Prøvekjørt: BMW X3
Ganske enkelt best
Litt friskere utseende, og en veldig frisk motor. Forfriskende.
BMW har investert cirka 20 milliarder kroner på i3- og i8-programmet sitt. Men de fortsetter å imponere med sine konvensjonelle motorer.
Ta for eksempel den lett ombygde X3-serien. I den råeste versjonen gir xDrive35d 316 hester, 629 Nm og når 100 km/t på 5,3 sekunder, og skal bruke 0,6 liter på mila med et CO2-utslipp på 157 g/km.
Det ville vært umulig for ikke så lenge siden, og i hvert fall ikke i en kompakt-SUV. Det er utvilsomt fremdeles muligheter i det å blande bensin og luft.
Høyere kvalitet innvendig
Den modellen som teller mest her er xDrive20d. Bilen får en ny 4-sylindret turbo som imponerer nesten like mye.
Motoren vil bli brukt i flere BMW-modeller, mens den litt rotete stylingen til X3 får en lett oppgradering, med høyere kvalitet på interiøret og litt mer moderne tilkoblinger innendørs.
Så ett tiår etter at den fikk en vinglete start er X3 ikke bare en bil, men også et kompetanselokomotiv.
Lavere forbruk
Den nye motoren er utrolig. Blokka består av bare aluminium, med en smart videreutvikling av BMWs direkte innsprøytning.
ntall hestekrefter er økt fra 184 til 190 hk, og med et dreiemoment på 400 Nm fra 1750 til 2500 o/min.
Tekniske data
- Motor: 1995 ccm 4-syl
- Drift: AWD
- HK: 190
- Dreiemoment: 400 Nm
- 0-100 km/t 8,2 sek
- Toppfart: 210 km/t
- Oppgitt forbruk 0,52 l/mil
- CO2-utslipp: 136 g/km
- Vekt: 1820 kg
- Priser:
- X3 sDrive18d (136 Hk) 492 700 kroner
- X3 xDrive20d (163 Hk) 561 700 kroner
- X3 xDrive20d (190 Hk) 575 600 kroner
BMW hevder å kunne klare et snitt på 0,52 l/mil, og CO2-utslipp på 136 g/km - gode nyheter for både private med behov for plass og for firmabil-sjefen. (Den 150 hesters bakhjulsdrevne sDrive 18d er best i klassen med 0,47 l/mil og 124 g/km CO2.)
Du oppdager flere ting umiddelbart. Selv om motoren kommer med litt baryton-rumling når du starter den, er dette den eneste diesel-lyden du får. På veien vil selv den største kjenneren ha vansker med å skille denne modellen fra den tilsvarende bensinversjonen.
Sannsynligvis verdens beste
Vi kjørte X3 i New York; en by som er så befestet med veiarbeider at den får andre byer til å ligne et biljardbord. Men selv her er BMW-en myk og smidig.
Utenfor byen tar den svinger på en måte som antyder at X3 fremdeles er den mest dynamiske SUV-en, med lite krenging, bra styring og betraktelig balanse.
Bilen vår hadde 8-trinns auto (ekstra), så siden motoren knapt nok går rundt i motorveifart, kan den virke litt søvnig når du må foreta en rask forbikjøring.
Den er ikke svaret på alt innen bilproduksjon, men den er ekstremt bra.
DOMMEN:
Når alt er summert, er dette sannsynligvis verdens beste SUV - noe som nærmest var utenkelig for få år siden.
RIVALEN:
Audi Q5 - noen synes sikker den er penere enn en X3, men ikke fullt så tilfredsstillende å kjøre.
Les også:
Stortest: Skal du ha en bil som kan brukes til røffe, praktiske oppgaver?
Øvelseskjøre? Dette må du vite