Tesla Model S:

Romteknologi gjør Tesla supersikker

Full pott totalt og toppscore i alle underkategorier for Tesla Model S amerikansk kollisjonstest.

DOBBEL FANGER: Dobbel støtfanger bak er standard dersom du bestiller en tredje bakovervendt seterad i Model S. Det ga meget god score i NHTSAs kollisjonstest.
DOBBEL FANGER: Dobbel støtfanger bak er standard dersom du bestiller en tredje bakovervendt seterad i Model S. Det ga meget god score i NHTSAs kollisjonstest. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Og om ikke det var nok; elbilen oppnår også den høyeste poengsummen gjennom tidene med sine 5,4 poeng i National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) sin test.

I likhet med EuroNCAP har NHTSA et stjernebasert karaktersystem med maksimalt fem stjerner og et poengsystem som gir en mer detaljert oversikt over testresultatet. Men i motsetning til EuroNCAPs kollisjonstester, er det kun cirka 1 prosent av bilene som oppnår fem av fem stjerner.

Mangelen på en tradisjonell motor under panseret trekkes fram som en stor fordel i testen. I en frontkollisjon absorberes kraften fra et sammenstøt mye bedre enn i biler med forbrenningsmotor. Jo lenger absorberingssonen er, jo bedre bremses g-kraften passasjerene i bilen utsettes for.

Romteknologi gir resultater

Volvo S60, en av de aller sikreste bilene i EuroNCAP og en av veldig få biler med fem stjerner i NHTSAs test, må se seg kraftig forbigått av Tesla Model S i blant annet lyktestolpetesten. Etter endt test sto Model S igjen med 63,5 prosent gjenværende plassvolum hos fører, mot kun 7,8 prosent i S60.

Dette takket være et "nøste" av høystyrkealuminiumsprofiler i sidebjelkene som fordeler kraften ut i resten av bilen. Teknologi som ifølge Tesla er hentet fra månelandingsfartøyet Apollo Lunar Lander.

Les vår test av Tesla Model S her.

SIKKER SOM BANKEN: Ekstremt lavt tyngdepunkt gjør det i følge NHTSA svært vanskelig å rulle med en Model S. Skulle du først være så uheldig, så tåler takkonstruksjonen minst 4G.
SIKKER SOM BANKEN: Ekstremt lavt tyngdepunkt gjør det i følge NHTSA svært vanskelig å rulle med en Model S. Skulle du først være så uheldig, så tåler takkonstruksjonen minst 4G. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Ødela testmaskinen

NHTSA utfører også en "elgtest" - en rulletest - der de kartlegger risikoen for å rulle på taket. Deretter måles styrken til selve takkonstruksjonen. Også i denne kategorien gjør Model S rent bord.

Ikke bare nektet den å rulle over (HTSA måtte ta i bruk spesielle metoder for å få vippet den rundt), men takkonstruksjonen var så sterk at maskinen som ble brukt for å måle styrken gikk i stykker, hevder Tesla i en pressemelding.

På det meste presset maskinen taket på testbilen med en vekt tilsvarende fire fullastede Model S-biler, uten at taket ga etter. Dette takket være b-stolpebolter hentet fra romindustrien, mener Tesla.

Trygg for alle

SCORER HØTY: Tesla Model S gjør det svært bra i NHTSAs test. FOTO: NHTSA
SCORER HØTY: Tesla Model S gjør det svært bra i NHTSAs test. FOTO: NHTSA

At Model S kan leveres med en tredje seterad, gjør at resultatet av "påkjørsel bakfra" trekkes fram som spesielt viktig i testen. Men også her har Tesla et ess i ermet - dobbel støtfanger.

Den doble fangeren er standard på biler med tre seterader, og bidrar til å gjøre den tredje seteraden til det sikreste stedet i bilen.

Tesla Model S er foreløpig ikke kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP.

Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg
Pluss ikon
Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg

Les også:

Slik blir Model S fulladet på 90 sekunder

Slik blir Teslas firehjulstrekker

BMWs elbil blir langt billigere enn antatt

Mercedes-råskinnet blir billigere i Norge enn i Tyskland