Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014
En SUV utenom det vanlige
Endelig en helt ny SUV fra USA. Men Jeep Cherokee har også en sterk europeisk forankring.
Ekteskapet mellom amerikanske Jeep, Chrysler og italienske Fiat bærer etter hvert frukter i form av nye bilmodeller. Den splitter nye SUV-modellen Jeep Cherokee er en god blanding av det beste USA og Italia kan by på.
Den går rett inn i SUV-segmentet, en av de tøffeste og mest populære bilklassene i Norge. Med priser fra 500 000 kroner, blir det typiske prestisjekonkurrenter Jeep Cherokee skal bryne seg på. Noe den gjør med helt andre egenskaper enn du normalt forbinder med dyrere SUV-modeller.
Kjøreegenskaper: 4
Jeep Cherokee sier ganske tidlig fra at den ikke har tenkt å leke BMW X3 når det gjelder kjøreegenskaper. Behagelig fjæring og noe mer grovmønstret dekktype enn europeiske rasebass-SUV-er vitner om det allerede før første sving.
I normalt tempo er Jeep Cherokee lett håndterbar og stødig. Legger du an en mer aktiv kjørestil, merker du en markert understyring.
Det merkes også i unnamanøvertesten, der Jeep Cherokee krenger og understyrer ganske tidlig. Men takket være en effektiv stabilitetskontroll, klarer bilen testen med høyeste inngangshastighet (80 km/t). Flere sportslige SUV-varianter har problemer med det.
Motor: 4
Tekniske data
Jeep Cherokee
- Motor, cm³: 1956
- Effekt, hk ved o/min: 170/4000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1500
- Egenvekt, kg: 1953
- Tilhengervekt, kg: 2351/450
- Lengde/bredde/høyde, cm: 462/186/167
- Bagasjerom, liter: 420-500/1267
- Standard dekkdimensjon: 225/55-18 H
- Forbruk, EU-miks l/mil: 0,58
- CO2-utslipp, g/km: 154
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,3
- Toppfart, km/t: 192
- Pris fra, kr: 549 900
- Pris testbil, kr: 669 900
Dieselmotorene er ikke overraskende hentet fra Fiat-konsernet og her hjemme kjenner vi dem best fra Alfa Romeo 159. Anerkjente ZF står bak automatgiret med ni trinn, noe Jeep Cherokee er alene om i denne SUV-klassen.
170 hk og 350 Nm er de tørre tallene, ganske typisk for en slik motor. Jeep Cherokee er relativt tung, drøyt 1950 kilo eller ca. 150 kilo tyngre enn en sammenlignbar Volvo XC60. Den kan i tillegg dra henger på 2351 kilo.
Derfor er det ikke så rart at girkassen holder turtallet oppe i de første tre girene, slik at du alltid skal ha krefter nok. Bildet roer seg i landeveisfart, og det er sjelden du legger merke til motor eller girskift.
Bilen har fire modi for 4WD-systemet: Auto tilpasser kraftfordelingen etter behov, Sport starter i 2. gir og fordeler kraften 60/40, Snow gir hurtigere girskift ved høyere turtall med 40/60 kraftfordeling, mens Sand/Mud tilpasser seg underlaget og gir opptil 100 % kraft til bakhjulene. På et senere tidspunkt blir 4WD-systemet tilgjengelig med lavserie-utveksling.
Ytelser: 4
Jeep Cherokee kjennes litt tung ut fra start, og i vår test trenger den 11,7 sekunder fra 0-100 km/t.
Testdata
Jeep Cherokee
- 0-100 km/t, sek: 11,7
- 60-100 km/t, kickdown: 6,4
- 80-120 km/t, kickdown: 9,0
- Støy tomgang, dBA: 44,0
- Støy 50 km/t, dBA: 61,3
- Støy 80 km/t, dBA: 65,3
- Støy 100 km/t, dBA: 67,9
- Testforbruk, l/mil: 0,6
De færreste kjøper SUV for å tøffe seg i lyskryss. Inntrykket bedrer seg i landeveisfart. Da girer automaten smidigere og har tydeligvis bedre utvekslinger å spille på. 60-100 km/t med kickdown går på 6,4 sekunder.
Ikke sjokkerende raskt, men godt nok til å holde brukbart følge med konkurrenter som Audi Q5, Volvo XC60 og BMW X3.
Eksteriør: 4
På de første bildene syntes vi Jeep Cherokee så litt rar ut. Men vi har lært oss at vi ikke skal forhåndsdømme nye biler på basis av bilder. Moderne produksjonsteknikk gjør at bilene har så mange linjer, buer og kanter i karosseriet at man må se de i virkeligheten først.
Det tar ikke så lang tid før vi venner oss til den særegne fronten med det Jeep-typiske kromgliset og den spesielle «lysrekka» på hver side.
I profil og bakfra følger Jeep Cherokee ganske klassiske SUV-linjer og vekker ikke spesielt oppsikt, bortsett fra når du får den i bakspeilet.
Interiør: 4
Ytre mål omsettes til innvendige plass omtrent som forventet, men bagasjerommet er litt grunnere enn de rommeligste konkurrentene. Under gulvet er det en stor reservehjulsbrønn. Den rommer rundt 80 liter bagasje, alternativt reservehjul i full størrelse (3 900 kroner).
I tillegg kan baksetene reguleres frem og tilbake, i fremste posisjon frigjør det ytterligere 80 liter bagasjeplass. Og benplassen i bak er såpass bra at baksetet kan justeres noen centimeter hvis de foran og bak ikke er av størrelse XXL.
Førermiljøet er langt mer stilfullt og velordnet enn vi har sett på amerikanske bilder tidligere.
Dessuten er Jeep Cherokee utstyrt med en stor og lettbetjent berøringsskjerm. Fint plassert høyt oppe i midtkonsollen, med symboler og skriftstørrelse som de aller fleste kan sa seg frem i.
Komfort: 5
Som nevnt i vurderingen av kjøreegenskapene, er Jeep Cherokee relativt myk og dekkene har litt grovere mønster enn sportslige SUV-dekk. .
Dette dukker opp i form av fordelaktige komfortegenskaper. Fjæringskomforten er god, ikke bare på fast dekke, men også på grusvei med vaskebrett glir bilen fint av gårde.
Vi aner at Cherokee kan bli populær hos dem som bruker SUV-en til tøffere innsats enn i Bygdøy Allé.
I lave hastigheter merker du først og fremst dieselmotoren, mens støynivået i lande- og motorveisfart er relativt beskjedent. Vi måler snaut 68 dBA i 100 km/t, respektabelt i forhold til konkurrentene.
Seter og sittestillinger fungerer bra, selv om den lengste av oss (190 cm+) gjerne skulle hatt mer støtte under lårene.
Sikkerhet: 5
Den nye Jeep Cherokee ble testet av EuroNCAP i 2013. Den klarte seg bra; fem av fem stjerner totalt og bra score i deltestene: 92 % for beskyttelse av voksne, 79 % for barn og 67 % for fotgjengere.
I kommentarene til testresultatene får Jeep Cherokee mye skryt. I den tøffe testen i sidekollisjon mot stolpe, var beskyttelsen for brystregionen tilstrekkelig og bra for de andre områdene av kroppen.
Mest negativ var omtalen av whiplashbeskyttelse, den betegnes som «marginal».
I kombinasjon med teknikkpakken (inkludert i premiumpakke) får du moderne aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsler, fjernlysassistent, kollisjonsvarsling, adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling.
Pris/utstyr: 4
Prismessig havner Jeep Cherokee mellom de mer snobbete SUV-modellene, eksempelvis Audi Q5 og BMW X3, og de noe rimeligere alternativene fra Mazda, Subaru og Toyota. Rimeligste versjon koster 499 990 kroner med 140 hk dieselmotor og manuell girkasse.
Vi kjører den dyreste dieselutgaven, med 170 hk dieselmotor, nitrinns automatgir, i Limited-versjon med premiumpakke til 40 000 kroner på toppen.
Da er også en teknologipakke inkludert. Prisen for testbilen havner på drøyt 640 000 kroner, men så er det også lite du savner av luksus-, komfort- og aktivt sikkerhetsutstyr.
Forbruk: 5
Ifølge normtallene i EU-miksen, skal Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk med automat bruke 0,58 l/mil og slippe ut 154 gram CO2 per kilometer. Det er tall bilen også følger godt opp i virkeligheten:
I vår faste forbrukstest, bruker Jeep Cherokee 0,6 l/mil. Dermed ligger den helt i toppen av SUV-modeller med automatgir.
Mazda CX-5 2,2d med 150 hk brukte eksempelvis 0,63 l/mil og Volvo XC60 2,4D 0,72 l/mil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Jeep Cherokee er en helt annerledes bil enn BMW X3 og Audi Q5. Den er på langt nær like sportslig å kjøre, men har i stedet kvaliteter på komfortområdet. Egenskapene minner mer om Volvo XC60, men med fokus på røffere bruk. Nøkkelord her er 4WD-system, hengervekt og mulighet for 4WD med lavserie.
Les også:
Bruktbilguide: BMW X5 - 9 av 10 er uten feil
Så mye kan du spare på å kjøpe nyere bruktbil
Denne saken ble første gang publisert 25/09 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.