Skoda Yeti
Lanseres i to versjoner
By og land, hand i hand.
Skoda ruster opp kompakte-SUV-en Yeti, og nå kommer den i tillegg i to versjoner, en for by og landvei og en med litt tøffere offroad-styling. Begge versjonene har en ny front og ny hekk i tillegg til et helt nytt interiør.
Det er ganske lett å se forskjell på de to versjonene. Støtfangere, understellsbeskyttelse, beskyttelseslister på siden og sideskjørt er enten lakkert i bilens farge eller holdt i sort plast.
- Nye Yeti som kommer til Norge i desember, sier Kai Robert Solheim, direktør for Skoda i Norge,
Sammenlignet med utgående modell, har fronten og hovedlysene blitt redesignet i tråd med Skodas nye designspråk. Hovedlysene kan nå leveres med bi-xenon og integrerte diode-kjørelys. Bak har Yeti også fått nytt utseende med en ny bakluke og nye baklykter.
Nytt moderne utstyr
Nye Yeti blir Skodas første modell med mulighet for ryggekamera. Nytt er også siste generasjon parkeringsassistent som lukeparkerer bilen for deg. For første gang er også automatisk lås og det nøkkelfrie startsystemet KESSY tilgjengelig.
Tåkelysene foran kan utstyres med hjørnefunksjon og elektroniske støttesystemer for å kjøre opp og ned bratte bakker er standard på alle utgaver med firehjulsdrift. Dekktrykkskontroll er standard på alle modeller og bakkeklaringen er på 18 centimeter.
For øvrig kommer Yeti med mer eller mindre fikse løsninger som vendbar bagasjeromsmatte, tre separate seter bak som kan felles ned eller fjernes, holder for refleksvest under førersetet, samt søppelkasse i døren
Bagasjerommet er på 405 liter. Ved å fjerne baksetet blir volumet på 1760 liter.
Motorer og automatgir
Yeti leveres med tre dieselmotorer og tre bensinmotorer med turbo og direkteinnsprøytning. Ytelsene spenner fra bensinmotoren 1,2 TSI med 105 hk til dieselmotoren 2,0 TDI med 140 hk. Versjonene med firehjulsdrift har femte generasjon Haldex-kopling. Med automatgir har den enten seks- eller sjutrinns DSG - dobbeltklutsjet automatgir.
GreenLine-versjonen med 1,6 TDI 105 hk, forhjulsdrift og manuelt gir har et oppgitt forbruk på 0,46 liter per mil og et CO2-utslipp på 119 g/km. I tillegg leveres tre Green tec-motorer med start-stop system, energigjenvinning ved bremsing og hjul med lav rullemotstand.
Yeti fikk toppkarakter med fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest i 2009. Sikkerheten er nå utvidet med trettehetsvarsler og bakkestartassistent på alle modeller. Med utstyrsnivå Ambition leveres Yeti med ni kollisjonsputer. inkludert sidekollisjonsputer bak.
Les også:
Vi har testet Skoda Super 4Drive
Baksetevinneren er frisket opp
Får Audi Q7 til å virke puslete
Denne saken ble første gang publisert 14/08 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.