BMW
Nå blir BMWs store SUV klimasnill
BMW X5 med grønn vri.
BMW X5 er neppe den første bilen man assosierer med miljøvennlig bil. Men det kan BMW Concept X5 eDrive gjøre noe med. Den er en litt grønnere plug-in hybridkjempe.
Hybridteknologien er ikke fremmed for BMW, men denne gangen er det miljløvennlige aspektet noe mer tydelig enn med ActiveHybrid-modellene.
X5 eDrive har en firesylindret forbrenningsmotor med BMWs TwinPower Turbo-teknologi. Den jobber i kombinasjon med en elmotor på 95 hk som får kraften fra et lithium-ion batteri.
Samarbeidet gir firehjulsdrift og en akselerasjon fra 0-100 km/t på syv sekunder. På kun eldrift skal den potensielle rekkevidden være på 30 km. Den blir nok noe kortere dersom man kjører i 120 km/t, som er elmotorens makshastighet.
BMW opplyser ikke noe mer om forbrenningsmotoren. Nye X5 kommer riktignok med en xDrive25d-versjon, som har en firesylindret motor på 218 hk, men i X5 eDrives tilfelle er det antakelig snakk om en bensinmotor.
Snittforbruket er oppgitt til 0,38 liter per mil med et CO2-utslipp på 90 g/km. Sammen med Porsche Panamera S E-Hybrid viser BMW dermed at de store bilene ikke nødvendigvis smelter en isbre på én tank.
S E-Hybrid skal ha et CO2-utslipp på 71 g/km.med et oppgitt forbruk på 0,31 liter per mil. Det er mer beskjedent enn Renault Clio 1,5 dCi med 90 hk, som er blant de gjerrigste bilene vi har kjørt i vår forbrukstest.
Les også;
Billigste versjon av nye BMW X5 kommer neppe til Norge
BMW X6 M50d - altfor morsk for søndagstur
Valgets kval: BMW 640D Gran Coupé, Audi A7 eller Mercedes CLS?
Denne saken ble første gang publisert 23/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.