Akselerasjon
Så rask er bilen din egentlig
Du trenger ikke den største motoren for å ha krefter nok. Her er over 80 biler som er testet i forbikjøringsakselerasjon.
Å velge rett bil er ikke alltid enkelt. Bedre blir det ikke av at det ofte finnes et mylder av motorer til hver modell, og at det i tillegg finnes ulike effektversjoner av samme motor. For eksempel er det listet opp 11 ulike motor- og effektversjoner på de norske prislistene for Ford Focus, som er blant bestselgerne i kompaktklassen.
- Det er ikke nødvendigvis innlysende hvilken motor som er sterkest og raskest, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear. Pris eller sylindervolum trenger ikke å si noe entydig om ytelsene.
To modeller av norgesfavoritten VW Golf kan illustrere dette. Det skiller kun 4700 kroner mellom Golf 1,6 TDI DSG og Golf 1,4 TSI ACT DSG av samme utstyrsnivå. Men i akselerasjonsytelser er det et lite hav imellom dem:
Dieselbilen bruker 7 sekunder fra 60-100 km/t. Den bensindrevne 1,4-literen trenger bare 4,6 sekunder.
- Forskjellen merker du hver gang du trykker på gassen, sier Bjørnsen, som kanskje er den biljournalisten i Norge som har testet flest biler.
I tabellene finner du tall for en typisk forbikjøringsakselerasjon for over 80 av de 350 bilene Vi Menn Bil Top Gear har testet siden 2010. For hver bilklasse finner du noen av de raskeste modellene samt et utvalg av populære motorversjoner for ulike bilmodeller.
Hva er "nok" og hva er "sprekt"?
Å definere hva som er en tilstrekkelig rask akselerasjon, er nærmest umulig. Det vil avhenge av blant annet hva man er vant til, hvor og hvordan man kjører og hva bilen er ment å brukes til. Likevel er Vi Menn Bil Top Gears fagredaktør Terje Bjørnsen villig til å gi et anslag.
- En bil som greier 60-100 km/t på 7 sekunder, er rask nok. Da vil den også tåle last og bratte bakker uten at det blir altfor tungt. Bruker bilen over 7 sekunder, kan den føles veik og vil trenge hyppige girskift når belastningen er stor. Jo høyere belastning, desto større forskjell, sier Bjørnsen.
- Etter dagens standard, som nå mer og mer settes av de nye bensinturbomotorene, føles bilen sprek hvis den greier 60-100 km/t på ned mot 5 sekunder, mener Bjørnsen.
For bilkundene er det en god nyhet at stadig flere modeller i den rimelige enden av prislista begynner å bli ganske så spreke. For eksempel greier den aller billigste BMW 316i (fra 327 600 kroner) 60-100 km/t på 5,4 sekunder.
Kompaktbiler, automatgir
Bilmerke |
Modell |
Drivstoff |
0-100 km/t |
Toppfart |
60-100 km/t, kickdown |
BMW |
B |
4.9 |
250 |
2,6 |
|
VW |
|
B |
6,4 |
248 |
3,4 |
Skoda |
|
B |
7,4 |
231 |
4,0 |
VW |
|
B |
8,4 |
212 |
4,6 |
BMW |
|
D |
7,9 |
224 |
4,7 |
Mercedes |
D |
10,6 |
190 |
6,2 |
|
Nissan |
E |
11,9 |
145 |
6,5 |
|
VW |
D |
10,7 |
192 |
||
Toyoya |
BE |
10,9 |
180 |
7,0 |
Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid
Forbikjøringsakselerasjon viktigere enn 0-100 km/t
Alle testbiler måles med svært nøyaktig GPS-utstyr spesiallagd for å måle ytelsen til biler. Målingene skjer på lukket bane. Akselerasjonen måles i alle aktuelle girtrinn i 60-100 km/t og 80-120 km/t. Også spurten fra 0 til 100 km/t blir målt.
Her har vi valgt å vise målinger av akselerasjonen fra 60 til 100 km/t, et fartsområde som gjerne brukes under forbikjøring (husk at det ikke er lov å bryte fartsgrensa under forbikjøring heller). For biler med automatgir handler det om kickdownakselerasjon. For biler med manuelt gir er tabellene sortert etter akselerasjonen i tredjegir, som er det raskeste i dette fartsintervallet i de aller fleste biler. Også akselerasjonen i femtegir er tatt med. Den sier noe om motorens trekkevne på lavere turtall, som igjen forteller noe om brukskomfort ved vanlig, avslappet kjøring.
Vi har ikke tatt med målingene for 0-100 km/t. Årsaken er at vær og dekk påvirker resultatene ved denne målingen. For eksempel vil kombinasjonen våt vei, piggfrie vinterdekk og kraftig motor bety mye hjulspinn, og dermed tidstap. For 0-100 km/t og toppfart er fabrikkenes tall ført opp. I de fleste tilfeller er Vi Menn Bil Top Gears 0-100-resultater svakere enn det fabrikkene oppgir, også ved gode testforhold
Kompaktbiler, manuelt gir
Merke |
Modell |
Drivstoff |
0-100 km/t |
Toppfart |
60-100 km/t 3.gir |
60-100 km/t 5.gir |
Ford |
B |
6,5 |
248 |
3,4 |
5,7 |
|
Alfa Romeo |
B |
6,8 |
242 |
3,8 |
6,8 |
|
Ford |
B |
7,9 |
222 |
5,1 |
9,6 |
|
VW |
D |
8,6 |
211 |
5,2 |
9,4 |
|
Mercedes |
B |
9,2 |
202 |
5,4 |
11,8 |
|
Honda |
D |
11,5 |
207 |
5,6 |
9,6 |
|
Audi |
B |
9,3 |
203 |
5,6 |
10,0 |
|
BMW |
B |
8,5 |
210 |
5,8 |
10,8 |
|
Kia |
D |
11,8 |
185 |
6,0 |
10.0 |
|
Volvo |
B |
8,8 |
210 |
6,0 |
12.8 |
|
BMW |
D |
10,3 |
200 |
6,4 |
12,0 |
|
Ford |
D |
10,1 |
193 |
6,4 |
9,9 |
|
Volvo |
D |
12,3 |
190 |
6,7 |
12,4 |
|
Ford |
B |
10,9 |
195 |
7,0 |
11,6 |
Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid
Ytelses versus forbruk
Tabellene viser at modellversjoner med nye bensinturbomotorer går godt. Men hvordan er det med forbruket? Fortsatt bruker bensinbiler generelt mer drivstoff enn dieselbiler, men de som kommer best ut, er nær nivået for tilsvarende sterke dieselbiler. Per i dag gjør bensinturboene det best i forbrukssammenheng i relativt lette biler (med noen unntak til og med kompaktklassen). I store og tunge biler er det fortsatt diesel som gjelder.
Familiebiler, automatgir
Merke |
Modell |
Drivstoff |
0-100 km/t |
Toppfart |
60-100 km/t, kickdown |
BMW |
B |
6,0 |
250 |
3,4 |
|
Volvo |
DH |
6,2 |
230 |
3,5 |
|
BMW |
B |
7,6 |
235 |
4,2 |
|
Mercedes |
D |
7,2 |
238 |
4,5 |
|
BMW |
D |
7,5 |
235 |
4,7 |
|
Audi |
D |
8,4 |
207 |
5,3 |
|
BMW |
B |
9,2 |
210 |
5,4 |
|
Toyota |
B |
10,4 |
200 |
5,8 |
|
Hyundai |
D |
12,0 |
190 |
6,7 |
|
VW |
D |
10,0 |
208 |
6,7 |
|
Ford |
D |
10,4 |
200 |
6,8 |
|
Mercedes |
D |
11,1 |
200 |
7,6 |
Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid
Familiebiler, manuelt gir
Merke |
Modell |
Drivstoff |
0-100 km/t |
Toppfart |
60-100 km/t 3.gir |
60-100 km/t 5.gir |
Skoda |
D |
9,1 |
217 |
5,1 |
9,3 |
|
Mercedes |
D |
9,6 |
209 |
5,2 |
10,2 |
|
Mazda |
D |
9,1 |
210 |
5,5 |
9,4 |
|
Audi |
D |
11,2 |
197 |
6,3 |
12,7 |
|
Peugeot |
D |
11,6 |
182 |
7,0 |
11,8 |
|
Toyota |
D |
9,7 |
200 |
7,0 |
13,4 |
|
Hyundai |
D |
12,9 |
190 |
7,5 |
11,1 |
|
Ford |
D |
11,9 |
185 |
7,9 |
11.6 |
|
Volvo |
D |
11,3 |
190 |
8,0 |
11,1 |
|
VW |
D |
12,5 |
193 |
8,1 |
14,1 |
Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid
Storbiler, automatgir
Merke |
Modell |
Drivstoff |
0-100 km/t |
Toppfart |
60-100 km/t, kickdown |
Jaguar |
B |
5,7 |
250 |
3,0 |
|
Audi |
D |
5,5 |
250 |
3,2 |
|
Lexus |
BH |
5,9 |
250 |
3,2 |
|
Audi |
D |
7,2 |
230 |
4,2 |
|
BMW |
D |
7,3 |
228 |
4,6 |
|
Mercedes |
D |
8,1 |
230 |
4,9 |
|
BMW |
D |
9,1 |
212 |
5,8 |
Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid
SUV/crossover, automatgir
Merke |
Modell |
Drivstoff |
0-100 km/t |
Toppfart |
60-100 km/t, kickdown |
Mercedes |
B |
4,8 |
250 |
2,4 |
|
Audi |
BH |
7,1 |
225 |
3,8 |
|
Lexus |
BH |
7,8 |
200 |
4,6 |
|
Range Rover |
D |
7,9 |
210 |
4,6 |
|
Porsche |
D |
8,5 |
209 |
4,9 |
|
Mercedes |
D |
8,8 |
205 |
5,1 |
|
Hyundai |
D |
9,8 |
195 |
5,6 |
|
BMW |
D |
9,2 |
203 |
5,7 |
|
Mercedes |
D |
9,0 |
210 |
5,9 |
|
Mazda |
D |
10,2 |
194 |
6,0 |
|
Audi |
D |
9,0 |
204 |
6,1 |
|
Volvo |
D |
19,9 |
190 |
6,2 |
|
VW |
D |
10,4 |
187 |
6,6 |
|
BMW |
D |
10,1 |
195 |
6,7 |
|
Ford |
D |
11,2 |
187 |
7,0 |
|
Subaru |
B |
13,8 |
175 |
8,5 |
Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid
SUV/crossover, manuelt gir
Merke |
Modell |
Drivstoff |
0-100 km/t |
Toppfart |
60-100 km/t 3.gir |
60-100 km/t 5.gir |
Mitsubishi |
D |
10,2 |
200 |
5,2 |
8,8 |
|
Mini |
B |
7,9 |
210 |
5,3 |
9,1 |
|
Honda |
D |
9,7 |
190 |
5,6 |
8,8 |
|
Audi |
D |
9,9 |
197 |
5,7 |
11,1 |
|
Toyota |
D |
9,6 |
190 |
5,7 |
10,8 |
|
Subaru |
D |
10,2 |
190 |
5,8 |
10,4 |
|
Opel |
B |
9,9 |
195 |
6,2 |
12,3 |
|
Hyundai |
D |
11,3 |
181 |
6,7 |
8,9 |
|
Mitsubishi |
D |
10,2 |
188 |
6,8 |
9,1 |
|
Subaru |
D |
11,3 |
175 |
7,0 |
10,9 |
|
VW |
D |
11,9 |
175 |
7,4 |
17,0 |
|
Mazda |
B |
10,5 |
197 |
7,5 |
13,2 |
|
Peugeot |
D |
10,6 |
180 |
7,7 |
11,0 |
Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid
Flerbruksbiler sju seter, automat
Merke |
Modell |
Drivstoff |
0-100 km/t |
Toppfart |
60-100 km/t, kickdown |
Opel |
B |
10,9 |
197 |
6,5 |
|
Ford |
D |
10,9 |
193 |
6,6 |
|
Toyota |
BH |
11,3 |
165 |
7,1 |
|
VW |
D |
12,8 |
183 |
9,0 |
Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid
Flerbruksbiler sju seter, manuelt gir
Merke |
Modell |
Drivstoff |
0-100 km/t |
Toppfart |
60-100 km/t 3.gir |
60-100 km/t 5.gir |
Renault |
D |
11,5 |
195 |
6,6 |
9,6 |
|
VW |
D |
9,9 |
201 |
6,8 |
13,1 |
|
Peugeot |
D |
12,3 |
185 |
7,3 |
11,5 |
|
Mazda |
D |
13,7 |
180 |
7,7 |
10,9 |
Drivstoff: B=bensin, D=diesel, EL=elmotor, BH=bensinhybrid, DH=dieselhybrid
Les også:
Test: To av Norges beste biler i duell
Test: Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLK
Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, Mazda CX-5 2,2D og Mitsubishi 2,2 DI-D
Denne saken ble første gang publisert 09/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.