Prøvekjørt: Porsche Panamera S E-Hybrid
Råskinn med grønne vibber
Dersom du greier å beherske deg, kan den 416 hester sterke bilen nøye seg med halvliteren på mila.
Det er en merkelig følelse. Vanligvis starter en Porsche med en eller annen variasjon over temaet «potent motorlyd». Men her er det stille, helt stille. Nærmest som for å understreke hvor grønn og stueren den er, starter Porsche Panamera S E-Hybrid opp i elektrisk modus.
Hadde det ikke vært for stilen og kvaliteten på interiøret, kunne du et øyeblikk tro du satt i en Tesla Model S.
Det beste kompromisset
Men Porsche Panamera S E-Hybrid er ingen ren elbil. Her snakker vi om en plugin-hybrid, en biltype mange bilfabrikker ser på som det beste kompromisset mellom miljøvennlig kjøring og bruksområde som en normal bil.
I bykjøring og nærtransport kan du kjøre på ren elektrisk kraft, mens den under øvrig kjøring fungerer som en normal hybridbil.
Oppgitt forbruk: 0,31 liter per mil
I Panamera S E-Hybrid sitter det et Litium-ion batteri med 9,6 kWh kapasitet. Det skal gi ren eldrift i inntil 36 km og rekker til en toppfart på 135 km/t. Fra et vanlig 10A uttak, lades bilen opp på snaut 4 timer.
Den elektriske motoren har en effekt på 70 kW (95 hk) og når den slår seg sammen med den kompressormatede V6-motoren (3,0 liter og 333 hk) får Panamera S E-Hybrid en samlet effekt på 416 hk ved 5500 o/m. Tilsvarende imponerende er det samlede dreiemomentet: 590 Nm mellom 1250-4000 o/m.
På forbrukstallene skal plugin hybriden kjennes, og med et strømforbruk 16,2 kWh/100 km, 0,31 l/mil og 71 gram CO2 per kilometer er det ikke noe i veien med dataene.
Tekniske data
- Porsche Panamera S E-Hybrid
- Motor, cm3: 2995, elektrisk
- Effekt, hk ved o/min: 416/5500
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 590/1250-4000
- Egenvekt, kg: 2110
- Tilhengervekt, kg:
- Lengde/bredde/høyde, cm: 502/193/142
- Bagasjerom, liter: 335-1153
- Standard dekkdimensjon F: 245/50 ZR 18
- Standard dekkdimensjon B: 275/45 ZR 18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,31
- CO2-utslipp, g/km: 71
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,5
- Toppfart, km/t: 270
- Pris fra, kr: 1 331 000
Særlig ikke når Porsche også lover 0-100 km/t på 5,5 sekunder og toppfart på 270 km/t.
Og rekkevidden, da? Med 80 liters drivstofftank og vårt testforbruk kan du regne med å kjøre ca. 1100 km før det lyser gult på tankmåleren.
Regn med ca. 5 minutter på å tanke opp til ny 1000 km+ rekkevidde.
Vi ender opp med 0,71 liter per mil
Det er nemlig en nesten like merkelig følelse som den lydløse starten, at du de første milene er mest opptatt av hvordan forbruket utvikler seg, i stedet for å kjenne på hvor fort dette går. Ganske motsatt fra andre ganger vi har hentet ut testbiler fra Porsche-fabrikken i Stuttgart.
Vi setter kursen nordøstover fra Porscheplatz 1, løselig i retning mot Schwäbisch Hall. Her er den tette bytrafikken i Stuttgart snart historie, og et typisk sydtysk, bølgende bondelandskap med et vell av kjøreglade landeveier står til vår disposisjon.
Jeg imponerer meg selv ved å holde ut en drøy time med ulike forbruks- og rekkeviddeøvelser. De antyder at du med tilbakeholden gassfot kan få Panamera S E-Hybrid til å gå rundt 30 km på strøm og at det faktisk er mulig å kjøre bilen ned på 0,5 l/mil.
På hele dagens testkjøring ender vi opp på 0,7 l/mil. Ingen tvil om at Porsche har hatt en vellykket hånd med hybridteknologien sin.
Men det er bare å innse: Porsche er Porsche og uansett motiv for å kjøpe eller kjøre miljøvennlig; før eller siden går gasspedalen i gulvet og CO2-utslippet til værs.
Hanekamp mot AMG
På landeveiene utenfor Affalterbach - hjemstedet til AMG-Mercedes - møter vi nemlig en konvoi av hvasse AMG-er på testtur. Da er det bare en ting å gjøre; henge på som best man kan. For det er ingen tvil om at AMG-gjengen kan sine bakveier i Baden-Württemberg-området. Her går det opp-ned, venstre-høyre i ekspressfart. Og når konvoien med beksvarte AMG-er oppdager at de har fått haleheng i form av en kritthvit Panamera med Porsches eget S-GO kjennemerke i grillen, setter de opp farten enda et hakk og vil vise hvem som er på hjemmebane.
Da avslører Porsche Panamera S E-Hybrid sitt sportslige ansikt. Tross høy vekt (2035 kilo uten fører) og ved hjelp av Michelin Pilot Supersport 255/40-20 foran og 295/35-20 bak, samt kjøreprogrammet i sportsinnstilling holder vi irriterende godt følge, sett fra AMG-førernes perspektiv.
Halv gass gir katapulsfølelse
Panamera er tross alt ikke en rendyrket sportsbil, men en fireseters Grand Tourer, spekket med sportslig-luksuriøse utstyrsdetaljer og egenskaper.
Dermed kjenner du at det er mye bil du skal ha med deg rundt de trangeste svingene, men straks veien åpner seg en smule, er den i sitt ess. Den ligger tungt og retningsstabilt gjennom raske svinger, mens den råsterke drivlinjen sjelden krever mer enn halv gass for å gi deg katapultfølelse ut på rettstrekkene.
60-100 på 2,6 sekunder
En rask tur ut på Autobahn avslører også at Porsche Panamera S E-Hybrid har evner som kontinentkrysser. Det kjennes umoralsk avslappende å holde speedometeret på den rette siden av 200 km/t. Mens en viss amerikansk konkurrent for lengst ville ha gått tom for både toppfart og rekkevidde, stormer Panamera ufortrødent videre mot fjerne reisemål.
Vi kobler opp det GPS-baserte testutstyret for å sjekke hvor fort E-Hybriden gjør unna mellomakselerasjonstestene. Og det er ikke noe å klage på, selv om du er vant til det aller beste. 60-100 km/t går på 2,6 sekunder, mens 80-120 km/t tar 3,3 sekunder. Til sammenligning klarte Tesla Model S 85 Performance de samme testene på 2,5 og 3,1 sekunder.
110 liter mindre bagasjeplass
Det har vært en hektisk og opplevelsesrik formiddag. På tide å nyte en ikke ubeskjeden dose luksus bak rattet, sette seg vel til rette og la milene sveve av gårde.
For på tross av sitt sportslige DNA, kan Panamera også kunsten å svøpe deg inn i svalt slør av luksus. Baksetepassasjerene har det ikke stort dårligere enn de foran, med to atskilte bakseter og separate betjeningspanel for klima, seteventilasjon/varme og setejusteringer.
Riktignok må du være presis med pakkelisten - 335 liter bagasjeplass er 110 liter mindre enn i en normal Panamera.
Jeg setter hybridsystemet i e-charge, da brukes forbrenningsmotoren til å lade batteriet, slik at du kan komme til byen med fullt oppladet batteripakke og kjøre utslippsfritt der det er krav om slikt. Da går selvfølgelig drivstofforbruket opp, men det er en praktisk reserveløsning.
Når vi passerer bygrensen til Stuttgart er batteriene fulladet, og resten av veien mot Porscheplatz 1 går Panamera S E-Hybrid i ren elektrisk drift.
Plug-in hybridene blir uforholdsmessig dyre i Norge
Hver gang vi kjører en plugin hybrid, enten det er en Mitsubishi Outlander, Volvo V60 eller Porsche Panamera, føles det som en smart løsning. I vårt lille annerledesland, klarer dessverre ikke avgiftssystemet å håndtere plugin hybridene. Dermed blir de uforholdsmessig dyre i forhold til rene elbiler og sjelden prisgunstige nok i forhold til andre motoralternativer i samme modellrekke.
For Porsche Panamera S E-Hybrid betyr det en pris fra 1 331 000 kroner - godt over dobbelt så mye som en Tesla Model S 85 Performance og 300 000 kroner dyrere enn det rimeligste motoralternativet i Panamera - den miljømessig forhatte dieselmotoren.
Er ikke det litt «morna», og noe en finansminister burde gjøre noe med, Siv?
Les også:
Porsche 918 - den mest komplette superbilen
Porsche Macan - feier de andre SUV-ene av banen
Skal ha bedre rekkevidde enn Tesla
Denne saken ble første gang publisert 07/08 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.