har vi valgt å vise målinger av akselerasjonen fra 60 til 100 km/t, et fartsområde som gjerne brukes under forbikjøring (husk at det ikke er lov å bryte fartsgrensa under forbikjøring heller). For biler med automatgir handler det om kickdownakselerasjon. For biler med manuelt gir er tabellene sortert etter akselerasjonen i tredjegir, som er det raskeste i dette fartsintervallet i de aller fleste biler. Også akselerasjonen i femtegir er tatt med. Den sier noe om motorens trekkevne på lavere turtall, som igjen forteller noe om brukskomfort ved vanlig, avslappet kjøring.

Vi har ikke tatt med målingene for 0-100 km/t. Årsaken er at vær og dekk påvirker resultatene ved denne målingen. For eksempel vil kombinasjonen våt vei, piggfrie vinterdekk og kraftig motor bety mye hjulspinn, og dermed tidstap. For 0-100 km/t og toppfart er fabrikkenes tall ført opp. I de fleste tilfeller er Vi Menn Bil Top Gears 0-100-resultater svakere enn det fabrikkene oppgir, også ved gode testforhold

Kompaktbiler, manuelt gir

Merke

Modell

Drivstoff

0-100 km/t

Toppfart

60-100 km/t 3.gir

60-100 km/t 5.gir

Ford

Focus ST

B

6,5

248

3,4

5,7

Alfa Romeo

Giulietta QV

B

6,8

242

3,8

6,8

Ford

Focus 1,6 EcoBoost 182 hk

B

7,9

222

5,1

9,6

VW

Golf 2,0 TDI 4Motion

D

8,6

211

5,2

9,4

Mercedes

A 180

B

9,2

202

5,4

11,8

Honda

Civic 1,6i-DTEC

D

11,5

207

5,6

9,6

Audi

A3 1,4 TFSI 122 hk

B

9,3

203

5,6

10,0

BMW

116i

B

8,5

210

5,8

10,8

Kia

Cee'd SW 1,6 CRDi 110 hk

D

11,8

185

6,0

10.0

Volvo

V40 T3

B

8,8

210

6,0

12.8

BMW

116d

D

10,3

200

6,4

12,0

Ford

Focus 1,6 TDCi

D

10,1

193

6,4

9,9

Volvo

V40 D2

D

12,3

190

6,7

12,4

Ford

Focus 1,0 EcoBoost 125

B

10,9

195

7,0

11,6

Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid

Ytelses versus forbruk

Tabellene viser at modellversjoner med nye bensinturbomotorer går godt. Men hvordan er det med forbruket? Fortsatt bruker bensinbiler generelt mer drivstoff enn dieselbiler, men de som kommer best ut, er nær nivået for tilsvarende sterke dieselbiler. Per i dag gjør bensinturboene det best i forbrukssammenheng i relativt lette biler (med noen unntak til og med kompaktklassen). I store og tunge biler er det fortsatt diesel som gjelder.

MINST: BMW 316i er rimeligste 3-serie, men akselerasjonen er det ingenting i veien med. FOTO: Terje Bjørnsen
MINST: BMW 316i er rimeligste 3-serie, men akselerasjonen er det ingenting i veien med. FOTO: Terje Bjørnsen

Familiebiler, automatgir

Merke

Modell

Drivstoff

0-100 km/t

Toppfart

60-100 km/t, kickdown

BMW

328i T

B

6,0

250

3,4

Volvo

V60 D6 AWD plugin hybrid

DH

6,2

230

3,5

BMW

320i

B

7,6

235

4,2

Mercedes

C 250 CDI 4Matic

D

7,2

238

4,5

BMW

320d xDrive

D

7,5

235

4,7

Audi

A4 Allroad 2,0 TDI

D

8,4

207

5,3

BMW

316i

B

9,2

210

5,4

Toyota

Avensis 1,8 CVT

B

10,4

200

5,8

Hyundai

i40 stv 1,7 CRDi 136 hk

D

12,0

190

6,7

VW

Passat stv 2,0 TDI 140 BMT

D

10,0

208

6,7

Ford

Mondeo stv 2,0 TDCI

D

10,4

200

6,8

Mercedes

C 180 CDI T

D

11,1

200

7,6

Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid

Familiebiler, manuelt gir

Merke

Modell

VOLVO-SPLITT: Hybridutgaven av V60 er råsterk. Med 1,6 diesel er svensken rolig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
VOLVO-SPLITT: Hybridutgaven av V60 er råsterk. Med 1,6 diesel er svensken rolig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Drivstoff

0-100 km/t

Toppfart

60-100 km/t 3.gir

60-100 km/t 5.gir

Skoda

Superb stv 2,0 TDI 170 hk 4x4

D

9,1

217

5,1

9,3

Mercedes

C 200 CDI T

D

9,6

209

5,2

10,2

Mazda

6 2,2D stv

D

9,1

210

5,5

9,4

Audi

A4 2,0 TDI 120 hk Avant

D

11,2

197

6,3

12,7

Peugeot

508 1,6 HDi SW Active

D

11,6

182

7,0

11,8

Toyota

Avensis 2,0 D-4D Executive

D

9,7

200

7,0

13,4

Hyundai

i40 1,7 CRDi

D

12,9

190

7,5

11,1

Ford

Mondeo 1,6 TDCi

D

11,9

185

7,9

11.6

Volvo

V60 Drivé 1,6D

D

11,3

190

8,0

11,1

VW

Passat 1,6 TDI

D

12,5

193

8,1

14,1

Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid

Storbiler, automatgir

Merke

Modell

Drivstoff

RASK NOK: Skoda Superb med 170 hk og firehjulstrekk er en kvikk og diger familiebil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
RASK NOK: Skoda Superb med 170 hk og firehjulstrekk er en kvikk og diger familiebil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

0-100 km/t

Toppfart

60-100 km/t, kickdown

Jaguar

XJ 5,0 V8 Portfolio LWB

B

5,7

250

3,0

Audi

A8 4,2 TDI

D

5,5

250

3,2

Lexus

GS450h

BH

5,9

250

3,2

Audi

A6 Avant 3,0 TDI Quattro 204

D

7,2

230

4,2

BMW

525d xDrive Touring

D

7,3

228

4,6

Mercedes

E250 CDI 4Matic stv

D

8,1

230

4,9

BMW

520dAT

D

9,1

212

5,8

Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid

SUV/crossover, automatgir

Merke

Modell

Drivstoff

0-100 km/t

HYBRIDFART: Lexus GS 450h viser at hybridmotor kan gi svært rask akselerasjon. FOTO: Martin Jansen
HYBRIDFART: Lexus GS 450h viser at hybridmotor kan gi svært rask akselerasjon. FOTO: Martin Jansen

Toppfart

60-100 km/t, kickdown

Mercedes

ML 63 AMG

B

4,8

250

2,4

Audi

Q5 Hybrid

BH

7,1

225

3,8

Lexus

RX 450h F Sport

BH

7,8

200

4,6

Range Rover

TDV6 3,0D

D

7,9

210

4,6

Porsche

Cayenne D

D

8,5

209

4,9

Mercedes

GLK 220 CDI

D

8,8

205

5,1

Hyundai

ix35 2,0 CRDi auto

D

9,8

195

5,6

BMW

X3 20dA xDrive

D

9,2

203

5,7

Mercedes

ML 250 Bluetec 4Matic

D

9,0

210

5,9

Mazda

CX-5 2,2D auto

D

10,2

194

6,0

Audi

Q5 2,0 TDI 170 hk

D

9,0

204

6,1

Volvo

XC60 D3

D

19,9

190

6,2

VW

Tiguan 2,0 TDI 140 hk 4Motion

D

10,4

187

6,6

BMW

X1 xDrive 18d

D

10,1

195

6,7

Ford

Kuga 2,0 TDCi

D

11,2

187

7,0

Subaru

XV 1,6

B

13,8

175

8,5

Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid

SUV/crossover, manuelt gir

Merke

Modell

Drivstoff

0-100 km/t

Toppfart

SUV-SUG: Subaru XV er mye raskere med 2,0D enn 1,6 bensin. FOTO: Petter Handeland
SUV-SUG: Subaru XV er mye raskere med 2,0D enn 1,6 bensin. FOTO: Petter Handeland

60-100 km/t 3.gir

60-100 km/t 5.gir

Mitsubishi

Outlander 2,2-150 DI-D

D

10,2

200

5,2

8,8

Mini

Countryman Cooper S

B

7,9

210

5,3

9,1

Honda

CR-V 2,2 i-DTEC

D

9,7

190

5,6

8,8

Audi

Q3 2,0 TDI quattro 140

D

9,9

197

5,7

11,1

Toyota

RAV4 2,2 D-4D

D

9,6

190

5,7

10,8

Subaru

Forester 2,0 D

D

10,2

190

5,8

10,4

Opel

Mokka 1,4 Turbo

B

9,9

195

6,2

12,3

Hyundai

ix35 CRDi 2,0 136 hk

D

11,3

181

6,7

8,9

Mitsubishi

ASX 1,8 D 115

D

10,2

188

6,8

9,1

Subaru

XV 2,0D

D

11,3

175

7,0

10,9

VW

Tiguan 2,0 TDI 110 FWD

D

11,9

175

7,4

17,0

Mazda

CX-5 2,0 4x4 Sport

B

10,5

197

7,5

13,2

Peugeot

4008 1,6 Hdi

D

10,6

180

7,7

11,0

Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid

Flerbruksbiler sju seter, automat

Merke

Modell

Drivstoff

0-100 km/t

Toppfart

60-100 km/t, kickdown

DIESELKRAFT: Toyota RAV4, og de fleste andre familie-SUV-ene med dieselmotor, har krefter nok. FOTO: Petter Handeland
DIESELKRAFT: Toyota RAV4, og de fleste andre familie-SUV-ene med dieselmotor, har krefter nok. FOTO: Petter Handeland

Opel

Zafira 1,4 Turbo

B

10,9

197

6,5

Ford

S-Max 2,0 TDCI

D

10,9

193

6,6

Toyota

Prius Plus

BH

11,3

165

7,1

VW

Touran 1,6 TDI

D

12,8

183

9,0

Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid

Flerbruksbiler sju seter, manuelt gir

Merke

Modell

Drivstoff

0-100 km/t

Toppfart

60-100 km/t 3.gir

60-100 km/t 5.gir

TUNGT: VW Touran er temmelig tung, ikke minst om alle setene brukes. Med 1,6 TDI går det smått. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TUNGT: VW Touran er temmelig tung, ikke minst om alle setene brukes. Med 1,6 TDI går det smått. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Renault

Grand Scenic 1,9dCi 130 hk

D

11,5

195

6,6

9,6

VW

Touran 2,0 TDI Highline

D

9,9

201

6,8

13,1

Peugeot

5008 1,6 HDi

D

12,3

185

7,3

11,5

Mazda

5 1,6 DE Advance Plus

D

13,7

180

7,7

10,9

Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid

Les også:

Test: To av Norges beste biler i duell

Test: VW Golf mot Ford Focus

Test: Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLK

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, Mazda CX-5 2,2D og Mitsubishi 2,2 DI-D