Porsche Macan
Porsches nye storselger
Her er Porsches nye kompakt-SUV.
Dette er SUV-en som nok mange ønsker seg, kanskje i form av et gavekort til jul: Porsche Macan. Porsche er del av Volkswagen AG, og dermed har man funnet fundamentet i familien. Macan er basert på Audi Q5-plattformen
Men akkurat som Cayenne skiller seg markant fra sine slektninger VW Touareg og Audi Q7, skal Macan ha distinkt Porsche-følelse.
Som vi har skrevet tidligere, så er det de sterkeste og dyreste modellene som kommer først, alle med seksylindrede motorer.
Som med Cayenne og Panamera er det Turbo-versjonen som blir den hvasseste. Den kommer med en 3,6-liters V6 twinturbo på 400 hk, og skal gjøre 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Deretter følger S-versjonen med en twinturboladet V6 3.0-liter på 340 hk. Den skal være god for 0-100 km/t på 5,2 sekunder.
Sammenlignet med S-modellen har Turbo-versjonen fire rektangulære eksospotter i stedet for for runde. Foran er det blant annet forskjell på tåkelysene, gitteret i grillen og luftinntakene. Turbo-modellen har ekstra LED-lys foran sammenlignet med S-modellen.
I tilegg kommer en S Diesel. Den har en 3.0-liters V6 turbodiesel på 258 hk. 0-100 km/t er oppgitt til 6,1 sekunder (med Sport Chrono-pakke). Forbruket er oppgitt til å ligge melllom 0,63 og 0,61 liter per mil, med et CO2-utslipp mellom 164 og 159 g/km avhengig av utstyrsnivået.
Alle modellene blir tilgjengelige fra lanseringstidspunktet som er i april - for hele Europa.
Prisene blir som følger:
Porsche Macan Turbo: 1 319 000 kroner
Porsche Macan S: 1 033 000 kroner
Porsche Macan S Diesel (258 hk): 856 000 kroner.
Norgesmodell
Sett med norske øyne er det i første omgang S Diesel-modellen som er mest interessant. Den kommer i en nedtrimmet "norgesversjon" med 211 hk, og vil koste 796 000 kroner.
Selv om den er betydelig rimeligere enn Turbo-versjonen er det fortsatt mye penger.
Men det kommer flere og billigere versjoner etterhvert. Det er grunn til å tro at det er snakk om både toliters diesel og toliters bensinmotor med turbo. VW-gruppen har nok å ta av. Det som er sikkert er at Porsche har fått seg en ny bestselger - i Norge og verden for øvrig.
Enorm vekst
Porsche Macan blir utvilsomt bilprodusentens viktigste modell neste år, og man har store forventninger til salget. Det er ikke uten grunn at Porsche har utvidet forhandlerapparatet i Norge, og i flere andre land
Porsche har opplevd kraftig vekst det siste året. Ved utgangen av september var det solgt tett oppunder 120 000 Porshe-modeller i år, som er en vekst på 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Cayenne var storselgeren i september med 6895 solgte modeller. Noe av suksessen skyldes det kinesiske markedets appetitt på den store SUV-en. Porsche selger flere Cayenne i Kina enn i noe annet marked
Bare i oktober ble det solgt nesten 3000 Cayenne i Kina, som er en vekst på 21 prosent sammenlignet med i fjor.
Med introduksjonen av den mindre SUV-modellen Macan - og superbilen 918 Spyder - er det liten grunn til å tro at veksten flater ut. Tvert imot. Porsche har som målsetting å passerer 200 000 solgte biler i 2015, og mye av veksten skal skje i Kina. Bilprodusenten skal doble antall forhandlere til 100 totalt i løpet av et år, og regner med at Kina blir deres største markedet neste år, større en USA:
Les også:
De beste bilene under 350 000 kroner som vi har testet