Citroën C5 CrossTourer

Mon dieu, se hvem som gjør en "allroader"

Dette blir kanskje den mest komfortable i dette segmentet.

Først publisert Sist oppdatert

Utvalget av stasjonsvogner med litt høyere bakkeklaring, samt SUV-pynt som skliplater og beskyttelseslister, vokser stadig. Ganske nylig kom Opel med sin Insignia Country Tourer, og VW-konsernet har biler som Skoda Octavia Scout, VW Passat Alltrack og Audis Allroad-modeller.

Og nå har enda en bilprodusent meldt seg på "allroad"-bølgen. Citroën C5 CrossTourer er siste skudd på stammen i denne nisjen. Hydractive III+-fjæring er standard på CrossTourer, bortsett fra på versjonene HDi 115 med manuell girkasse og e-HDi 115 Airdream EGS6.

Hydractive III+ er navnet på siste versjonen av Citroëns hydropneumatiske fjæringssystem, som har vært kjernen i merkets komfortstatus helt siden DS debuterte i 1955. Grunnprinsippet med nitrogenfylte beholdere og hydraulisk væske under høyt trykk, er det samme, men siden 90-tallet har stadig mer elektronikk forfinet systemets virkemåte. Det har nådd sitt foreløpige høydepunkt med Hydractive III+.

Variabel bakkeklaring

Sammenlignet med C5 Tourer har CrossTourer 15 millimeter høyere bakkeklaring i hastigheter opptil 70 km/t. Bakkeklaringen senkes i høyere hastigheter for å dempe luftmotstanden. I lavere hastigheter varierer bakkeklaringen ytterligere. I hastigheter under 10 km/t øker bakkeklaringen med seks centimeter og med fire centimeter mellom 10 og 40 km/t. Du kan selv kontrollere bilens bakkeklaring.

CrossTourer har ikke firehjulsdrift, men såkalt Intelligent Traction Control som skal gi bedre fremkommelighet på snø eller gjørmete underlag.

C5 CrossTourer kommer i to utstyrsnivåer, Millenium og Exclusive, og motorutvalget består dieselmotorer på mellom 115 og 200 hk. Den kan fås med førersete med massasje og 18-tommers aluminiumsfelger.

Til Norge kommer CrossTourer med 160-hester dieselmotor. De norske prisene er ikke klare ennå, men den kommer i salg i løpet av våren.

Her finner du alt vi har skrevet om konkurrentene

HYTTEKLAR: Citroën C5 CrossTourer har noe høyere bakkeklaring og mer utvendig pynt enn den vanlige versjonen av C5 stasjonsvogn. FOTO: Jerome Lejeune
HYTTEKLAR: Citroën C5 CrossTourer har noe høyere bakkeklaring og mer utvendig pynt enn den vanlige versjonen av C5 stasjonsvogn. FOTO: Jerome Lejeune

Les mer:

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Tre tøffe stasjonsvogner med 4WD

Norges billigste stasjonsvogner

Denne kan løfte 4x4-salget