Skoda Octavia Scout
Så mye kosters nordmenns drømmebil
Stasjonsvogn med firehjulsdrift, mye utstyr og sterk diesel
Nå er det sikkert noen som vil rynke på nesa og tenke høyt at Skoda Octavia Scout slett ikke er min drømmebil. Og slik er det jo. Men ser vi på nordmenns preferanser når det gjelder bil, er det mye som tyder på at Skoda Octavia Scout oppfyller manges ønsker for bil: Stasjonsvogn med mye plass, firehjulsdrift, bruktbart med utstyr, mulighet for automatgir og sterk diesel.
Ser vi bort fra SUV-ene er Skoda Octavia nå Norges mest solgte firehjulstrekker, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Legger vi til noe høyere bakkeklaring og en dæsj SUV-pynt, så har vi beskrevet Scout, samt en del av andre "hytte på fjellet-biler".
Scout har 33 mm høyere bakkeklaring enn en vanlig Octavia.
Råsterk diesel med automat
Skoda Octavia Scout leveres med tre forskjellige motorer, og rimeligste Scout leveres med toliters TDI-diesel med 150 hk og sekstrinns manuell girkasse. Den kan også fås med 1,8-liters TSI-bensinmotor med 180 hk og DSG automatgirkasse. I tillegg kan den fås med en sterk toliters TDI-diesel med hele 184 hk og DSG automatgirkasse.
Priser:
1,8 TSI 180 hk DSG 4x4: 380 200 kroner
2,0 TDI 150 hk 4x4: 363 400 kroner
2,0 TDI 184 hk DSG 4x4: 410 200 kroner
Standardutstyr
Alle versjoner kommer med ni kollisjonsputer, multikollisjonsbrems, proaktiv passasjerbeskyttelse, TPM-dekktrykkskontroll og tretthetsvarsler.
I tillegg er 17-tommers aluminiumsfelger, Front assist med City Safe nødbrems, treeket skinnratt, skliplater og understell med forsterket bunnplate er også standard på Scout.
Modellen kommer veiene i Norge fra oktober i år.
Les også:
Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie
Aldri har utvalget av rimelige stasjonsvogner vært bedre enn nå
Stasjonsvognene som får naboens sportsbil til å blekne
Denne saken ble første gang publisert 04/08 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.