Subaru Outback 2015:
Nye Subaru Outback har øyne
Øynene til nye Subaru Outback hindrer akselerasjon dersom noe er i veien.
Større, finere, bedre og ikke minst billigere, er stikkord på notatblokka etter forhåndsvisningen hos den norske Subaru-importøren. Vi gleder oss derfor til å teste nye Subaru Outback når de første bilene kommer til landet i februar/mars 2015.
For å ta det viktigste først: Outback blir billigere og bedre utstyrt enn dagens Outback. Det er godt nytt.
Større anlegg og 18-tommers hjul
Som i dag, vil du ha to utstyrsnivåer å velge mellom i nye Outback; Classic og Sport Premium. Classic, som er innstegsmodell, ser ut til å ha det meste man vil ha i en moderne familiebil og vil koste fra 449 900 kroner (+leveringsomkostninger 9900 kr) både med diesel og bensinmotor, begge med trinnløst automatgir og selvfølgelig permanent firehjulsdrift.
Toppmodellen Sport Premium, der du blant annet får skinninteriør, større stereoanlegg og 18-toms hjul i tillegg til elementene i Classic-pakken, koster 50 000 kroner mer, altså 499 900 kroner (+leveringsomkostninger 9900 kr).
Bensin og diesel
Motorene er de samme som i dagens Outback, men er «gått over» med tanke på drivstofforbruk og utslipp. Bensinmotoren vil få 175 hestekrefter, mot 173 i dagens modell. Oppgitt drivstofforbruk er 0,61 l/mil for dieselen og 0,70 l/mil for bensinmotoren.
Ser mye bedre ut
Tekniske data: Subaru Outback 2,0 D
- Motor, cm³: 1998
- Effekt, hk ved o/min: 150/3600
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1600-2800
- Lengde/bredde/høyde, cm: 481/184/160
- Bagasjerom, liter: 559
- Standard dekkdimensjon: 225/65R17
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,61
- CO2-utslipp, g/km: 159
- Pris fra, kr: 449 900
Det kanskje største ankepunktet med dagens Outback er eksteriørdesignen. Den er klumpete og rar, med en del gammelmodige stilelementer og uryddige linjer.
Nye Outback ser betydelig bedre ut. Den er mer moderne, har mer harmoniske linjer, ser mer sporty ut og har samtidig en mye barskere framtoning. Vårt førsteinntrykk er at designet er vellykket.
Føles mer påkostet
Et minst like stort løft er gjort på innsiden. Og godt er det, for interiøret i dagens Legacy og Outback står rett og slett ikke i stil til prisen.
Da vi testet Outback i fjor, ga vi den kritikk for enkel materialbruk og traust interiørdesign, og tydeligvis har Subaru tatt kritikken på alvor.
Bedre materialkvalitet og mer moderne dashborddesign møter oss i nye Outback. Det løfter inntrykket betraktelig og gir en mer påkostet følelse.
Samtidig er brukervennligheten blitt klart bedre takket være et helt nytt infotainment anlegg i dashbordet med store knapper og dra/slipp-funksjon.
Litt større, bedre plass
Outback vokser litt både i lengden og bredden, og skal ifølge importøren ha bedre innvendig plass enn dagens modell. Førsteinntrykket og et enkelt mål, tilsier at ordene holder vann. Selv har jeg god benplass i baksetet etter å ha stilt inn førersetet etter min 192 centimeter lange kropp. Det tilsier at benplassen i baksetet er meget god.
Bagasjerommet er også større, og har et oppgitt volum på solide 559 liter.
Bredere og mer solide terskler i døråpningene som tåler å stås på, gjør det enklere å frakte store ting på taket.
Fokus på kjøreegenskaper og sikkerhet
Mange små endringer i hjulopphenget skal ifølge Subaru gi bedre og mer inspirerende kjøreegenskaper, og visst nok skal nye Outback være vesentlig bedre støydempet enn dagens modell. Dette skal vi selvfølgelig kartlegge så fort vi slipper til bak rattet.
Outback får EyeSight som standard. EyeSight er navnet på Subarus førerassistentsystem, der to fargekameraer bearbeider stereobilder og gjenkjenner alt fra kjøretøy, fotgjengere, syklister til andre hindringer i kjørebanen. Systemet bremser også bilen om nødvendig.
EyeSight-systemet har også andre funksjoner, der gasspedalkontroll (hindrer akselerasjon dersom noe er i veien), adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler og styreassistanse er blant de viktigste.
Les også:
Skoda Octavia Scout: Hvem trenger vel SUV
SUV-ene som gjør naboen grønn av misunnelse