Prøvekjørt: Lexus IS 300h
Folkelig hybridluksus
Lexus’ konkurrent til BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4 kommer nå som hybrid for første gang. Med 223 hestekrefter starter prisen på trivelige 409 500 kroner.
Men først litt om det visuelle, for den vekker uten tvil oppmerksomhet, nye IS 300h. Lexus har vist at de har mye inne når det gjelder bildesign. Se på storebror GS og flaggskipet LS, for ikke å snakke om konseptbilene de har vist fram på diverse bilmesser den siste tiden.
Med nye IS klinker de skikkelig til og får etter min mening de tyske premiumkonkurrentene til å se trauste ut i forhold.
Ikke best, men mye bedre
Det er likevel girkassen som stjeler fokus under prøvekjøringen ved lanseringen i Wien. Den trinnløse girkassen (CVT) i hybridbilene fra Toyota og Lexus, er både elsket og hatet. Og kanskje mest hatet. Likevel har Lexus valgt å bruke den videre i nye IS.
Girkassen legger turtallet der ytelsene er best og holder turtallet konstant under akselerasjon. Systemet jobber helt sømløst og gjør hybridmodellene veldig lettkjørte, men gir samtidig en veldig slurende følelse som mildt sagt krever tilvenning.
Men denne gang er opplevelsen helt annerledes. Den 2,5-liter store bensinfireren på 181 hk og 221 Nm fra 4200 o/min. er vesentlig sterkere på lavt turtall enn 1,8-literen i CT 200h og Prius. Motoren trenger dermed ikke tynes på samme måte.
Ny elektronisk styring av girkassen som utnytter dreiemomentet i større grad enn tidligere (mer gradvis økning i turtallet), gir vesentlig bedre komfort og mindre motorstøy. Og viktigst av alt; lettkjørtheten er ivaretatt.
Bensinmotoren jobber i samspill med en elmotor på 143 hestekrefter. Hestekreftene kan ikke slås sammen, men total ytelse er 223 hestekrefter, noe som er mer enn nok i en mellomklassesedan.
Tekniske data:
- Motor, cm³: 2494
- Effekt, hk ved o/min: 181/6000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 221/4200
- Egenvekt, kg: 1620-1680
- Tilhengervekt, kg: 0
- Lengde/bredde/høyde, cm: 466/181/143
- Bagasjerom, liter: 450
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,43
- CO2-utslipp, g/km: 99
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 8,2
- Toppfart, km/t: 200
- Pris fra, kr: 409 500
- Pris testbil, kr: 479 400
Men 223 hestekrefter høres heftigere ut enn det egentlig er, for draget er så jevnt at man aldri får den store fartsopplevelsen. 0-100 km/t går på 8,2 sekunder, mens 80-120 km/t i følge Lexus skal gjøres unna på 6,2 sekunder.
Som i andre hybrider er oppgitt bensinforbruk kunstig lavt. Utgaven med 16 toms hjul er oppgitt til et blandet forbruk på 0,43 l/mil og et CO2-utslipp på kun 99 g/km.
Vår erfaring fra prøvekjøringen er at du skal bedrive ekstrem økokjøring for å være i nærheten av oppgitt forbruk. På en landeveisetappe med rundt 75 km/t i snitthastighet ligger vi på rundt 0,55 l/mil. Noe som er imponerende av en bil med 223 hestekrefter.
Mer sportslig
IS 300h ser ikke bare mer sportslig ut enn forgjengeren. Den er det også. Lexus hevder selvfølgelig at IS skal ta innersvingen på kjøremesteren BMW 3-serie, men vi er ikke helt enige i den påstanden. IS er velkjørende og veldig nøytral i alle ledd, men på langt nær like leken og involverende som 3-serie.
ASC – Acoustic Sound Composer
For å gi en mer realistisk kjørefølelse har nye IS - i likhet med mange andre biler med automatgir - girhendler på rattet. Girskiftene er riktignok simulerte, for det finnes som kjent ikke forskjellige gir i en trinnløs girkasse.
I tillegg til dette har Lexus utstyrt IS med noe de kaller ASC - en høyttaler i kupeen som sender ut kunstig motorlyd, basert på turtallet fra de simulerte girskiftene.
Vi hadde klart oss uten, for systemene jobber mot hverandre. ASC spiller av kunstig motorlyd basert på et turtall basert på simulerte girskift, samtidig som motorens eget turtall høres i bakgrunnen. Og som alle vet, er turtallet konsekvent med CVT-kasse. Ørn-ørn! Bert-bert!
På fine landveier utenfor Wien oppleves understellet som forholdsvis stramt satt opp. Det skal derfor bli spennende å kjøre bilen på norske veier av ymse kvalitet. Testbilene sto på 18-toms hjul med lavprofildekk.
Komfort er uansett et viktig tema i IS 300h, og selv med et stramt understellsoppsett er komfortnivået høyt. Fjæringen luker bort de fleste ujevnheter på en overbevisende måte, mens støynivået i kupeen etter alt å dømme er tilfredsstillende lavt.
Større
Nye IS har vokst 7,5 centimeter i lengden, fått økt akselavstand og bedre innvendig plass. Kanskje aller viktigst i en sedan som IS er at det nå er mulig å legge ned bakseteryggen. Det var nemlig ikke mulig i utgående modell. Bagasjeromsvolumet er nå 450 liter.
Interiøret holder høy klasse. Førermiljøet og stolene minner mye om det vi roset i storebror GS, med fin design, god kvalitetsfølelse og ikke minst god ergonomi. Enkelte knapper/detaljer i midtkonsollen og navigasjonsenheten minner om rimeligere Toyota-modeller, men alt i alt er trivselsfaktoren høy.
Mer sport
IS 300h kommer i hele fem forskjellig utstyrsnivåer: Comfort, Executive, Executive Plus, F Sport og toppmodellen Luxury. På lanseringen kjørte vi begge toppmodellene, men ser i utstyrsoversikten at selv Comfort-versjonen er godt utstyrt og har et høyt nivå av sikkerhetsutstyr. Denne koster Fra 409 500 kroner.
Jan Christian Holm, General Manager i Lexus Norge, forteller om stor interesse rundt nye IS, og spesielt F Sport-versjonen ser ut til å stå for rundt 50 prosent av salget, sier han.
F Sport-versjonen har blant annet 18 toms felger, mer sportslig grill og støtfangerdesign, samt formstøpte sportsseter og LFA-inspirert instrumentpanel. Den har også adaptivt understell, der du ved hjelp av et hjul i midtkonsollen velger mellom hele fem kjøremodi. F Sport er meget godt utstyrt og koster 479 400 kroner.
Vi kommer tilbake med full test av nye IS så fort som mulig. De første bilene ankommer forhandlerne i juli, men salget er allerede i gang.
Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted i Østerrike. Produsenten betalte for reisen.
Les også:
BMW-elbilen prises under 300 000 kroner
Blir billigere enn erkekonkurrentene
Du kjører nesten garantert feil her